Την ίδια ώρα που η οικονομία, ελέω πανδημίας, βρίσκεται στο …ρελαντί η κυβέρνηση προχωρά σε κάποια δειλά βήματα για την προετοιμασία της επόμενης μέρας στο κεφάλαιο των αποκρατικοποιήσεων, οι οποίες μοιάζουν να έχουν «παγώσει». Έτσι, στο πολυνομοσχέδιο, το οποίο αύριο Τρίτη  εισάγεται στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για συζήτηση, περιλαμβάνεται ρύθμιση βάσει της οποίας το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να περιορίζει το ποσοστό άμεσης ή έμμεσης συμμετοχής του ή των νομικών προσώπων στα οποία συμμετέχει (κατά πλειοψηφία ή ελέγχει άμεσα ή έμμεσα το Ελληνικό Δημόσιο) στο εκάστοτε μετοχικό κεφάλαιο του ΑΔΜΗΕ. Στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι η περαιτέρω αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ. 

Ωστόσο, στο μέτωπο μιας άλλη ιδιωτικοποίησης, εκείνης της ΔΕΠΑ, είναι απορίας άξιον γιατί δεν περιελήφθη στο πολυνομοσχέδιο η ρύθμιση για την μεταβίβαση στην Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) της «ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων Α.Ε.». Ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ βρίσκεται σε εξέλιξη και σύμφωνα με πληροφορίες, το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ «τρέχουν» τις διαδικασίες. Εντούτοις, πέρα από την απόσχιση της ΔΕΠΑ Υποδομών από τη ΔΕΠΑ, η οποία θα μετονομαστεί σε ΔΕΠΑ Εμπορίας, θα πρέπει να προχωρήσει από το ΤΑΙΠΕΔ η μεταβίβαση -άνευ ανταλλάγματος- προς την ΕΔΕΥ μετοχών που αντιστοιχούν σε 65% του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ ως αποτέλεσμα των εταιρικών μετασχηματισμών. Μάλιστα, όπως αναφέρεται σε σχέδιο ρύθμισης, η οποία τελικά δεν συμπεριλήφθη στο πολυνομοσχέδιο, η ΕΔΕΥ θα μπορούσε να προχωρά σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για την απόκτηση και των υπολοίπων μετοχών της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων.

Η ρύθμιση, η οποία ενδέχεται να εισαχθεί ως τροπολογία, θα συμπληρώνει τους σκοπούς της ΕΔΕΥ, με τη συμμετοχή σε υφιστάμενα διεθνή έργα και σε έργα που πρόκειται να αναπτυχθούν με σκοπό την κατασκευή, την εκμετάλλευση και τη διαχείριση έργων υποδομών διασύνδεσης με γειτονικές χώρες καθώς και  έργων υποδομής που σχετίζονται με διασυνοριακά έργα φυσικού αερίου και άλλων μορφών ενέργειας (πλην αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών προϊόντων).  

Επίσης, η ΕΔΕΥ θα μπορεί να συμμετέχει στο κεφάλαιο υφιστάμενων ή ιδρυόμενων επιχειρήσεων, να δανειοδοτεί τέτοιες επιχειρήσεις, να εγγυάται υπέρ αυτών, να εκδίδει ομολογιακά δάνεια, να συμμετέχει στο κεφάλαιο επιχειρήσεων που έχουν δανειοδοτηθεί από εκείνη με μετατροπή σε μετοχές των εις χείρας της ομολογιών των δανείων αυτών.

Στα έσοδά της, σχεδιάζεται να προστεθεί και η επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ως μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΔΕΥ, δεν θα μπορούν να διορίζονται όσοι είναι εταίροι, μέτοχοι, μέλη διοικητικού συμβουλίου, διαχειριστές, υπάλληλοι, τεχνικοί ή άλλοι σύμβουλοι ή μελετητές σε επιχείρηση, η οποία αναπτύσσει ανταγωνιστικά έργα.

Απελευθέρωση των αμοιβών

Όσον αφορά στις αποδοχές του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου και στην αποζημίωση των λοιπών μελών του Δ.Σ, αυτές θα καθορίζονται και πάλι με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ωστόσο, σχετικά με τις αμοιβές του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας, σύμφωνα με το προσχέδιο της ρύθμισης, αναμένεται ότι θα απελευθερωθούν, καθώς σχεδιάζεται να μην ισχύσει για τις συγκεκριμένες θέσεις το ανώτατο όριο αποδοχών που ορίζεται στην παραγράφου 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (A` 176). Για τα μέλη του Δ.Σ. της εταιρείας αναμένεται ότι θα περιοριστεί - από τα τρία έτη που ισχύει σήμερα - στο ένα έτος, η χρονική περίοδος, κατά την οποία μετά τη λήξη της θητείας τους, δεν θα μπορούν να απασχοληθούν,  με ή χωρίς αμοιβή, σε επιχειρήσεις που  δραστηριοποιούνται σε ανταγωνιστικά έργα.