Στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική αναμένεται να προχωρήσει η Αριάδνη Interconnection (η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ) εντός του Μαΐου. Ο διαγωνισμός θα αφορά στην κατασκευή των Σταθμών Μετατροπής και των HVDC καλωδίων. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) φαίνεται ότι έχει δώσει το «πράσινο φως» ώστε το έργο να προχωρήσει ως εθνικό (με φορέα χρηματοδότησης και υλοποίησης την «Αριάδνη») και όχι ως τμήμα του μεγάλου έργου κοινού 

ενδιαφέροντος (PCI), της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου - Ελλάδος. Καθώς ο Ρυθμιστής είχε εγκρίνει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής ως μέρος του PCI, ήταν απαραίτητες ορισμένες τροποποιήσεις αποφάσεών του ώστε να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός. Είναι αξιοσημείωτο ότι από τη μεριά του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), υπήρξαν γκρίνιες το προηγούμενο διάστημα, καθώς και διαρροές από κύκλους του Διαχειριστή που επέρριπταν ευθύνες στη ΡΑΕ για τις καθυστερήσεις στην προκήρυξη των τευχών διακήρυξης για το έργο της μεγάλης διασύνδεσης.

Σταδιακά πάντως, όλα μπαίνουν σε μια σειρά. Ήδη στα θέματα ημερήσιας διάταξης της 12ης συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, η οποία θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη (07-05-2019) έχει προγραμματιστεί να εισαχθεί προς συζήτηση για γνωμοδότηση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Διασύνδεση του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της νήσου Κρήτης με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω Συνεχούς Ρεύματος – Αττική – Κρήτη (Κορακιά) – Ελληνικό Τμήμα 3.10.3 του PCI Ευρασιατικός Διασυνδετήριος Αγωγός».

Το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του στα τέλη του 2022 με εκτιμώμενο προϋπολογισμό της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Έως σήμερα έχουν ολοκληρωθεί, μεταξύ άλλων, οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου, οι μελέτες βυθού καθώς και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία έχει αποσταλεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).

Η πλήρης διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας εκτιμάται ότι θα ελαφρύνει τους Έλληνες καταναλωτές κατά περίπου 400 εκατ. ευρώ ετησίως, τα οποία σήμερα καταβάλλουν μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας) των τιμολογίων ρεύματος. Παράλληλα, όταν πια λειτουργήσει η διασύνδεση Κρήτης Αττικής, το νησί θα απαλλαγεί και από τις ρυπογόνες θερμικές μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ, εκπληρώνοντας και τους ευρωπαϊκούς περιβαλλοντικούς στόχους.

Η έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου αποτελεί κλειδί για τη διασφάλιση της επάρκειας εφοδιασμού της Κρήτης σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ωστόσο, μέχρι να ολοκληρωθεί η μεγάλη διασύνδεση (ακόμη και μετά τη λειτουργία της μικρής ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου το 2020) προβλήματα επάρκειας θα εμφανίζονται συχνότερα στο νησί, εάν δεν ληφθούν επείγοντα μέτρα.

Μάλιστα, οι υπηρεσίες του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) προβλέπουν έλλειμμα ισχύος 90 MW (και όχι 50 MW όπως ήταν η αρχική πρόβλεψη) για το προσεχές καλοκαίρι, γεγονός που έχει θέσει τις αρμόδιες διευθύνσεις της ΡΑΕ σε συναγερμό. Η λύση αναμένεται να δοθεί με την εγκατάσταση επιπλέον ηλεκτροπαραγωγών ζευγών ώστε να μπορέσουν να καλυφθούν οι ανάγκες που ενδέχεται να προκύψουν από την ολοένα και αυξανόμενη τουριστική κίνηση στην Κρήτη.

Ωστόσο, πέρα από την επίλυση του βραχυπρόθεσμου προβλήματος, η ΡΑΕ αναζητεί μια συνολική λύση για το νησί (ήδη έχει αναθέσει τη σχετική μελέτη) έως το τέλος του 2022 οπότε αναμένεται ότι θα λειτουργήσει η μεγάλη διασύνδεση του νησιού με την Αττική.