Νέα Σχέδια για την Αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ -Τα Σενάρια που Παίζουν

Νέα Σχέδια για την Αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ -Τα Σενάρια που Παίζουν
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τρι, 23 Ιουλίου 2019 - 19:45

Με τα προβλήματα της ΔΕΗ να επισκιάζουν το εγχώριο ενεργειακό τοπίο, η κυβέρνηση δεν λησμονεί και τα άλλα μέτωπα που χρήζουν αντιμετώπισης και πρέπει να κλείσουν, το συντομότερο δυνατό. Υπό αυτό το πρίσμα, το ΥΠΕΝ εξετάζει όλα τα πιθανά σχέδια που αφορούν στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.

Στο πλαίσιο αυτό, η νέα ηγεσία του υπουργείου ανασύρει από το συρτάρι την πρόταση της απελθούσας κυβέρνησης για την υιοθέτηση ενός μοντέλου μετατροπής της ΔΕΠΑ σε εταιρεία συμμετοχών (Ηolding), υπό της οποίας τη σκέπη θα τεθούν οι τρεις θυγατρικές της, στην εμπορία, στα δίκτυα και στην εκτέλεση έργων στο εξωτερικό. 

Ακολούθως, ποσοστά των δύο πρώτων θυγατρικών θα εκχωρηθούν σε ιδιώτες, ενώ η τρίτη θα παραμείνει στο χαρτοφυλάκιο της Ηolding, κάτι που παραπέμπει σε ένα μοντέλο μερικού και όχι πλήρους διαχωρισμού των ως άνω δραστηριοτήτων, καθώς θα παραμένουν υπό μια εταιρεία συμμετοχών.

Το νέο υπό επεξεργασία σχέδιο, απέχει από το νόμο που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση και προέβλεπε διαχωρισμό (split) και τη δημιουργία της ΔΕΠΑ Εμπορίας, και της ΔΕΠΑ Υποδομών, από τις οποίες θα διατίθετο πλειοψηφικό πακέτο στην πρώτη και μειοψηφικό στη δεύτερη.

Σε κάθε περίπτωση, τις πραγματικές διαθέσεις της νέας κυβέρνησης στο θέμα, έδωσε, μιλώντας στην Βουλή, ο Υφυπουργός Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, όταν αποκάλυψε πως αλλάζει το πλαίσιο αποκρατικοποίησης για την ΔΕΠΑ, έτσι ώστε να αποβεί όσο το δυνατό πιο προσοδοφόρα για το Δημόσιο, αν και το όλο θέμα εξακολουθεί να παραμένει στο στάδιο του σχεδιασμού. Επισημαίνουμε πως εκτός του σεναρίου που προβλέπει τη δημιουργία εταιρείας συμμετοχών, τα άλλα δύο συνίστανται αφενός στην πώληση του 65% της ΔΕΠΑ, ως ενιαία επιχείρηση, και αφετέρου στην πώληση πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας και μειοψηφικού της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Εν τω μεταξύ, σε μια παράλληλη εξέλιξη, κατέφθασε στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Qatargas, με πλοίο μεταφοράς LNG τύπου Q-Flex, αντί των προηγούμενων συμβατικών σκαφών μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ο κατάπλους του εν λόγω πλοίου δεν θα μπορούσε να γίνει με τις προηγούμενες λιμενικές υποδομές. Με την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης της Ρεβυθούσας, η διαθέσιμη δυναμικότητα αυξήθηκε σε 225,000 κυβικά μέτρα, γεγονός που επιτρέπει να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει τύπους πλοίων όπως το Q-Flex.

Το φορτίο προήλθε από τον τερματικό σταθμό Ras Laffan του Κατάρ, ενώ η χωρητικότητα του πλοίου υπολογίζεται σε 216,000 cbm.