To Επιτυχές Market Test για τον Διαδριατικό Αγωγό Ανοίγει το Δρόμο για Διπλασιασμό της Χωρητικότητάς του

To Επιτυχές Market Test για τον Διαδριατικό Αγωγό Ανοίγει το Δρόμο για Διπλασιασμό της Χωρητικότητάς του
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 23 Οκτωβρίου 2019 - 18:09

H επιτυχημένη ολοκλήρωση της πρώτης, μη δεσμευτικής φάσης του market test, διανοίγει ευοίωνες προοπτικές για την αύξηση της μεταφορικής ικανότητας του Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου (TAP), και δη, προτού εκκινήσει η πιλοτική λειτουργία του έργου. 

Το market test διεξάγεται προκειμένου να διερευνηθεί το κατά πόσο εκδηλώνεται επενδυτικό ενδιαφέρον για την περαιτέρω ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, όπως προβλέπει η αρχική φάση της δυναμικότητάς του.

Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης της πρώτης φάσης της διαδικασίας, που δημοσίευσαν την περασμένη Δευτέρα η κοινοπραξία που έχει αναλάβει να διεκπεραιώσει το έργο, ήτοι, η Snam και ο ΔΕΣΦΑ, οι μη δεσμευτικές προσφορές που υποβλήθηκαν υπερκαλύπτουν την αύξηση της δυναμικότητας μέχρι και τα 20 δις. κυβικά μέτρα ετησίως. Υπό αυτό το πρίσμα, δόθηκε η έγκριση για την έναρξη της οικονομοτεχνικής μελέτης αναβάθμισης του έργου, όπως αναφέρεται στην έκθεση.

Με βάση το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται σε αυτή, οι τεχνικές μελέτες θα ξεκινήσουν άμεσα, με σκοπό να έχουν ολοκληρωθεί στις 13 Ιανουαρίου του 2020, ενώ μετά θα επακολουθήσει η δημόσια διαβούλευση επί της πρότασης αναβάθμισης της δυναμικότητας, η οποία προβλέπεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί εντός 30 ημερών.

Αφότου ενσωματωθούν οι παρατηρήσεις που θα υποβληθούν στη δημόσια διαβούλευση, η πρόταση θα υποβληθεί στις εμπλεκόμενες ρυθμιστικές αρχές, σε Ελλάδα, Ιταλία και Αλβανία και εφόσον εγκριθεί, θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση του market test, με την υποβολή των σχετικών δεσμευτικών προσφορών.

Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε πως η πρώτη φάση του market test ξεκίνησε την 1η Ιουλίου, επιτρέποντας στις εταιρείες να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για τη μεταφορά φυσικού αερίου και να εξασφαλίσουν, έτσι, πρόσβαση σε νέα, μακροπρόθεσμη μεταφορική δυναμικότητα, ενεργοποιώντας το ενδεχόμενο μελλοντικής επέκτασης της δυναμικότητας του αγωγού.

Με δεδομένο ότι ο αγωγός μπορεί να διπλασιάσει την τρέχουσα δυναμικότητά του μέχρι τα 20 δις. κυβικά μέτρα ετησίως, η έρευνα αγοράς δρομολογήθηκε ώστε να εξετασθεί το αν υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για επέκταση της δυναμικότητας του έργου, με βάση τη μελλοντική ζήτηση για μεταφορά αερίου στην Ευρώπη. Πρόκειται σαφώς, για μία εξέλιξη που θα σηματοδοτούσε μια ευρύτερη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρότερο ενεργειακό μείγμα.

Ο αγωγός ΤΑΡ διατρέχει την Βόρεια Ελλάδα, από τους Κήπους στη Θράκη μέχρι την Ιεροπηγή, που βρίσκεται στην περιοχή της Καστοριάς και μετά συνεχίζει στην Αλβανία, όπου, από κοινού με το υποθαλάσσιο τμήμα του, θα καταλήγει στις ακτές της Αδριατικής. 

Η φάση κατασκευής του αγωγού TAP συνεχίζει να προχωράει. Κάθε μέρα εκατοντάδες μέτρα της Ζώνης Εργασίας με δικαίωμα διέλευσης καθαρίζονται και διαμορφώνονται, ενώ οι σωληναγωγοί ενώνονται, συγκολλώνται, τοποθετούνται μέσα στην τάφρο και καλύπτονται με χώμα, σύμφωνα με τα στάδια κατασκευής του, αλλά και το χρονοδιάγραμμα του έργου. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τέλη του περασμένου μήνα, το έργο του TAP ήταν κατά 89,8% ολοκληρωμένο:

Στον χάρτη που παρατίθεται μπορείτε να δείτε την πρόοδο τριών βασικών κατασκευαστικών σταδίων κατά μήκος της διαδρομής του TAP, ήτοι τον καθαρισμό και διαμόρφωση της όδευσης του αγωγού, τη συγκόλληση των σωληναγωγών, και την επικάλυψη με χώμα του αγωγού που έχει τοποθετηθεί στην τάφρο.

Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί πως μαζί με τον Αγωγό Νοτίου Καυκάσου (SCPX) και τον Αγωγό Φυσικού Αερίου Ανατολίας (TANAP), ο ΤΑΡ θα συγκροτήσει τον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο, για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ, του Αζερμπαϊτζάν, μέχρι το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της Ιταλίας, από το οποίο θα μπορεί να διοχετευθεί σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.