και των νησιών Βόρειου Αιγαίου είναι η οικονομικότερη εάν συγκριθεί με όλες τις ενδεδειγμένες εναλλακτικές λύσεις (π.χ. αυτόνομη λειτουργία με χρήση συμβατικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του Φυσικού Αερίου κ.λπ.) οι οποίες θα μπορούσαν να εφαρμοστούν ώστε να εξασφαλιστεί η επάρκεια ισχύος των νησιών τις επόμενες δεκαετίες, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα το χαμηλότερο δυνατό κόστος ενέργειας.
Σε ψυχρή εφεδρεία ο σταθμός της Πάρου
Ειδικότερα, ως προς τα Μη Διασυνδεδεμένα Συστήματα των Κυκλάδων (ήτοι Κύθνος, Σέριφος, Σίφνος, Μήλος, Φολέγανδρος Θήρα, Ανάφη, Αμοργός και Δονούσα), στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το ηλεκτρικό σύστημα της Αστυπάλαιας, αν και διοικητικά ανήκει στα Δωδεκάνησα, το επενδυτικό κόστος νέων διασυνδέσεων εκτιμάται περί τα 400 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οικονομοτεχνικής αξιολόγησης, η διασυνδεδεμένη λειτουργία των εξεταζόμενων ΜΔΝ των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων με το ΕΣΜΗΕ επιφέρει οικονομικότερη ηλεκτροδότηση καθ’ όλη την περίοδο εξέτασης (έως το 2045), όχι μόνο σε σχέση με την περίπτωση της αυτόνομης λειτουργίας με πετρέλαιο, όπου η λύση της διασύνδεσης, εμφανίζει αρκετά μικρότερο, μέσο ετήσιο κόστος ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και στην περίπτωση χρήσης φυσικού αερίου (ΦΑ).
Επιπροσθέτως, στην τελευταία περίπτωση, τα οικονομικά αποτελέσματα του Πορίσματος, προέκυψαν χωρίς να ληφθεί υπόψη ενδεχόμενη ανάγκη εφαρμογής δευτερογενών μέτρων στις μονάδες ΦΑ προκειμένου να επιτευχθεί η συμμόρφωσή τους με τις Οριακές Τιμές Εκπομπών οξειδίων του αζώτου, κάτι το οποίο, σύμφωνα με το Πόρισμα της Επιτροπής, θα επιφέρει επιπλέον οικονομική επιβάρυνση στο σενάριο αυτόνομης ηλεκτροδότησης των εν λόγω ΜΔΝ με χρήση ΦΑ, σε σχέση με το σενάριο της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ.
Μετά την διασύνδεση των νησιών, σύμφωνα με το Πόρισμα της Επιτροπής και σε συμφωνία με σχετική εισήγηση του ΑΔΜΗΕ, θεωρείται η σταδιακή αποξήλωση των τοπικών συμβατικών σταθμών παραγωγής, με εξαίρεση το σταθμό της Πάρου, ο οποίος είναι χωροθετημένος κεντροβαρικά ως προς τα φορτία των διασυνδεόμενων νησιών των Κυκλάδων και θεωρείται αναγκαία η διατήρησή του σε καθεστώς ψυχρής εφεδρείας.
Έως 1 δισ. ευρώ στα ΜΔΝ Νοτίου Αιγαίου
Αφορά στα αυτόνομα Ηλεκτρικά Συστήματα Ρόδου, Κω – Καλύμνου, Καρπάθου, Πάτμου, Σύμης και Αρκιών. Όπως προέκυψε το επενδυτικό κόστος νέων διασυνδέσεων των ΗΣ των Δωδεκανήσων απευθείας με την Αττική (Υψηλή Τάση) κυμαίνεται μεταξύ 730 και 810 εκατ. ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη και πρόσθετο κόστος έργων διασύνδεσης Μέσης Τάσης (30 εκατ. ευρώ), καθώς και το κόστος διασύνδεσης της Καρπάθου με το ΗΣ της Ρόδου (160 εκατ. ευρώ), το κόστος του συνόλου των έργων διασύνδεσης ΥΤ και ΜΤ των συστημάτων ΜΔΝ του Νοτίου Αιγαίου εκτιμάται περί τα 900 εκατ. ευρώ με 1 δισ. ευρώ, ανάλογα με το σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά των διασυνδέσεων που θα επιλεγούν.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οικονομοτεχνικής ανάλυσης των εξεταζόμενων σεναρίων ηλεκτροδότησης, η διασυνδεδεμένη λειτουργία των συστημάτων ΜΔΝ του Νοτίου Αιγαίου με την Αττική επιφέρει οικονομικότερη ηλεκτροδότηση καθ’ όλη την περίοδο εξέτασης (έως το 2050), τόσο σε σχέση με την περίπτωση της αυτόνομης λειτουργίας με πετρέλαιο, όσο και με την περίπτωση χρήσης ΦΑ. Μετά τη διασύνδεση των νησιών, σύμφωνα με το Πόρισμα, θεωρείται σκόπιμη η διατήρηση τοπικής εφεδρικής παραγωγής στο νησί της Ρόδου με περιορισμένη λειτουργία για λόγους ασφαλείας.
850 - 950 εκατ. ευρώ για το Βόρειο Αιγαίο
Γι α τα επτά ηλεκτρικά συστήματα του Βορειοανατολικού Αιγαίου, ήτοι της Λήμνου, Λέσβου, Χίου, Σάμου, Ικαρίας, Αγαθονησίου και Αγ. Ευστράτιου (περιλαμβάνεται και της Σκύρου, για το οποίο εξετάζεται η παραμονή του ως αυτόνομο σύστημα και η διασύνδεσή του με το ΕΣΜΗΕ) προκύπτει επενδυτικό κόστος για το σύνολο των νέων έργων ΥΤ και ΜΤ μεταξύ 850 και 950 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά των διασυνδέσεων που θα επιλεγούν. Στο κόστος δεν
περιλαμβάνεται η διασύνδεση του Αγ. Ευστρατίου, για το οποίο θεωρήθηκε ως ευνοϊκότερη λύση η αυτόνομη ανάπτυξή του. Στα σενάρια που αφορούν στη διασύνδεση των νησιών του ΒΑ Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ, θεωρήθηκε ότι θα υπάρχει ζεύξη με τη διασύνδεση των ΗΣ των νησιών των Δωδεκανήσων μέσω υποβρύχιου κυκλώματος μεταξύ της Σάμου και της Κω.
Μεταξύ των προτεινόμενων λύσεων, εκείνη της διασύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ αφενός προέκυψε ως οικονομικότερη σε σχέση με την αυτόνομη ανάπτυξή τους με τη χρήση ΦΑ, αφετέρου παρουσιάζει γενικότερα πλεονεκτήματα. Κι αυτό διότι δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του πλούσιου δυναμικού ανανεώσιμων ενεργειακών πόρων του Αιγαίου, χωρίς τους υφιστάμενους τεχνικούς περιορισμούς από πλευράς τοπικών ηλεκτρικών δικτύων. Μάλιστα, τα αποτελέσματα προέκυψαν χωρίς να ληφθεί υπόψη η μελλοντική προσθήκη σημαντικής ισχύος ΑΠΕ στα εν λόγω ΗΣ, καθώς και η αναμενόμενη αύξηση στις τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών CO2, παράγοντες που ενδεχομένως, μακροπρόθεσμα, να ενισχύσουν περαιτέρω το οικονομικό όφελος υπέρ της διασυνδεδεμένης λειτουργίας των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, σε σχέση με την αυτόνομη ανάπτυξή τους ως ΜΔΝ.