Ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων προβλέπεται να αυξηθεί από περίπου 8 εκατομμύρια το 2019 σε πάνω από 1,1 δισεκατομμύρια το 2050, σύμφωνα με στοιχεία της πρόσφατης έκθεσης του Διεθνούς Οργανισμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (IRENA) την περασμένη Τετάρτη, 6 Μαΐου

 Συγκεκριμένα, στην έκθεση του IRENA με τίτλο «Global Renewables Outlook: Energy transformation 2050» («Παγκόσμιες Προοπτικές ΑΠΕ: Ενεργειακός Μετασχηματισμός 2050»), το «Transforming Energy Scenario» («Σενάριο Ενεργειακού Μετασχηματισμού») περιγράφεται ένα φιλόδοξο, αισιόδοξο, αλλά ρεαλιστικό, «μονοπάτι» μετασχηματισμού ενέργειας, βασισμένο σε μεγάλο βαθμό σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό το σενάριο θα θέσει το ενεργειακό σύστημα στην τροχιά που απαιτείται για να διατηρηθεί η άνοδος της παγκόσμιας θερμοκρασίας κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου και γύρω στους 1,5 βαθμούς Κελσίου κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα.

Ο IRENA θεωρεί ότι τα ηλεκτρικά οχήματα με βάση τις ανανεώσιμες πηγές αποτελούν μια ολοένα και πιο δημοφιλή και ανταγωνιστική επιλογή για «καθαρές» μεταφορές, που μειώνει τις εκπομπές ρύπων σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.

Ο οργανισμός εκτιμά ότι «η μετάβαση σε αυτές τις υψηλής απόδοσης τεχνολογίες ηλεκτροδότησης θα επιφέρει επίσης αύξηση της ενεργειακής απόδοσης».

Παρά την πτώση των επιδοτήσεων ΑΠΕ και την επιβράδυνση της παγκόσμιας αύξησης του ΑΕΠ, ο IRENA λέει ότι οι τεχνολογίες παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θέτουν νέα επίπεδα-ρεκόρ όσον αφορά το χαμηλό κόστος και τη νέα δυναμικότητα.

«Στο Σενάριο Ενεργειακού Μετασχηματισμού, η ηλεκτρική ενέργεια θα γίνει ο κεντρικός μεταφορέας ενέργειας έως το 2050, αυξάνοντας το μερίδιό της από το  20% της τελικής κατανάλωσης σε μερίδιο σχεδόν 50%. Ως αποτέλεσμα, η ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας θα υπερδιπλασιαστεί», σύμφωνα με τον IRENA.

Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι οι ταχείες μειώσεις κόστους των ηλιακών φωτοβολταϊκών και αιολικών, συμπεριλαμβανομένων των υπεράκτιων, επιταχύνουν τη μετάβαση στην «καθαρή» ενέργεια, υποστηριζόμενη από τεχνολογίες όπως οι μπαταρίες, καθώς και οι ηλεκτρικές συσκευές, οι οποίες σημειώνουν ταχείες μειώσεις κόστους.

Τεχνολογίες αποθήκευσης

Σύμφωνα με την έκθεση, σε επίπεδο τεχνολογίας, τόσο η βραχυπρόθεσμη όσο και η μακροπρόθεσμη αποθήκευση θα είναι σημαντικές για την αύξηση της ευελιξίας, με την επέκταση που απαιτείται για τη στατική αποθήκευση, εξαιρουμένων των ηλεκτρικών οχημάτων, από περίπου 30 gigawatt-ώρες (GWh) σήμερα σε πάνω από 9.000 GWh έως το 2050.

«Όταν περιλαμβάνεται αποθηκευτικός χώρος στο δίκτυο από το στόλο ηλεκτρικών οχημάτων, αυτή θα αυξηθεί κατά περισσότερο από 14.000 GWh σε 23.000 GWh.

Ωστόσο, η περισσότερη ευελιξία θα επιτευχθεί μέσω άλλων μέτρων, όπως η επέκταση δικτύου και λειτουργικά μέτρα, η ευελιξία από πλευράς ζήτησης και η τομεακή σύζευξη», όπως αναφέρει ο IRENA στην έκθεσή του.