Ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης: Το Νέο Γιοφύρι της Άρτας- Επαφές Γ. Θωμά για το Θέμα, στις Βρυξέλλες

Ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης: Το Νέο Γιοφύρι της Άρτας- Επαφές Γ. Θωμά για το Θέμα, στις Βρυξέλλες
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 8 Αυγούστου 2019 - 17:07

Με χρονική υστέρηση τουλάχιστον μιας δεκαετίας και κάτω από τις ασφυκτικές πιέσεις της Κομισιόν, αναζητείται, από τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμβιβαστική λύση μεταξύ του ΑΜΔΗΕ, του EurοΑsia Interconnector και της 

Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής. Ο υφυπουργός Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, έχει ήδη, ξεκινήσει επαφές με τους εκπροσώπους των αρμοδίων οργάνων στις Βρυξέλλες για το θέμα. Το αγκάθι που ονομάζεται ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης έπρεπε να έχει εκριζωθεί εδώ και χρόνια, αλλά η έλλειψη βούλησης, πρωτοβουλιών και γνώσεων για το μεγάλο αυτό θέμα στάθηκε η αιτία, καταναλωτές και εθνική οικονομία να έχουν πληρώσει ακριβό τίμημα για την εκκρεμούσα επένδυση.

Η ελληνική κυβέρνηση, όπως έχουν καταστήσει σαφές, τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, επιθυμεί να τελειώνει με το έργο της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, προκρίνει, όμως, ως άμεση προτεραιότητα, την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης. Προς τούτο είναι απαραίτητο να κατασκευαστεί το καλώδιο που θα συνδέει το νησί με το ηπειρωτικό σύστημα, δίχως άλλες καθυστερήσεις.

Οι θέσεις της ελληνικής πλευράς αναπτύχθηκαν εκτενώς κατά τη διάρκεια του πρόσφατου ταξιδιού του πρωθυπουργού στην Κύπρο, όπου υπήρξαν συναντήσεις και με την κυπριακή κυβέρνηση αλλά και με τους εκπροσώπους του κυπριακών συμφερόντων EurοΑsia Interconnector. Παράλληλα, η Αθήνα, προκειμένου να διατρανώσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τις προτεραιότητές της απέφυγε να προχωρήσει σε διοικητικές αλλαγές στην ηγεσία του ΑΔΜΗΕ, ενώ επέτρεψε να ολοκληρωθεί ο πρώτος διαγωνισμός, που εξέπνεε, αναφορικά με την προμήθεια των καλωδίων για την υλοποίηση της διασύνδεσης, ενώ ο δεύτερος διαγωνισμός που αφορά στους σταθμούς μετατροπής του ρεύματος, αναμένεται να ολοκληρωθεί, με την υποβολή προσφορών, στις 30 Αυγούστου.

Ωστόσο τα προβλήματα παραμένουν, καθώς η Κομισιόν μοιάζει αμετακίνηση στις δικές της θέσεις. Αυτό φάνηκε και από την επιστολή που απέστειλε στο ΥΠΕΝ ο γενικός διευθυντής της DG Energy, Κλάους Μπόρχαρτ, ο οποίος τονίζει ότι φορείς όπως η Αριάδνη, η εταιρεία ειδικού σκοπού που σύστησε ο ΑΔΜΗΕ για να φέρει σε πέρας το πανάκριβο έργο, δεν είναι επιλέξιμοι από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό και δεν μπορούν να διεκδικήσουν τη λειτουργία τους κάτω από το καθεστώς των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Πρόσθεσε, δε, πως η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν δίνει το δικαίωμα στη ΡΑΕ να αλλάξει τον προτιμητέο φορέα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος και καλεί την Αθήνα να εφαρμόσει τον Οδικό Χάρτη του έργου που έχει καταρτίσει η Κομισιόν, επισημαίνοντας πως ο Χάρτης θα επέτρεπε στην Αριάδνη Interconnection να αποτελέσει το ειδικό όχημα για τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, μόνο ως τμήμα του ευρύτερου έργου, ήτοι, του διευρωπαϊκού έργου Ελλάδα - Κύπρος - Ισραήλ.

Είναι γνωστό πως το πρόβλημα έγκειται, κυρίως στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, κάτι που θεωρείται, όσο δύσκολο και αν μοιάζει εκ πρώτης απόψεως, απίθανο να μεταβληθούν (στο τμήμα Κρήτη - Αττική), αφού τρέχουν ήδη οι σχετικοί διαγωνισμοί και ο πρώτος απέφερε την υποβολή προσφορών από την ιταλική Prysmian, την γαλλική Nexans και την ΝKT που συνεργάζεται με τα Ελληνικά Καλώδια και την Elettra.

Υπό αυτό το πρίσμα, η αλλαγή προδιαγραφών θεωρείται απευκταία καθότι θα επέφερε, είτε ακύρωση του διαγωνισμού, είτε άλλες επιπλοκές νομικού χαρακτήρα, που θα οδηγούσαν σε νέα καθυστέρηση, την οποία δεν επιθυμεί η Αθήνα. Για το λόγο αυτό, ο Υφυπουργός Ενέργειας διαπραγματεύεται, προκειμένου αφ΄ενός μεν για να τερματιστεί η αντιπαράθεση με την Κομισιόν και με την κυπριακή εταιρεία, αφ' ετέρου δε, για να δρομολογηθεί το δίχως άλλο η κατασκευή της διασύνδεσης.

Όπως εξηγεί στο χθεσινό άρθρο του στο Energia.gr ο πρώην πρόεδρος του ΙΕΝΕ, κ. Γιάννης Χατζηβασιλειάδης, "γενικά, η διασύνδεση της Κρήτης με το εθνικό σύστημα πρέπει να εκτιμηθεί ως επέκταση του Ευρωπαϊκού διασυνδεδεμένου ηλεκτρικού συστήματος προς τα νοτιοανατολικά και την ανατολική Μεσόγειο με διασύνδεση Κύπρου-Ισραήλ, εξυπηρετώντας και την μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ. Μια τέτοια επέκταση, πλην άλλων, θωρακίζει την ηλεκτροδότηση της Κρήτης με πολλές δυνατότητες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και απομακρύνει τον φόβο του “black-out”, ενώ ενισχύεται το νότιο σύστημα της χώρας, χωρίς να αγνοείται και η γεωπολιτική διάστασή του. Αυτό βέβαια μπορεί να γίνει μόνο με την οικονομική υποστήριξη της ΕΕ, που θα ανοίξει το δρόμο και για την νέα διασύνδεση Ελλάδος-Ιταλίας που είναι πολύ σημαντική για την Ελλάδα." https://www.energia.gr/article/158651/oi-diasyndeseis-ths-krhths-kai-oi-proklhseis-sth-leitoyrgia-toys