Οι πιέσεις των ΗΠΑ προς τη Γερμανία, με αφορμή το Nord Stream 2, για απομάκρυνση από το ρωσικό αέριο, προοιωνίζονται αύξηση των αμερικανικών εισαγωγών LNG. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, ο ανταγωνισμός Ουάσιγκτον-Μόσχας φαίνεται ότι μεταφέρεται στις αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ασίας

Τουλάχιστον από τότε που ο Ντόναλντ Τραμπ έγινε πρόεδρος των ΗΠΑ, εδώ και δυόμιση περίπου χρόνια, οι Ηνωμένες Πολιτείες τονίζουν ότι το αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι η απάντηση στην ανάγκη διαφοροποίησης πηγών φυσικού αερίου για την Ευρώπη. Η αμερικανική αυτή επιχειρηματολογία στόχο έχει να προωθήσει την απεξάρτηση της ευρωπαϊκής αγοράς από το γεωπολιτικά φορτισμένο -σύμφωνα με τις ΗΠΑ - ρωσικό αέριο αγωγών.

Επιπλέον, ο ισχυρισμός των ΗΠΑ ότι το δικό τους LNG είναι η απάντηση στις ευρωπαϊκές ανάγκες αερίου και ενεργειακής ασφάλειας έχει προκαλέσει ισχυρές αναταράξεις στις σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ, και ιδιαίτερα μεταξύ των παλαιών συμμάχων Ουάσιγκτον και Βερολίνου. Σε μια τηλεοπτική συνάντηση δημοσιογράφων με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Γενς Στόλτεμπεργκ, πριν από τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες πέρυσι, ο Πρόεδρος Τραμπ, αναφερόμενος στο αμφιλεγόμενο έργο του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, δήλωσε ότι «είναι πολύ ακατάλληλο» το ότι οι ΗΠΑ πληρώνουν για την ευρωπαϊκή άμυνα ενάντια στη Ρωσία, και την ίδια στιγμή η Γερμανία, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία, να υποστηρίζει τις συμφωνίες με τη Μόσχα στον τομέα του φυσικού αερίου.

Από τότε, όπως επισημαίνει σε πρόσφατη ανάλυσή του το Oilprice.com, το Βερολίνο έχει σπεύσει να ανταποκριθεί θετικά στο κάλεσμα του Αμερικανού Προέδρου για περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών LNG με στόχο την προμήθεια ποσοτήτων όχι μόνο από τις ΗΠΑ αλλά και από το Κατάρ και άλλες χώρες-παραγωγούς φυσικού αερίου, στο πλαίσιο της απεξάρτησης από τη Ρωσία. Ωστόσο, η Γερμανία εξακολουθεί να προωθεί το πρότζεκτ του αγωγού Nord Stream 2. Ο συγκεκριμένος αγωγός φυσικού αερίου, υπολογιζόμενου κόστους 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα διοχετεύει αέριο από τη Ρωσία στη Γερμανία μέσω μίας όδευσης μήκους περίπου 1.222 χλμ., περνώντας από τον πυθμένα της Βαλτικής Θάλασσας  και παρακάμπτοντας τις υπάρχουσες χερσαίες διαδρομές που διέρχονται από την Ουκρανία, την Πολωνία και τη Λευκορωσία. Ο νέος αγωγός πρόκειται να διπλασιάσει την τρέχουσα ετήσια δυναμικότητα του υφιστάμενου αγωγού Nord Stream, η οποία ανέρχεται στα 55 bcm και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως τα τέλη του επόμενου έτους.

