Πράσινο φως έλαβε ύστερα από διεξοδική επεξεργασία και κατόπιν της σχετικής Δημόσιας Διαβούλευσης που προηγήθηκε, το πρόγραμμα ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029 από την ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Το Πρόγραμμα Ανάπτυξης που συντάχθηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία όπως αυτή αποτυπώνεται στο άρθρο 14 του Νόμου 4001/2011 καθώς και τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ 

χαρακτηρίζεται από μια σημαντική διαφοροποίηση σε σύγκριση με εκείνο που περιλαμβανόταν στην αρχική Δημόσια Διαβούλευση. Πιο συγκεκριμένα αφαιρέθηκαν τα σχέδια που αφορούν στους εικονικούς αγωγούς τροφοδοσίας από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), της Κρήτης, των νησιών του βορείου Αιγαίου και των Δωδεκαννήσων.

Αυτό συνέβη επειδή όσοι συμμετείχαν στην Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ, εξέφρασαν το σκεπτικισμό τους ότι η ένταξη των εν λόγω έργων στο 10ετές αναπτυξιακό πρόγραμμα ΕΣΦΑ, θα επέφερε σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές, καθώς η ανάκτηση του κόστους θα διενεργούταν μέσω των τελών μεταφοράς που χρεώνει ο ΔΕΣΦΑ, ενώ οι εικονικοί αγωγοί συνιστούν εναλλακτικό τρόπο προμήθειας και όχι μεταφοράς ή διανομής LNG και συνεπώς δεν αποτελούν ρυθμιζόμενη δραστηριότητα αλλά αμιγώς ανταγωνιστική.

Αξιοσημείωτο είναι ακόμη το γεγονός ότι στο τελικό κείμενο του νέου 10ετούς προγράματος ανάπτυξης περιλαμβάνεται και η μεταφορά φυσικού αερίου μέσω του αγωγού TAP για την Δυτική Μακεδονία. Στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του, ο ΔΕΣΦΑ θα αναλάβει να κατασκευάσει μετρητικό και ρυθμιστικό σταθμό στην περιοχή Περδίκκα Εορδαίας, συνολικού κόστους 3 εκατ. ευρώ, με απώτερο στόχο να παράχει φυσικό αέριο, μέσω αγωγών, σε πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας για χρήση στις εγκαταστάσεις τηλεθέρμανσης της Κοζάνης, της Πτολεμαΐδας, της Φλώρινας και του Αμύνταιου και οι οποίες αναμένεται να τεθούν εκτός λειτουργίας λόγω της προγραμματιζόμνης απολιγνιτοποίησης.

Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στα τέλη του τρέχοντος έτους, με τις προβλέψεις για την έναρξη λειτουργίας του συστήματος να αναφέρονται στον Σεπτέμβριο του 2022.

Κατά την κατάρτιση του προγράμματος ανάπτυξης ο Διαχειριστής έλαβε υπόψη τη μελέτη ανάπτυξης ΕΣΦΑ καθώς και:

α. στοιχεία της υφιστάμενης και της προβλεπόμενης προσφοράς και ζήτησης φυσικού αερίου

β. την εκπλήρωση υποχρεώσεων παροχής υπηρεσιών κοινής ωφελείας και την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο, κατά τρόπο αξιόπιστο και οικονομικά αποτελεσματικό

γ. τη βελτίωση της αποδοτικότητας του Ε.Σ.Φ.Α. και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του, με στόχο την πρόληψη συμφορήσεων, καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και άρνησης πρόσβασης

δ. την τροφοδοσία νέων περιοχών με φυσικό αέριο και τη διασφάλιση της δυνατότητας πρόσβασης νέων Χρηστών ε. την προστασία του περιβάλλοντος, με την επέκταση επίσης της χρήσης του φυσικού αερίου ως εναλλακτικό, καθαρότερο και πιο βιώσιμο καύσιμο για θαλάσσιες και οδικές μεταφορές στ. το διακοινοτικό πρόγραμμα ανάπτυξης και τα περιφερειακά επενδυτικά προγράμματα σύμφωνα με τις διατάξεις του στοιχείου (β) της παραγράφου 3 του άρθρου 8 και της παραγράφου 1 του άρθρου 12 του Καν. 715/2009 ζ. την βιωσιμότητα των έργων που εντάσσονται στο Πρόγραμμα και τη δυνατότητα χρηματοδότησής τους, εκτός του πλαισίου του Προγράμματος Ανάπτυξης.

Μεταξύ άλλων στο νέο 10ετές πρόγραμμα περιλαμβάνονται τα ακόλουθα έργα:

Ο σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά.
Ο Μετρητικός και Ρυθμιστικός σταθμός στη Ν. Μεσημβρία για τη Σύνδεση του ΕΣΜΦΑ με τον TAP.
Ο αγωγός Νέας Μεσημβρία - Ειδομένη / Γευγελή (Β. Μακεδονία) και ο Μετρητικός και Ρυθμιστικός σταθμός.
Ο πιλοτικός (πρώτος) σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων υγροποιημένου φυσικού αερίου.
H νέα προβλήτα SmallScale LNG στον Τερματικό σταθμό Ρεβυθούσας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του νέου προγράμματος ανάπτυξης ΕΣΦΑ, όπως αναρτήθηκε στο πρόγραμμα Διαύγεια εδώ