την εξάρτηση της Κίνας από τα ορυκτά καύσιμα. Τώρα, ο επονομαζόμενος πατέρας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων λέει ότι η Κίνα είναι έτοιμη να προχωρήσει στην επόμενη επανάσταση στον χώρο της αυτοκίνησης, δηλαδή στα αυτοκίνητα που κινούνται με κυψέλες υδρογόνου.
Στα 20 χρόνια που μεσολάβησαν, η Κίνα έγινε η ηγετική δύναμη παγκοσμίως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς ένα στα δύο που πωλούνται σήμερα κυκλοφορεί στους κινεζικούς δρόμους. Τώρα, ο Γουάν Γκανγκ, πρώην στέλεχος της Audi και νυν υψηλόβαθμο στέλεχος της κινεζικής κυβέρνησης, λέει σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις που έχει παραχωρήσει ότι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο είναι έτοιμη να κάνει το επόμενο βήμα και να υιοθετήσει τα αυτοκίνητα που κινούνται με υδρογόνο. «Θα πρέπει να ιδρύσουμε μια κοινότητα υδρογόνου», λέει ο Γουάν σε συνέντευξη που έδωσε στο Bloomberg.
Ο Γουάν σήμερα είναι 66 ετών και κατέχει τη θέση του αντιπροέδρου του κινεζικού εθνικού συμβουλευτικού σώματος για τη χάραξη πολιτικής, θέση ανώτερη από αυτήν του υπουργού, η οποία του δίνει τη δυνατότητα να επηρεάσει τη μελλοντική κινεζική πολιτική. «Πρέπει να προχωρήσουμε περισσότερο προς τις κυψέλες υδρογόνου», λέει ο Γουάν. Πράγμα που σημαίνει πως η κυβέρνηση θα πρέπει να διαθέσει πόρους για την ανάπτυξη αυτοκινήτων που κινούνται με υδρογόνο, προσθέτει. Η στρατηγική που είχε εφαρμόσει η Κίνα για να προωθήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν να επιδοτεί γενναία τόσο τις αυτοκινητοβιομηχανίες που τα κατασκευάζουν όσο και την αγορά των αυτοκινήτων από τους καταναλωτές.
Το 2020, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αρχίσει να περιορίζει σταδιακά τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εξηγεί ο Γουάν, ωστόσο οι επιδοτήσεις για τα αυτοκίνητα που κινούνται με κυψέλες υδρογόνου είναι πιθανό να συνεχιστούν, προσθέτει.
Η βασική διαφορά μεταξύ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αυτών που κινούνται με κυψέλες υδρογόνου είναι πως τα πρώτα αποθηκεύουν ενέργεια που παράγεται αλλού, στις μπαταρίες ιόντων λιθίου του αυτοκινήτου, και τη χρησιμοποιούν για την κίνηση του οχήματος. Στα αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου, το καύσιμο που είναι αποθηκευμένο στο ίδιο το αυτοκίνητο, δηλαδή το υδρογόνο, μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια μέσω χημικής αντίδρασης, ενώ το μόνο πράγμα που εκλύεται είναι νερό. Ο ανώτερος λόγος ενέργειας προς βάρος του υδρογόνου σε σύγκριση με μια μπαταρία ιόντων λιθίου σημαίνει πως είναι περισσότερο κατάλληλο για μεγαλύτερα ταξίδια.
Παράλληλα, τα αυτοκίνητα με υδρογόνο ανεφοδιάζονται ταχύτερα απ’ ό,τι φορτίζουν τις μπαταρίες τους τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Παρά τα εγγενή αυτά πλεονεκτήματα και την υποστήριξη της Toyota, μέχρι σήμερα η τεχνολογία κυψελών υδρογόνου δεν έχει καταφέρει να κερδίσει τους καταναλωτές, καθώς τα αυτοκίνητα αυτά είναι ακριβότερα. Ομως η Κίνα διαθέτει την οικονομική ισχύ να το αλλάξει αυτό, αν καταστήσει εθνική προτεραιότητα τα οχήματα που κινούνται με υδρογόνο. Για τον Γουάν η στροφή προς το υδρογόνο αποτελεί τη λογική συνέχεια για την ολοκλήρωση του οράματός του: στις πόλεις να κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ λεωφορεία και φορτηγά που θα λειτουργούν με υδρογόνο θα κινούνται στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, καθώς θα μπορούν να καλύπτουν πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις.