Εξαιρετικά θετικές παραμένουν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για την αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ οι εκτιμήσεις δείχνουν ανοδική πορεία και σε ό,τι αφορά τον βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, παρά την τρικυμία που έχει προκαλέσει στην παγκόσμια οικονομία η πανδημία του κορονοϊού

Τις επισημάνσεις αυτές κάνει η GasLog, στην παρουσίαση των οικονομικών της αποτελεσμάτων για το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η εταιρεία, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού, οι μετοχές της οποίας διαπραγματεύονται στο αμερικανικό χρηματιστήριο, είχε έσοδα 165,9 εκατ. δολάρια, οριακά χαμηλότερα από τα 166,5 εκατ. δολάρια του πρώτου τριμήνου του 2019. Παράλληλα παρουσίασε ζημιές 39,4 εκατ. δολαρίων έναντι κερδών το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Όσο για το υπόλοιπο του έτους, η GasLog, η οποία συμμετέχει και στο project φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης, μέσω της κοινοπραξίας Gastrade, υπολογίζει ότι θα έχει έσοδα 430 εκατ. δολαρίων. Η ρευστότητά της φτάνει τα 252 εκατ. δολάρια, ενώ ο στόλος της είναι διασφαλισμένος με χρονοναυλοσύμφωνα για το υπόλοιπο του έτους σε ποσοστό 77%. Σύμφωνα με την εταιρεία: «Το επιχειρηματικό μοντέλο και η στρατηγική της GasLog απέδειξαν την ανθεκτικότητά της κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, παρά τις προκλήσεις που επιβλήθηκαν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Η προληπτική μας προσέγγιση για τον μετριασμό του αντίκτυπου της επιδημίας στους ναυτικούς και στο προσωπικό μας στη στεριά επέτρεψε στην εταιρεία να παρέχει αδιάλειπτη εξυπηρέτηση στους πελάτες μας, με διαθεσιμότητα στόλου κοντά στο 100%». Όσον αφορά το υπόλοιπο του έτους η εταιρεία σημειώνει ότι «έχουν ληφθεί μέτρα για τη βελτίωση της ρευστότητας, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας revolving ύψους 100 εκατ. δολαρίων, καθώς και της μείωσης του μερίσματός για το πρώτο τρίμηνο του 2020 σε 0,05 δολ. ανά μετοχή». Παρ’ όλα αυτά, υπογραμμίζει ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο διατηρήθηκε καλά μέχρι σήμερα.

Η αγορά

Η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο αντιμετώπισε αρκετές αντιξοότητες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, συμπεριλαμβανομένου ενός θερμότερου από τον μέσο όρο χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο, των υψηλών επιπέδων αποθεμάτων φυσικού αερίου σε πολλές από τις μεγαλύτερες τελικές αγορές και του ξεσπάσματος της πανδημίας, σημειώνει η εταιρεία στην ανάλυσή της.

Για παράδειγμα, στο διάστημα αυτό η κινεζική ζήτηση ήταν 15 εκατομμύρια τόνοι, που σημαίνει μείωση 5% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019, σύμφωνα με την Poten.

Ωστόσο, αναφέρει η GasLog, η ζήτηση από τη Βόρεια Ασία (Ιαπωνία, Κίνα, Νότια Κορέα και Ταϊβάν) αυξήθηκε κατά περίπου 1 εκατ. τόνους το πρώτο τρίμηνο ή 3% από έτος σε έτος. Επιπλέον, η ζήτηση από την Ινδία αυξήθηκε κατά σχεδόν 2 εκατ. τόνους το πρώτο τρίμηνο του 2020 (ή 37%) καθώς η χώρα φάνηκε να επωφελείται από ιστορικά χαμηλές τιμές φυσικού αερίου, αν και η φαινομενική ζήτηση τον Απρίλιο είναι πιθανό να είναι χαμηλότερη από έτος σε έτος. Τέλος, η ζήτηση από την Ευρώπη αυξήθηκε περισσότερο κατά 37%. Συνολικά, η ζήτηση για LNG ήταν 98 εκατ. τόνους το πρώτο τρίμηνο του 2020, σε σύγκριση με 89 εκατ. τόνους το πρώτο τρίμηνο του 2019, ή αύξηση 10%.

Η Wood Mackenzie αναμένει επί του παρόντος ότι η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί 21 εκατ. τόνους ή 6% φέτος, βραδύτερη από τα 26 εκατ. τόνους ή 7% που αναμενόταν νωρίτερα φέτος πριν από την παγκόσμια έξαρση του κορονοϊού.

Ωστόσο, υπογραμμίζει η GasLog, η ζήτηση για LNG βραχυπρόθεσμα εξακολουθεί να είναι αβέβαιη, αλλά οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για το υγροποιημένο φυσικό αέριο παραμένουν ευνοϊκές με την αύξηση της ζήτησης κατά 92 εκατ. τόνους που εκτιμάται για το χρονικό πλαίσιο 2019-2025 ή με σύνθετη ετήσια αύξηση περίπου 4%, σύμφωνα με τον Wood Mackenzie.

Από την πλευρά της η Clarksons αξιολογεί επί του παρόντος τις βασικές τιμές spot αγοράς στα 32.500 δολάρια την ημέρα για τα TFDE και 23.000 δολάρια την ημέρα για τα LNG Steam. Επιπλέον, οι παγκόσμιες τιμές του φυσικού αερίου και οι διαφορές τιμών του φυσικού αερίου παραμένουν κοντά σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα στις βασικές αγορές της Βόρειας Ασίας και της Ευρώπης, περιορίζοντας τις ευκαιρίες για εμπορία αρμπιτράζ και πιθανότατα μειώνοντας τις μέσες αποστάσεις ταξιδιού καθώς και δυνητικά μειώνοντας την παγκόσμια παραγωγή ΥΦΑ σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, ιδίως στις ΗΠΑ, όπου έχουν αναφερθεί αρκετές αναβολές φορτίων ή / και ακυρώσεις γι’ αυτό το καλοκαίρι. Σημειώνεται ότι στις 5 Μαΐου 2020 το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών είχε 118 πλοία υπό ναυπήγηση.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")