Ασία: Νέες προκλήσεις για τις σχέδια των ΗΠΑ στον τομέα του LNG

Τώρα, σύμφωνα με το Oilprice.com, οι ΗΠΑ ενδέχεται να χρειαστεί να αντιμετωπίσουν ένα άλλο εμπόδιο, το οποίο αφορά τη μεγαλύτερη αγορά LNG στον κόσμο, την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, η οποία αντιπροσωπεύει το 72% της παγκόσμιας ζήτησης υγροποιημένου φυσικού αερίου. Όχι τυχαία, την περασμένη Τετάρτη, σε συνέδριο για το LNG στη Μόσχα, ο Στιούαρτ Μπράντφορντ, ανώτερο στέλεχος της Shell, δήλωσε ότι το ρωσικό LNG, παρά τις προκλήσεις, μπορεί άνετα να ανταγωνιστεί τα σχέδια της Βόρειας Αμερικής να κατακτήσει νέες αγορές στην Ασία και τη Λεκάνη του Ατλαντικού. Επιπλέον, πρόσθεσε ότι το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο μπορεί να προσφέρει αρκετές επιλογές από πλευράς τοποθεσίας, όπως η προγραμματισμένη επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας στη μονάδα της Σαχαλίνης, τα πρότζεκτ της Αρκτικής Yamal LNG και Arctic LNG 2 (υπό την αιγίδα της ρωσικής Novatek) και το LNG Baltic στη Βαλτική.

Ωστόσο, από την άλλη, ο Μπράντφορντ επισήμανε ότι τα πρότζεκτ της Βόρειας Αμερικής επωφελούνται από τις χαμηλότερες κεφαλαιουχικές δαπάνες, από τις αποκαλούμενες "ειδικές σχέσεις", καθώς και από τα χαμηλότερα φορολογικά καθεστώτα, από ό, τι τα αντίστοιχα ρωσικά έργα. Το υψηλόβαθμο στέλεχος της Shell πρόσθεσε ότι οι εμπορικές ρυθμίσεις στη Βόρεια Αμερική εφαρμόζονται σε περιπτώσεις «βασικών κινδύνων», με τις τιμές του φυσικού αερίου να βασίζονται στον Henry Hub, ο οποίος έχει σταθερά εδραιωθεί στην αγορά, προσθέτοντας ότι ο ανταγωνισμός είναι υγιής. "Η Shell είναι πεπεισμένη ότι το LNG της Ρωσίας μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις προκλήσεις". Πάντως, οι παρατηρήσεις του Μπράντφορντ πρέπει να ιδωθούν υπό το πρίσμα της συμμετοχής της Shell στον νεοσύστατο ρωσικό τομέα υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η εταιρεία, που αποτελεί το μεγαλύτερο αγοραστή και πωλητή LNG στον κόσμο, συμμετέχει επί του παρόντος σε δύο ρωσικά έργα: στο Baltic LNG και στο Sakhalin-2.

Η Shell προβλέπει επίσης ότι οι πωλήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου θα σημειώσουν άνοδο φέτος. Τον περασμένο μήνα, η αγγλο-ολλανδική εταιρεία πετρελαίου διατύπωσε την εκτίμηση ότι το παγκόσμιο εμπόριο LNG θα αυξηθεί κατά 11%, φτάνοντας το 2019 τους 354 εκατ. τόνους, καθώς νέες εγκαταστάσεις στην Αυστραλία, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και αλλού αυξάνουν τις προμήθειες στην Ευρώπη και την Ασία. Περισσότερες χώρες χτίζουν επίσης σταθμούς εισαγωγής ή λήψης LNG. Η Shell ανακοίνωσε, επίσης, ότι το εμπόριο LNG αυξήθηκε κατά 27 εκατομμύρια τόνους το 2018, με την αύξηση της ζήτησης στην Κίνα να αντιστοιχεί στα 16 εκατομμύρια τόνους από το σύνολο του όγκου αυτού. Ωστόσο, μέρος από αυτή την αύξηση ζήτησης δεν θα προέρχεται μόνο από την Κίνα, αλλά και από την Ινδία, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές, την Ταϊλάνδη, καθώς και από τις Φιλιππίνες και το Βιετνάμ. Οι Φιλιππίνες και το Βιετνάμ, ωστόσο, δεν έχουν κατασκευάσει ακόμη δικούς τους τερματικούς σταθμούς LNG.