Γ. Αληγιζάκης: Oι Κρίσεις δεν Πτοούν την ΕΛΙΝΟΙΛ- Έρχεται Μετασχηματισμός του Δικτύου της

Γ. Αληγιζάκης: Oι Κρίσεις δεν Πτοούν την ΕΛΙΝΟΙΛ- Έρχεται Μετασχηματισμός του Δικτύου της
Συνέντευξη στον Αδάμ Αδαμόπουλο
Τρι, 12 Μαΐου 2020 - 07:30

Με τη φράση "έχει αποδειχθεί ότι μετά από τις κρίσεις, η ΕΛΙΝΟΙΛ εμφανίζεται καλύτερη και ισχυρότερη. Είμαι σίγουρος ότι το ίδιο θα συμβεί και τώρα", ο Διευθύνων Σύμβουλός της, Γιάννης Αληγιζάκης, επιχειρεί να καταδείξει, σε μια εκ βαθέων και εφ' όλης της ύλης συνέντευξή του στο energia.gr, την βούληση και την δυναμική μιας εταιρείας η οποία, σε πείσμα των ισχνών καιρών που διανύουμε ως χώρα, εξακολουθεί να κοιτά μόνο μπροστά.

"Σχεδιάζουμε τον μετασχηματισμό του δικτύου, από δίκτυο καυσίμων σε δίκτυο ενέργειας, καλύπτοντας όλες τις νέες ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή", αποκάλυψε ο ισχυρός άνδρας της επιτυχημένης ελληνικής εταιρείας πετρελαιοειδών.

Η ΕΛΙΝΟΙΛ που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 1954, αποτελεί έναν ολοκληρωμένο όμιλο ενέργειας που παρά τις δυσκολίες και τα κάθε λογής εμπόδια που έχει συναντήσει στην 66χρονη πορεία της, υπερηφανεύεται ότι εξακολουθεί να στέκεται όρθια και συνεχίζει να σχεδιάζει φιλόδοξα σχέδια για το μέλλον της.

Ο κ. Αληγιζάκης, ο οποίος εκτός από Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ ασκεί και καθήκοντα επικεφαλής του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) δεν αναζητά δικαιολογίες, αλλά λύσεις. Η εταιρεία του αύξησε, στα χρόνια της κρίσης, το μερίδιό της στο 10% από 6%, εφαρμόζοντας παράλληλα μια επιλεκτική ανάπτυξη του δικτύου της.

Ο Έλληνας μάνατζερ αναγνωρίζει τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία του νέου κορονοϊού στην αγορά, αλλά έχει φροντίσει, από πολύ νωρίτερα να θωρακίσει την ΕΛΙΝΟΙΛ, διαφοροποιώντας και διεθνοποιώντας το μίγμα των δραστηριοτήτων της ώστε να τη βοηθήσει να απορροφά μέρος των εξωγενών "κραδασμών", όπως μας είπε χαρακτηριστικά.

Ας τον αφήσουμε όμως να μας τα πει αναλυτικά στη συνέντευξη που ακολουθεί:

Επηρεάστηκε και αν ναι, κατά πόσο η ΕΛΙΝΟΙΛ από τις επιπτώσεις της κατάρρευσης των τιμών λόγω της πανδημίας του COVID-19; Η ΕΛΙΝΟΙΛ, όπως άλλωστε και ολόκληρος ο κλάδος της ενέργειας, έχει επηρεαστεί σημαντικά από τη μείωση των πωλήσεων λόγω του COVID-19 και των περιοριστικών μέτρων που εφαρμόσθηκαν.

Οι επιπτώσεις στην Ελλάδα ήταν σημαντικές. Από τον Μάρτιο που ξεκίνησαν οι επιπτώσεις της πανδημίας στη χώρα έως και σήμερα. Οι βενζίνες παρουσιάζουν μια σταδιακή μείωση από 30% έως 65% και το πετρέλαιο κίνησης από 10% έως 40%. Ανάλογα με την αυστηρότητα των περιοριστικών μέτρων, παρατηρούμε μια σταθερά σταδιακή επιδείνωση στις πωλήσεις, η οποία έφθασε τον Απρίλιο στο υψηλότερο ποσοστό.

Συγχρόνως όμως, η μεγάλη αύξηση του πετρελαίου θέρμανσης σε ποσοστά πάνω από 160%, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο σε αποθεματοποίηση των νοικοκυριών λόγω της χαμηλής τιμής, περιόρισε σε ένα βαθμό τις απώλειες εσόδων από τα άλλα προϊόντα.

