Μπορεί οι ναύλοι στα capes να ανέκαμψαν και για πρώτη φορά μετά τις 21 Ιανουαρίου να είναι και πάλι πάνω από τα 6.000 δολ., ποσό που θεωρείται ότι πλησιάζει το break even του πλοίου, όμως η αβεβαιότητα είναι το κύριο συναίσθημα που επικρατεί στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, αλλά και γενικότερα στη ναυτιλία. Η επιδημία του κορονοϊού επηρεάζει όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, όπως επίσης τις νέες ναυπηγήσεις και τις διαλύσεις των πλοίων.

Σύμφωνα με την Bimco, η δραστηριότητα ανάθεσης συμβάσεων για νέες ναυπηγήσεις μειώθηκε, η δραστηριότητα στα διαλυτήρια που ήταν υψηλή περιορίζεται λόγω των νέων οδηγιών προστασίας από τον κορονοϊό που υιοθετούν τα κράτη, ενώ παράλληλα καθυστερούν και οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων από τα ναυπηγεία.

Ο κορονοϊός είναι τώρα το θέμα που κυριαρχεί στη ναυτιλία αντί των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τα καύσιμα χαμηλού θείου (ΙΜΟ 2020), σημειώνει ο αναλυτής της Bimco Πίτερ Σαντ και προσθέτει ότι οι προοπτικές της ζήτησης έχουν αποδυναμωθεί και η αβεβαιότητα έχει αυξηθεί σε όλους τους τομείς.

Αυτό που καταγράφεται είναι μια πιο αδύνατη προοπτική τόσο στις νέες ναυπηγήσεις όσο και στις διαλύσεις πλοίων, δύο τομείς που επηρεάζονται από τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις επεξεργασίες της Bimco, ο αριθμός νέων συμβολαίων ναυπήγησης ακολουθούσε μία πτωτική τάση από την αρχή του έτους η οποία όμως με την εμφάνιση του κορονοϊού επιδεινώθηκε.

Κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους οι νέες παραγγελίες νεότευκτων μειώθηκαν κατά 55% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2019, καθώς μόνο 6,6 εκατ. dwt τοποθετήθηκαν για ναυπήγηση στους τρεις σημαντικότερους ναυτιλιακούς κλάδους (φορτηγά πλοία, δεξαμενόπλοια και containerhsips) έναντι 14,7 εκατ. dwt πέρυσι.

Ανά κατηγορία

Τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη πτώση καθώς το πρώτο τρίμηνο του 2020 τοποθετήθηκαν παραγγελίες 1,6 εκατ. dwt από 6,9 εκατ. dwt το πρώτο τρίμηνο του 2019. Οι παραγγελίες αυτές περιλαμβάνουν δύο Capesizes (σύνολο 420.000 dwt), ένα Panamax (82.000 dwt) και πλοία Handymax (1 εκατ. dwt).

Στα δεξαμενόπλοια το τμήμα των πλοίων μεταφοράς προϊόντων αργού παρουσίασε τη μικρότερη πτώση στις νέες παραγγελίες που πραγματοποιήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους καθώς μειώθηκαν μόλις κατά 17,8% στα 806.500 DWT σε σύγκριση με πέρυσι. Στον τομέα του αργού πετρελαίου, οι νέες παραγγελίες μειώθηκαν κατά 53%. Έχουν καταγραφεί τρεις εντολές για κατασκευή VLCC, ενώ οι υπόλοιπες νέες παραγγελίες αφορούν τα πλοία Suezmax και Aframax.

Στα containerships σημειώθηκαν πολύ λίγες παραγγελίες για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά τους πρώτους δύο μήνες του έτους, μόλις 48.519 teu, ενώ τον Μάρτιο προστέθηκε μια παραγγελία για πέντε πλοία 23.000 teu.

Κλείνουν ναυπηγεία

Αν και οι νέες παραγγελίες κινούνταν πτωτικά, ο αριθμός των διαλύσεων κατέγραψε ανοδική ρότα καθώς οι διαλύσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2020 ανήλθαν σε 6,1 εκατ. dwt, αυξημένες 62% από το α’ τρίμηνο του 2019.

Ο αντίκτυπος του κοροναϊού στη ναυτιλιακή βιομηχανία σημαίνει ότι πολλοί περισσότεροι ιδιοκτήτες μπορούν τώρα να προσπαθήσουν να διαλύσουν τα πλοία τους. Ωστόσο, με τους περιορισμούς που αποσκοπούν στη συγκράτηση του ιού σε όλο τον κόσμο, η εξεύρεση διαθέσιμων κατεδαφίσεων γίνεται όλο και πιο δύσκολη.

Και οι τρεις χώρες με τα περισσότερα διαλυτήρια, δηλαδή το Μπαγκλαντές, η Ινδία και το Πακιστάν, ανακοίνωσαν το κλείσιμο των ναυπηγείων τους και τα πλοία που κατευθύνονται προς αυτά θα αντιμετωπίσουν κλειστές πόρτες. Αυτό θα σταματήσει όλες τις προγραμματισμένες δραστηριότητες για τουλάχιστον τις επόμενες εβδομάδες, σημειώνει η Bimco.

Καθυστερούν οι παραδόσεις

Μία ακόμη από τις βραχυπρόθεσμες και άμεσες επιπτώσεις του κορονoϊού στον ναυτιλιακό στόλο είναι οι καθυστερήσεις των νεότευκτων πλοίων στην Κίνα και στην Άπω Ανατολή. Σήμερα, τα κινεζικά ναυπηγεία καθυστερούν από τέσσερις έως οκτώ εβδομάδες την παράδοση πλοίων.

Συνολικά, οι παραδόσεις μειώθηκαν κατά 16,7% το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Όμως σε αντίθεση με τις υπόλοιπους ναυτιλιακούς κλάδους, όπου οι παραδόσεις μειώθηκαν σε σχέση με πέρυσι, η αγορά χύδην ξηρού φορτίου έχει περισσότερες παραδόσεις κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους από ό,τι πέρυσι. Συνολικά, 12,9 εκατ. dwt παραδόθηκαν το πρώτο τρίμηνο, 3,9 εκατ. dwt περισσότερα από τις παραδόσεις του πρώτου τριμήνου πέρυσι.

Οι παραδόσεις των πλοίων ξηρού φορτίου χύδην αντιπροσώπευαν το 60% των 21,5 εκατ. dwt που παραδόθηκαν συνολικά το πρώτο τρίμηνο του έτους.

*(Από την Ναυτεμπορική)