Πράσινο Φως από την Δανία για τον Nord Stream 2 -Συνεχίζονται οι Αντιδράσεις για το Έργο

Πράσινο Φως από την Δανία για τον Nord Stream 2 -Συνεχίζονται οι Αντιδράσεις για το Έργο
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 31 Οκτωβρίου 2019 - 13:00

Η Δανία ενέκρινε την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, απομακρύνοντας το τελευταίο σοβαρό εμπόδιο για την υλοποίηση ενός έργου που έφερε αντιμέτωπες την Ρωσία με τις ΗΠΑ και δίχασε την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο Nord Stream 2, αξίας 9,5 δισ. ευρώ, που πρόκειται να μεταφέρει φυσικό αέριο του ρωσικού ομίλου Gazprom

στην Γερμανία, μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, διαθέτει την πολιτική υποστήριξη του Βερολίνου, αλλά έχει δεχτεί σφοδρές επικρίσεις από πολλές χώρες-μέλη της ΕΕ, ως ένα έργο που θα αυξήσει την εξάρτηση της Ένωσης από την Μόσχα. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τράμπ, έχει επικρίνει έντονα την κατασκευή του αγωγού, υποστηρίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο η Γερμανία θα καθίστατο υποχείρια της Ρωσίας "σε περίπτωση που συμβεί κάτι κακό".

Ο αγωγός, που συγχρηματοδοτείται από πέντε ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας, έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90%, αλλά ανέμενε την έγκριση της Κοπεγχάγης για περισσότερο από δύο χρόνια. Οι αρμόδιες ενεργειακές Αρχές της Δανίας ανακοίνωσαν, χθες, Τετάρτη ότι ενέκριναν τη διέλευση μιας διαδρομής, μήκους 147 χιλιομέτρων μέσω  της υφαλοκρηπίδας της χώρας, όπως προβλεπόταν από μία εκ των τριών επιλογών για το έργο. "Θα συνεχίσουμε την εποικοδομητική συνεργασία μς με τις δανικές αρχές για την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού", δήλωσε ο Samira Kiefer Andersson, αξιωματούχος του Nord Stream 2.

Όταν θα είναι πλήρως λειτουργικός, ο αγωγός θα επιτρέψει στη Gazprom να ανακατευθύνει τις προμήθειες φυσικού αερίου της Ευρώπης,  που διέρχονται σήμερα μέσω Ουκρανίας, παρέχοντας ζωτικής σημασίας έσοδα για την οικονομία της κυβέρνησης του Κιέβου. Το γεγονός αυτό επέφερε την άσκηση έντονης κριτικής από πλευράς Πολωνίας και ορισμένωνς χωρών της Βαλτικής, που υποστηρίζουν ότι ο αγωγός κατασκευάστηκε για να πλήξει την Ουκρανία. Από την πλευρά της, η Ουάσινγκτον έχει απειλήσει με την επιβολή κυρώσεων. Ο Andriy Kobolyev, Διευθύνων Σύμβουλος της κρατικής εταιρείας φυσικού αερίου της Ουκρανίας, Naftogaz, αντιδρώντας στην είδηση για την έγκριση του έργου από την Δανία, ζήτησε να επιβληθούν "κυρώσεις από τα δυτικά έθνη" προκειμένου να εμποδιστεί η ολοκλήρωση του έργου.

Ο Steffen Seibert, εκπρόσωπος της γερμανικής καγκελαρίας δήλωσε, την Τετάρτη, ότι "η μεταφορά φυσικού αερίου μέσω  Ουκρανίας πρέπει να συνεχιστεί", και πρόσθεσε ότι η κα. Μέρκελ είχε συζητήσει διεξοδικά το θέμα με τον Ρώσο πρόεδρο, Βλάντιμιρ Πούτιν, στην πρόσφατη τηλεφωνική επικοινωνία τους. "Για αυτό το λόγο εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε την ΕΕ στις τριμερείς συνομιλίες της με την Ρωσία και την Ουκρανία, για να συνεχιστεί η μεταφορά αερίου", είπε ο κ. Seibert.

Η Μόσχα επιμένει ότι ο διασυνδετήριος αγωγός αποτελεί καθαρά οικονομικό εγχείρημα. Αν και ελέγχει πλήρως την Gazprom, το ήμισυ του κόστους κατασκευής καλύπτεται από ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας, όπως οι Shell, Engie, OMV, Wintershall και Uniper. Ο Nord Stream 2 έχει ήδη λάβει έγκριση από την Φινλανδία, την Σουηδία και την Γερμανία. Αξιωματούχοι προειδοποίησαν νωρίτερα το τρέχον έτος, ότι η καθυστέρηση της έγκρισης του αγωγού από την Δανία, θα μπορούσε να σημαίνει την καθυστέρηση των εγκαινίων του, που είναι προγραμματισμένα για τα τέλη του 2019.

Η εταιρεία ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι θα αρχίσει τα έργα στα ύδατα της Δανίας, τις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Ο επικεφαλής της Gazprom, Aλεξέι Μίλερ, έχει ήδη δηλώσει ότι θα απαιτηθούν περίπου πέντε εβδομάδες για να ολοκληρωθεί το εν λόγω τμήμα του αγωγού. "Η άδεια χορηγείται σύμφωνα με τη νομοθεσία Continental Shelf Act  για την ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα και σε ευθυγράμιση με τις υποχρεώσεις της Δανίας, στο πλαίσιο της Συνθήκης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Η Δανία είναι υποχρεωμένη να επιτρέψει την κατασκευή αγωγών μεταφοράς, όσον αφορά στους πόρους και στο περιβάλλον και, εφόσον απαιτηθεί, να αναθέσει τη διαδρομή απ’ όπου θα πρέπει να τοποθετηθούν αυτοί οι αγωγοί ", ανακοίνωσε  η Υπηρεσία Ενέργειας της Δανίας, προσθέτοντας ότι η επιλεγμένη διαδρομή «παρέχει το ελάχιστο δυνατό ρίσκο και επιπτώσεις από  περιβαλλοντικής άποψης, αλλά και από άποψη ασφάλειας."