Η ΕΛΙΝΟΙΛ δραστηριοποιείται και στο εξωτερικό. Μεγάλο μέρος των συνολικών πωλήσεων, αφορά πωλήσεις βενζίνης, πετρελαίου, αεροπορικά καύσιμα, μαζούτ, πετροχημικά κ.λ.π, σε πάνω από 40 χώρες στο εξωτερικό. Όταν λοιπόν 4 δισεκατομμύρια άνθρωποι, βρίσκονται σε καραντίνα και το 90% των αεροπορικών πτήσεων δεν πραγματοποιούνται, είναι φυσικό και επόμενο ότι οι πωλήσεις και στο εξωτερικό να έχουν επηρεασθεί σημαντικά.

Η ΕΛΙΝΟΙΛ, σε αντίθεση με αρκετές εταιρίες του κλάδου, δραστηριοποιείται σε διάφορους τομείς της οικονομίας, όπως πρατήρια, βιομηχανικές πωλήσεις, μαρίνες, στερεά καύσιμα, ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, σε ό,τι αφορά το χώρο της ενέργειας, αλλά και στον κατασκευαστικό κλάδο μέσω της θυγατρικής εταιρίας του ομίλου, «ελίν Τεχνική».

Παράλληλα, έχει αναπτύξει, κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, μια μεγάλη δραστηριότητα στο εξωτερικό που της επιτρέπει να κινείται πιο ευέλικτα και να είναι σε θέση να απορροφά ένα τμήμα των “κραδασμών”. Κάτι που αποδείχθηκε και στην δεκαετή οικονομική κρίση, όπου η ΕΛΙΝΟΙΛ, διατήρησε μια σταθερή κερδοφορία, όταν η εσωτερική αγορά “κατέρρεε”.

Παρατηρείται μια σχετική ανάκαμψη της τιμής της μετοχής της ΕΛΙΝΟΙΛ τις τελευταίες ημέρες. Μπορείτε να μας πείτε πού οφείλεται αυτό και τί προοπτικές διαβλέπετε για την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας;

Η διακύμανση που παρουσιάζει η μετοχή της ΕΛΙΝΟΙΛ δεν οφείλεται σε δομικούς παράγοντες. Τους προηγούμενους 6 μήνες και παρά τα πολύ καλά αποτελέσματα της ΕΛΙΝΟΙΛ το 2019, η μετοχή παρουσίασε μια μείωση 20%. Ενδεχομένως, σήμερα κάποιοι εκτιμούν ότι υπάρχει μια ευκαιρία που πιθανόν εξηγεί την ανάκαμψη που αναφέρετε.

Σε τί ποσοστό εκτιμάτε τις ζημίες που υπέστη ο κλάδος των πετρελαιοειδών από την κατάρρευση των τιμών;

Ο κλάδος των καυσίμων αντιμετωπίζει μια μεγάλη μείωση των εσόδων από τη μείωση των πωλήσεων, αλλά και ένα σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας. Η μείωση των εσόδων προέρχεται από τη μεγάλη μείωση στα καύσιμα κίνησης, η οποία συνολικά για το διάστημα Μαρτίου – Απριλίου έφθασε στις βενζίνες στο 40% και στο πετρέλαιο κίνησης 20%.

Η σημαντική αύξηση των πωλήσεων στο πετρέλαιο θέρμανσης, επειδή οφείλεται κυρίως σε αποθεματοποίηση, θα έχει σαν αποτέλεσμα οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης το τελευταίο τρίμηνο του 2020 να είναι σχεδόν μηδενικές. Ο κλάδος δεν υπήχθη σε καμία προστατευτική ρύθμιση. Αντίθετα, διατάξεις απόλυτα λογικές και επιβαλλόμενες, όπως η παράταση των μεταχρονολογημένων επιταγών κατά 75 ημέρες, η μείωση των ενοικίων κατά 40%, επηρέασαν αρνητικά τον κλάδο.

Μεγάλο μέρος των πελατών του κλάδου έκανε χρήση των 75 ημερών, με αποτέλεσμα να επιδεινωθεί περαιτέρω η ρευστότητα των εταιριών, δεδομένου ότι στην περίοδο αυτή τα έσοδα ήταν ιδιαίτερα μειωμένα. Παράλληλα, οι πρατηριούχοι κατέβαλαν το 60% του ενοικίου στις εταιρίες, όταν οι εταιρίες υποχρεούνταν να καταβάλουν στους ιδιοκτήτες των ακινήτων το 100%.

Πώς κινούνται οι πωλήσεις εσωτερικής αγοράς και σε τί ποσοστό έχουν ανακάμψει μετά την 10ετή κρίση, όταν και κάμφθηκαν κατά 40%; Αν μπορείτε να μας δώσετε νούμερα κατά κλάδο (Βενζίνες, Πετρέλαιο Θέρμανσης και Κίνησης, Μαζούτ και Υγραέριο).

Το 2010, στο ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης, η αγορά στα 3 προϊόντα (βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης) ήταν 11.500.000 κυβικά.
Μετά από 9 χρόνια σταθερής πτώσης, το 2019 η αγορά κινήθηκε οριακά θετικά, κατά 2,3% φθάνοντας τα 7.500.000 κυβικά (η κατανάλωση βενζινών είναι 3.000.000, στο πετρέλαιο κίνησης 3.200.000 και στο πετρέλαιο θέρμανσης 1.300.000 περίπου).

Συνεπώς, υπήρξαν τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της αγοράς το 2019 και η εκτίμηση του κλάδου ήταν ότι λόγω της πολιτικής σταθερότητας, αλλά και των ιδιαίτερα θετικών προοπτικών της Ελληνικής Οικονομίας το 2020, θα υπήρχε μια ουσιαστική βελτίωση στην κατανάλωση και ο κλάδος θα κάλυπτε ένα σημαντικό κομμάτι από το 40% που είχε απωλέσει.

Δυστυχώς, οι προσδοκίες δεν επιβεβαιώθηκαν λόγω COVID-19, με αποτέλεσμα του 2 μήνες της πανδημίας, οι βενζίνες να υποχωρούν 40% και το πετρέλαιο κίνησης 20%.

Είστε ικανοποιημένος από τα μέτρα της Πολιτείας κατά του λαθρεμπορίου και νόθευσης καυσίμων; Πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί η κατάσταση σε αυτό το σημείο και ποιές είναι, αν υπάρχουν, οι νέες πρωτοβουλίες του ΣΕΕΠΕ προς αυτή την κατεύθυνση;

Είναι θετικό ότι η Πολιτεία σήμερα έχει ενεργοποιήσει τους μηχανισμούς για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Υπάρχει σήμερα ένα επαρκές Νομοθετικό Πλαίσιο. Υπάρχει η κρατική βούληση να ελεγχθεί η παραβατικότητα. Το πρόβλημα είναι οι παθογένειες της δημόσιας Διοίκησης.
Δεν υπάρχει συντονισμός μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. Δεν υπάρχει ευελιξία, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μέτρων που έχουν αποφασισθεί.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το σύστημα εισροών-εκροών, το οποίο έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση από το 2014 στα πρατήρια, τις εταιρίες και τα Διυλιστήρια, μια πολύ σημαντική επένδυση και ακόμα σήμερα δεν παράγει τα αποτελέσματα που θα έπρεπε. Ο ΣΕΕΠΕ έχει προβεί σε μια σειρά προτάσεων στα αρμόδια Υπουργεία. Κατανοώντας το πρόβλημα της έλλειψης πόρων στο Δημόσιο, ο ΣΕΕΠΕ έχει εισηγηθεί χορηγίες για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων μέτρων, τα οποία θα επιταχύνουν τη λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών και θα περιορίσουν σημαντικά το πρόβλημα που αφαιρεί έσοδα από το Κράτος, που “οδηγεί σε λουκέτα” τα υγιή πρατήρια και απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου.

Μέχρι σε ποιό σημείο είστε διατεθειμένοι να φθάσετε ώστε να πιέσετε την κυβέρνηση να συναινέσει στη μείωση των φόρων στα καύσιμα;

Κατανοούμε, ιδιαίτερα και μετά την πανδημία του COVID-19, το μεγάλο δημοσιονομικό πρόβλημα της Χώρας. Ιδιαίτερα τώρα που με τα μέτρα στήριξης της οικονομίας δεν υπάρχουν δημοσιονομικοί χώροι. Αντίθετα, αυξάνεται το δημοσιονομικό “κενό”. Συνεπώς, η μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, στην παρούσα κρίση της οικονομίας, είναι πολύ δύσκολη. Έχει, όμως, αποδειχθεί ότι η υπερφορολόγηση των καυσίμων μειώνει και την κατανάλωση και τα έσοδα του Δημοσίου.

Απόδειξη ότι οι πολύ χαμηλές τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, αύξησαν υπέρμετρα την κατανάλωση και συνέβαλαν ώστε καταναλωτές που χρησιμοποιούσαν επιβλαβή για τη Δημόσια Υγεία μέσα, όπως ξύλα, επέστρεψαν στο πετρέλαιο θέρμανσης αυξάνοντας συγχρόνως σημαντικά και τα κρατικά έσοδα.

Θεωρείτε επαρκές το πρόσφατο μέτρο (με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου) της παροχής πιστώσεων στις εταιρείες πετρελαιοειδών για την καταβολή ΕΦΚ, ΦΠΑ και λοιπών επιβαρύνσεων στα ενεργειακά προϊόντα;

Η Πολιτεία έκανε πρόσφατα το πρώτο βήμα ικανοποιώντας ένα αίτημα δεκαετιών του κλάδου για παροχή πίστωσης των δασμών. Ανεξάρτητα από την πανδημία, είναι άδικο και ακατανόητο, ο κλάδος των καυσίμων να είναι ο μοναδικός κλάδος της Ελληνικής Οικονομίας που προκαταβάλει δασμούς. Πολύ περισσότερο όταν για δημοσιονομικούς λόγους, αυξήθηκε διαχρονικά υπέρμετρα η φορολογία, και σήμερα π.χ. η τιμή αγοράς της βενζίνης επιβαρύνεται κατά 80% από φόρους.

Ουσιαστικά, εμπορευόμαστε φόρους και συγχρόνως είμαστε ο πιο αξιόπιστος και μεγαλύτερος φοροεισπρακτικός μηχανισμός του Δημοσίου. Η ρύθμιση, όμως, που ψηφίστηκε και αφορά παροχή πίστωσης 10 ημερών μέχρι τις 19 Μαΐου (δηλαδή η ισχύς της ρύθμισης είναι μόνο ένα δεκαπενθήμερο) δεν λύνει κανένα απολύτως πρόβλημα. Είναι μια απόφαση ουσιαστικά ανεφάρμοστη, αλλά χωρίς κανένα οικονομικό όφελος αφού το κόστος έκδοσης εγγυητικών που απαιτείται, είναι μεγαλύτερο της ωφέλειας από την πίστωση των 10 ημερών.

Η Πολιτεία οφείλει να δώσει μια οριστική λύση σε ένα δίκαιο αίτημα που απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου. Άλλωστε ο κλάδος, και λόγω της παραβατικότητας που υπάρχει, αλλά και λόγω της σημαντικής μείωσης των πωλήσεων την τελευταία δεκαετία, βρίσκεται στα όρια της επιβίωσής του. Δεν είναι τυχαίο αλώστε ότι αρκετές μικρές ελληνικές εταιρίες δεν μπόρεσαν να επιβιώσουν και ανέστειλαν τη λειτουργία τους.

Πώς βλέπετε, γενικά, το μέλλον της ΕΛΙΝΟΙΛ και ευρύτερα του κλάδου στην μετακορονοϊό εποχή; Σκοπεύετε να σχεδιάσετε ένα plan B ενόψει της Ενεργειακής Μετάβασης;

Το ενεργειακό τοπίο μεταβάλλεται ταχύτατα. Η ΕΛΙΝΟΙΛ έγκαιρα ετοιμάζεται και προσαρμόζεται στις ανάγκες του νέου τοπίου. Επενδύσεις στην Ηλεκτρική ενέργεια και το Φυσικό αέριο με τη δημιουργία νέων προϊόντων, «Electricon» και «Aerion». Στόχος, να είμαστε απόλυτα έτοιμοι όταν οι συνθήκες ωριμάσουν και να είμαστε σε θέση να αναπτύξουμε νέες πωλήσεις στις αγορές αυτές. Σχεδιάζουμε τον μετασχηματισμό του δικτύου, από δίκτυο καυσίμων σε δίκτυο ενέργειας, καλύπτοντας όλες τις νέες ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.

Σχεδιάζουμε πρωτοποριακές λύσεις, όπως η “ανέπαφη συναλλαγή” στην αγορά καυσίμων στα πρατήρια με το πρόγραμμα πιστότητος ελίν up επιβράβευση, κάτι που ιδιαίτερα στην περίοδο του COVID-19 που ζούμε σήμερα αξιολογήθηκε πολύ θετικά από τους καταναλωτές. Έχει αποδειχθεί ότι μετά από τις κρίσεις, η ΕΛΙΝΟΙΛ εμφανίζεται καλύτερη και ισχυρότερη. Είμαι σίγουρος ότι το ίδιο θα συμβεί και τώρα.