Η short list με πέντε τεχνικές εταιρείες, οι οποίες ενδιαφέρονται για την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου IGB προβλέπεται ότι θα έχει καταρτιστεί εντός του προσεχούς Μαΐου. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ

κ. Δημήτρης Τζώρτζης, μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου Power and Gas Supply Forum, τα απαιτούμενα κεφάλαια για το έργο έχουν εξασφαλιστεί. Στόχος είναι η κατασκευή του αγωγού να ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι, εκκρεμεί ωστόσο, η υπογραφή διακρατικής συμφωνίας με τη Βουλγαρία, κυρίως για οικονομικούς λόγους, όπως επεσήμανε ο επικεφαλής της ΔΕΠΑ.

Σε σχέση με τα υπόλοιπα διεθνή έργα του ομίλου, ο κ. Τζώρτζης αναφέρθηκε στον Eastern Mediterranean Pipeline (EastMed), ο οποίος σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας. Όπως τόνισε, υπάρχουν δύο εταιρείες που έχουν ξεκινήσει due diligence για να μπουν στην κοινοπραξία του αγωγού. «Όταν κριθεί ότι υπάρχει αρκετό αέριο στη περιοχή τότε θα ξεκινήσει και η υλοποίηση του αγωγού», δήλωσε ο ίδιος. Το έργο, όπως είπε, βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο μελετών, ύψους 34,5 εκατ. ευρώ, εκτιμώντας ότι θα απαιτηθούν άλλα τόσα κονδύλια για να ολοκληρωθούν οι μελέτες. Για το συνολικό κόστος του έργο θα υπάρξει χρηματοδότηση από την ΕΕ και από ισχυρούς φορείς.

Στόχος είναι το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου να κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία. Στη γειτονική μας χώρα θα φθάνει μέσω του αγωγού IGI - Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ), που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ - ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison.

 

Ζωηρό το ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ

Σχετικά με την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και ειδικότερα για τη «ΔΕΠΑ Εμπορίας», ο κ. Τζώρτζης ανέφερε ότι, μολονότι επισήμως δεν έχει ξεκινήσει ο διαγωνισμός, ήδη εκδηλώνεται ζωηρό ενδιαφέρον -εκτός από τους ελληνικούς ομίλους που έχουν εκφραστεί και δημόσια - και από διεθνείς εταιρείες ενέργειας αλλά και επενδυτικά fund. «Υπάρχει ενδιαφέρον, το οποίο πιστεύουμε ότι θα γίνει εντονότερο το επόμενο διάστημα», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι αναζητούνται συμμαχίες και ένας στρατηγικός σύμμαχος που «θα μας βοηθήσει να ανταπεξέλθουμε στον διεθνή ανταγωνισμό και να μην περιοριστούμε στους τέσσερις τοίχους της γειτονιάς μας».

 

Επεκτάσεις από τη ΔΕΔΑ

Σχετικά με τη ΔΕΔΑ, τη θυγατρική της ΔΕΠΑ στα δίκτυα της υπόλοιπης χώρας, η διευθύνουσα σύμβουλος και αντιπρόεδρος της εταιρείας κυρία Στεφανία Μωσσέ, με παρέμβασή της στο συνέδριο «Power & Gas Supply Forum», ανέφερε ότι εισέρχεται στην τελική ευθεία η διαδικασία δημοπράτησης των έργων που αφορούν στην κατασκευή δικτύων διανομής φυσικού αερίου σε 18 πόλεις στις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας.

Όπως επισήμανε η κυρία Μωσσέ, το αμέσως επόμενο διάστημα θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την προμήθεια υλικών, καθώς και τη διοίκηση, επίβλεψη και επιθεώρηση των έργων. Αμέσως μετά, θα ακολουθήσουν οι διαγωνισμοί για τα έργα κατασκευής στις πρώτες 18 πόλεις. Στις περισσότερες από αυτές τις πόλεις οι εργασίες για την κατασκευή των δικτύων διανομής φυσικού αερίου αναμένεται να ξεκινήσουν τον Αύγουστο.

Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα έχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 172 εκατ. ευρώ και αφορά κατασκευή και επέκταση δικτύων και συνδέσεων με οικιακούς, εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές στις πόλεις: Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, Κομοτηνή, Ξάνθη, Ορεστιάδα, Αλεξάνδρεια, Βέροια, Γιαννιτσά, Κατερίνη, Κιλκίς, Σέρρες, Άμφισσα, Θήβα, Καρπενήσι, Λαμία, Λειβαδιά και Χαλκίδα.

Επίσης, η ΔΕΔΑ ετοιμάζεται να προχωρήσει στην α΄ φάση της περιφερειακής της διάρθρωσης έως το καλοκαίρι του 2019 και στη β΄ φάση έως τις αρχές του 2020. «Στην περιφέρεια, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα, καταγράφονται υψηλά ποσοστά ενεργειακής φτώχειας, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει καν υποδομή για θέρμανση πετρελαίου. Με τη χρηματοδότηση των έργων κατά σχεδόν 50% από πόρους του ΕΣΠΑ και κατά 50% από ίδια συμμετοχή, η οποία περιλαμβάνει χαμηλότοκο δανεισμό από την ΕΤΕπ, επιτυγχάνουμε τα τιμολόγιά μας να είναι τα φθηνότερα στην επικράτεια. Ταυτόχρονα, τα τέλη σύνδεσης θα είναι δωρεάν, ενώ θα υπάρξουν επιδοτήσεις για τις εσωτερικές εγκαταστάσεις», επισήμανε η διευθύνουσα σύμβουλος της ΔΕΔΑ.

Αναφερόμενη στον επικείμενο μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ και τη δημιουργία της ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία θα προκύψει από τη συγχώνευση της ΔΕΔΑ με την ΕΔΑ Αττικής, η κυρία Μωσσέ σημείωσε ότι οι δύο εταιρείες φέρνουν διαφορετικά, αλλά συμπληρωματικά στοιχεία στην ενιαία εταιρεία και προδιαγράφεται μια πολλαπλασιαστική δυναμική ανάπτυξης.