Στην τελική ευθεία μπαίνουν οι εργασίες για την ολοκλήρωση του Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου (Trans Adriatic Pipeline -TAP), μετά την ολοκλήρωση της δύσκολης φάσης που προέβλεπε τη διέλευση του αγωγού από τα ορεινά τμήματα της Αλβανίας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο αγωγός θα αρχίσει να εφοδιάζει την ευρωπαϊκή αγορά με φυσικό αέριο από το επόμενο έτος. Ο αγωγός ΤΑΡ θα μπορεί να μεταφέρει μέχρι δέκα δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως

από το κοίτασμα Shah Deniz II, στο Αζερμπαϊτζάν προς την Ιταλία. Είναι χαρακτηριστικό της δυσκολίας του εγχειρήματος το γεγονός ότι από το συνολικό κόστος κατασκευής του αγωγού, ύψους 4,5 δισ. ευρώ, το τμήμα διέλευσης από τα βουνά της Αλβανίας κόστισε το 1/3.

«Είμαστε περήφανοι που ανταποκριθήκαμε σε αυτή την πρόκληση, με τη διέλευση του αγωγού από τα βουνά και σε υψόμετρο άνω των 2.000 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας», δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ο διευθυντής του ΤΑΡ στην Αλβανία, Μάλφορ Νούρι, προσθέτοντας ότι ο Διαδριατικός Αγωγός αποτελεί τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στη χώρα.

«Οι εργασίες κατασκευής του ΤΑΡ είναι εντός χρονοδιαγράμματος. Σε όρους προόδου για το σύνολο του έργου, έχει ολοκληρωθεί στο 86,5%», δήλωσε από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής, Λούκα Σκιεπάτι.

Ο TAP θα διασυνδεθεί με τον αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP) στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διέρχεται από την Βόρεια Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, προτού καταλήξει στις ακτές της Νότιας Ιταλίας, όπου και θα συνδεθεί στο ιταλικό δίκτυο φυσικού αερίου.

Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του, ο TAP θα παρέχει την πιο άμεση, λογική και οικονομικά αποδοτική οδό μεταφοράς φυσικού αερίου, που θα διανοίξει τον ζωτικής σημασίας Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, συνολικού μήκους 4.000 χιλιομέτρων, και θα εκτείνεται από την Κασπία Θάλασσα μέχρι την Ευρώπη.