Στο πλαίσιο αυτό, το Μιλάνο ανακοίνωσε ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο για τη μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων στο κέντρο, παραχωρώντας σχεδόν 35 χιλιόμετρα δρόμου στους πεζούς και τους ποδηλάτες. Εξάλλου το Μιλάνο και γενικότερα η περιφέρεια της Λομβαρδίας καταγράφουν από τα υψηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Ευρώπη, ενώ συγκαταλέγονται στις περιοχές που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία.
Ωστόσο, το lockdown οδήγησε σε μείωση της κυκλοφορίας μεταξύ 30% έως 75% οδηγώντας στη μεγαλύτερη πτώση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ιστορία της πόλης. Γεγονός που είναι ακόμη πιο σημαντικό αν λάβει κανείς υπόψη του τα πρόσφατα ευρήματα μιας έρευνας του Harvard, η οποία συνδέει τους θανάτους από τον COVID-19 με τη μεγάλη έκθεση των ασθενών σε υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ειδικότερα, το σχέδιο της ιταλικής πόλης περιλαμβάνει την κατασκευή προσωρινών χαμηλού κόστους ποδηλατοδρόμων, νέα μεγαλύτερα πεζοδρόμια, την παροχή προτεραιότητας στους πεζούς και τα ποδήλατα αλλά και όρια ταχύτητας που δεν θα ξεπερνούν τα 30 χλμ.

Η ιδέα της παραχώρησης περισσότερου χώρου στους πεζούς και τους ποδηλάτες δεν εφαρμόζεται μόνο στο Μιλάνο. Έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος σε διάφορες πόλεις και εκτός Ιταλίας από την Κολωνία έως και το Βερολίνο, από το Παρίσι έως και το Βανκούβερ. Στη γερμανική πρωτεύουσα παραχωρούν μέρος του δρόμου στους ποδηλάτες, ενώ στις Βρυξέλλες από την 4η Μαΐου πεζοί και ποδηλάτες θα έχουν προτεραιότητα σχεδόν σε όλο την πόλη, ενώ η ταχύτητα των οχημάτων δεν θα μπορεί να ξεπερνά τα 20χλμ/ώρα. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχέδιο «πεζοδρόμησης» των Βρυξελλών, ώστε να γίνει η πρωτεύουσα του Βελγίου πιο ελκυστική για τους πεζούς. Στο δε Παρίσι, η εκστρατεία της δημοτικής αρχής κατά της χρήσης ιδιωτικών οχημάτων αναμένεται να λάβει νέα πνοή. Εξάλλου, μέρος του νέου δικτύου των εννέα πεζοδρόμων μεγάλης απόστασης θα λειτουργήσει ήδη από τον Μάιο, ενώνοντας το κέντρο με τα προάστια. Στην Βρετανία, το Μπράιτον άνοιξε μέρος του παραθαλάσσιου μετώπου του μόνο για τους πεζούς και τους ποδηλάτες από τις 8π.μ έως τις 8μ.μ. Στο Μπαρνς του Λονδίνου, επιχειρηματίες και κάτοικοι έχουν τοποθετήσει κώνους σε μέρος του δρόμου έξω από τα καταστήματα προκειμένου να παραχωρήσουν περισσότερο χώρο στους πεζούς και να βοηθήσουν και τους καταστηματάρχες να κρατήσουν αποστάσεις μεταξύ τους. Στο Δουβλίνο έχουν κλείσει τα πάρκινγκ για να αυξηθεί ο χώρος για κοινωνική απόσταση χρησιμοποιώντας πλαστικά διαχωριστικά.

Αλλά και στις ΗΠΑ, το Όκλαντ ανακοίνωσε προ ημερών το κλείσιμο του 10% των δρόμων του, που ισοδυναμεί με 120 χιλιόμετρα. Στον Καναδά, το Βανκούβερ έχει απαγορεύσει τη διέλευση οχημάτων από δρόμους που διασχίζουν πάρκα. Η Τζάνετ Σαντικ-Χαν, πρώην επίτροπος μεταφορών της Νέας Υόρκης, επεσήμανε ότι το Μιλάνο, που είναι πιο μπροστά στο σχεδιασμό από άλλες πόλεις, μπορεί να αποτελέσει έναν οδικό χάρτη για τους υπόλοιπους. Πέρα όμως από τη δραστική αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η μείωση της κίνησης των οχημάτων έχει και ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα: την ραγδαία πτώση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων. Στην Καλιφόρνια λόγω χάρη τα τροχαία έχουν μειωθεί από 1.128 την ημέρα σε 450. Μάλιστα εκτός από τη σωτηρία των ανθρωπίνων ζωών, αυτό συνετέλεσε και στην εξοικονόμηση χιλιάδων δολαρίων από τον προϋπολογισμό της .