Οι Κάβοι που Πρέπει να Περάσει η Ελλάδα για να Πετύχει το Στόχο της Ενεργειακής Μετάβασης

Οι Κάβοι που Πρέπει να Περάσει η Ελλάδα για να Πετύχει το Στόχο της Ενεργειακής Μετάβασης
του Δημήτρη Αβαρλή
Πεμ, 28 Μαρτίου 2019 - 08:11

Η χώρα μας τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να εφαρμόσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την μετάβαση σε πιο «καθαρή» ενέργεια, ωστόσο μόνο εύκολος δεν είναι ο στόχος, καθώς απαιτεί σύμφωνα με επιστημονικούς φορείς διπλασιασμό των επενδύσεων των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σε σχέση με την τελευταία δεκαετία, μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας και εδραίωση των εναλλακτικών καυσίμων. 

Απαιτεί όμως και μια προσαρμογή της νομισματικής πολιτικής της χώρας σε αυτό το νέο τοπίο. Στην πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα που διοργάνωσε, χθες, το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Οικονομικά και Δίκαιο στις ενεργειακές αγορές», με θέμα: Ενεργειακές Αγορές, Ευρωπαϊκή Ένωση και Ελλάδα- επιτεύγματα και προοπτικές, αναλύθηκε το νέο τοπίο που διαγράφεται στην ενέργεια, στο πλαίσιο και των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Καψωμενάκη από το Κέντρον Ερεύνης Φυσικής της Ατμόσφαιρας και Κλιματολογίας της Ακαδημίας Αθηνών οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής θα γίνουν ορατές τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας. Η αύξηση της θερμοκρασίας, η μείωση των βροχοπτώσεων και η ταυτόχρονη έξαρση τους σε ορισμένες περιοχές είναι μερικά από τα φαινόμενα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η χώρα μας.

Από την πλευρά της, η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης κα Ζωή Βροντίση στάθηκε στους ήδη αποφασισμένους στόχους της Ε.Ε. για τον περιορισμό των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής που περιλαμβάνουν τη  μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% έως το 2030 και 80% μέχρι το 2050, την αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στο 32% και την ενεργειακή εξοικονόμηση κατά 32,5 %, μέχρι το 2030. Επιπλέον, σε αυτούς τους στόχους προβλέπονται πολιτικές για την ενίσχυση των βιοκαυσίμων. Η κα Βροντίση σημείωσε «πως ο τομέας που αναμένεται να συνεισφέρει περισσότερο στην επίτευξη των στόχων είναι εκείνος των μεταφορών. Συγκεκριμένα προβλέπεται πως μέχρι το 2050 το μερίδιο των βιοκαυσίμων θα αντιπροσωπεύει το 35%, ενώ το ποσοστό των «καθαρών» αυτοκινήτων θα προσεγγίσει το 70%. «Άρα μιλάμε για ολοκληρωτική μετάβαση», επισημαίνει όπου οι ΑΠΕ θα έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στο ενεργειακό μείγμα των χωρών. «Χρειάζεται η ανάπτυξη άλλων τεχνολογιών, ο διπλασιασμός των επενδύσεων στις ΑΠΕ και κυρίως στα δίκτυα, αλλά και η καθολική αλλαγή του στόλου των αυτοκινήτων» καταλήγει η πρόεδρος του ΕΚΠΑΑ.

Τα παραπάνω στοιχεία συνθέτουν την μεγάλη εικόνα σε σχέση με τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η χώρα μας, που σε μεγάλο βαθμό θα επηρεάσουν την οικονομία της. Ιδιαίτερα για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, απαιτούνται έργα εκατοντάδων εκατ. ευρώ στις υποδομές. Παράλληλα, για να επιτευχθούν οι στόχοι της ενεργειακής εξοικονόμησης θα πρέπει, όπως έχουν κατά καιρούς επισημάνει επιστημονικοί φορείς να υλοποιείται κάθε χρόνο ένα πρόγραμμα «εξοικονομώ». Τέλος,  θα πρέπει να επισημανθεί πως την ώρα που στη χώρα μας υπάρχει μεγάλο αιολικό και ηλιακό δυναμικό δεν υπάρχει η απαιτούμενη διείσδυση των ΑΠΕ, επειδή το κόστος εγκατάστασης παραμένει υψηλό. Επομένως, οι επενδύσεις στα δίκτυα και η ανάπτυξη συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας δεν μπορεί παρά να αποτελεί προτεραιότητα.