Πτωτικές τάσεις καταγράφονται στους ναύλους των δεξαμενόπλοιων το τελευταίο διάστημα. Οι ναύλοι των VLCCs στον Κόλπο του Μεξικού μειώθηκαν κατά 28% την προηγούμενη εβδομάδα καθώς το εξασθενημένο ενδιαφέρον για ναυλώσεις άφησε υπερβάλλουσα διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα αναξιοποίητη, παρά το γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός δεξαμενόπλοιων χρησιμοποιείται ως αποθήκη. Το κόστος ταξιδιού ενός VLCC από τις ΗΠΑ στην Κίνα μειώθηκε κατά 1,5 εκατ. δολ. σε μία ημέρα και 4,5 εκατ. δολ. σε μία εβδομάδα, στα 11,5 εκατ. δολ.

Ο συνδυασμός της πτώσης της ζήτησης αργού από το «σβήσιμο» της παγκόσμιας οικονομίας λόγω κορονοϊού και οι περικοπές στην παραγωγή αργού κατά 9,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα για τον Μάιο και τον Ιούνιο, όπως συμφωνήθηκε από τις χώρες του ΟΠΕΚ+, κάνει εμφανή πλέον τη μείωση των αναγκών σε μεταφορές αργού.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στην αγορά της Βραζιλίας όπου η Petrogal έκλεισε το VLCC «FPMC C Noble» στα w100 για μία διαδρομή από Βραζιλία προς Κίνα, μειωμένα κατά w20 σε σύγκριση με δυο τρεις μέρες πριν, σύμφωνα με τον δείκτη του S&P Global Platts. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το φορτίο όπως μεταδίδει το Platts.com έλαβε προσφορές από 11 ακόμη πλοιοκτήτες, εικόνα που επιβεβαιώνει ότι η αγορά κινείται σε απαισιόδοξη κατεύθυνση.Αλλά και στον Αραβικό Κόλπο, μια περιοχή κλειδί για την αγορά των VLCC, αναφέρεται πίεση στους ναύλους, ενώ σύμφωνα με ναυλομεσίτες και το ενδιαφέρον για αποθήκευση αργού μειώνεται καθώς οι ανάγκες έχουν σε γενικές γραμμές καλυφθεί.

Στοκ 196 εκατ. βαρελιών

Πάντως η βραχυπρόθεσμη αποθήκευση αργού έχει φτάσει τα 196 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, από τα 163 εκατ. βαρέλια μόλις πριν από μία εβδομάδα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence.

Περισσότερα από 85 εκατομμύρια βαρέλια έχουν προστεθεί στις πλωτές μονάδες αποθήκευσης από τις αρχές Μαρτίου, όταν άρχισε και ο πόλεμος για τις τιμές του πετρελαίου και ακολούθησε η πτώση της ζήτησης λόγω lockdown σε όλο τον κόσμο. Οι πλωτές μονάδες αποθήκευσης υπολογίζεται ότι αποτελούνται από 70 VLCC, 38 suezmaxes και 30 aframaxes, συνολικά 24 επιπλέον δεξαμενόπλοια από το τέλος της περασμένης εβδομάδας, αναφέρει η LloydsList. Από αυτά τα πλοία, τα 22 βρίσκονται έξω από τη Μαλαισία, αντιπροσωπεύοντας 39,2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, σύμφωνα με τη Lloyd’s List Intelligence. Άλλα τέσσερα με περίπου 6,4 εκατομμύρια βαρέλια βρίσκονται επί του παρόντος στο Ain Sokha της Αιγύπτου, απ’ όπου ξεκινά ο αγωγός Σουέζ-Μεσογείου. Έξι ακόμη δεξαμενόπλοια βρίσκονται σε βραχυπρόθεσμη αποθήκευση πετρελαίου εκτός Κίνας.

Τουλάχιστον 80.000 dwt

Τα δεξαμενόπλοια θεωρούνται ότι χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες όταν είναι αγκυροβολημένα ή δεν μετακινούνται για 20 ή περισσότερες ημέρες, σύμφωνα με το Lloyd’s List Intelligence. Τα δεδομένα περιλαμβάνουν εκείνα τα πλοία που έχουν μεταφορική ικανότητα τουλάχιστον 80.000 dwt και τα οποία συνήθως μπορούν να μεταφέρουν πάνω από 600.000 βαρέλια πετρελαίου.

Οι αναλυτές της LLI παρατηρούν ότι και άλλα δεξαμενόπλοια θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ως αποθήκες, όμως δεν είναι ακόμη σαφές πόσο θα κρατήσει αυτή η αυξημένη ζήτηση. Ήδη οι ημερήσιοι ναύλοι μειώνονται, όπως και οι τιμές στα μελλοντικά συμβόλαια.

Ορόσημο η 1η Μαΐου

Η 1η Μαΐου σηματοδοτεί την πρώτη ημέρα που τέθηκαν σε ισχύ οι περικοπές παραγωγής αργού κατά 9,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, μια πολιτική που θα εφαρμοσθεί και με μικρότερες περικοπές στη συνέχεια έως το τέλος Απριλίου 2022. Παράλληλα η πρώτη αντίδραση στη μείωση της παραγωγής ήταν μία σχετική άνοδος των τιμών του αργού, αν και παραμένουν ακόμη πολύ χαμηλές.

Ο εκπρόσωπος της Cleaves Securities, Joakim Hannisdahl, δήλωσε στο Lloyd’s List την Παρασκευή ότι η Cleaves εκτιμά ότι το 10% του στόλου των δεξαμενόπλοιων χρησιμοποιείται επί του παρόντος ως πλωτές αποθήκες. Ο ίδιος προβλέπει κορύφωση της τάσης αυτής τον Ιούλιο όπου το 20% των δεξαμενόπλοιων θα λειτουργούν ως αποθήκες. Πάντως, η Cleaves εκτιμά ότι η τρέχουσα τάση contango μπορεί να υποστηρίξει ημερήσια τιμή ναύλωσης 90.378 δολ. για ένα VLCC με συμβόλαιο αποθήκευσης τριών μηνών, 72.936 δολ. ημερησίως για έξι μήνες και 55.985 δολ. ημερησίως για ναύλωση ενός έτους. Ωστόσο, οι τρέχουσες ημερήσιες τιμές VLCC είναι 103.587 δολ. για ένα τρίμηνο συμβόλαιο, 91.794 δολ. για ένα εξάμηνο συμβόλαιο και 80.000 δολ. για ένα χρόνο ναύλωσης.

(Από τη Ναυτεμπορική)