Δεν επαληθεύτηκαν οι αρχικές ανησυχίες για σοβαρή μείωση της εισπραξιμότητας της ΔΕΗ, τουτέστιν την εκτίναξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς την Επιχείρηση, στον απόηχο της κρόσης του νέου κορονοϊού, καθώς τα νούμερα δείχνουν ήπια υποχώρηση στο 17% στο κρίσιμο δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου.

Η συνέπεια που επέδειξαν οι καταναλωτές οι οποίοι εξακολούθησαν να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους προς την ΔΕΗ, καθ' όλη τη διάρκεια του lock-down, είτε αυτές αφορούσαν στους τρέχοντες λογαριασμούς ρεύματος, είτε στις δόσεις των ρυθμίσεων σημαίνει ότι η διοίκηση της Επιχείρησης έχει ένα πρόβλημα λιγότερο να την απασχολεί, σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις και είναι έτοιμη να παρέμβει για να στηρίξει την ΔΕΗ, με τη λήψη στοχευμένων οριζόντιων μέτρων που σχεδιάζονται βάσει των αναγκών που προκύπτουν.

Είναι ενδεικτικό της ανακούφισης που επικρατεί στην Χαλκονδύλη, το γεγονός ότι τα πρώτα 24ωρα μετά την εφαρμογή των μέτρων κοινωνικού αποκλεισμού, διατυπώνονταν προβλέψεις για μείωση της εισπραξιμότητας σε ποσοστό 30%, κάτι που επαληθεύτηκε μερικώς τον Μάρτιο, αλλά διορθώθηκε επαρκώς τον αμέσως επόμενο μήνα.

Μάλιστα, η Επιχείρηση εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία ενημερώνει ότι συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα, χθες, η αυξημένη προσέλευση των πελατών στα υποκαταστήματά της, που επαναλειτούργησαν και στα οποία εξυπηρετήθηκαν περισσότεροι από 5.000 πελάτες για υπηρεσίες σχετικές με συμβόλαια και περισσότεροι από 65.000 πελάτες για πληρωμές.

Παράλληλα, συνεχίζεται στην ίδια ανακοίνωση, οι πελάτες συνέχισαν να εξυπηρετούνται με ασφάλεια μέσω του τηλεφωνικού κέντρου 11770 της ΔΕΗ, το οποίο συγκεντρωτικά στο διήμερο 11-12/05/2020 υποδέχθηκε περισσότερες από 31.000 κλήσεις και μέσω της υπηρεσίας call back εξυπηρέτησε 1.000 πελάτες που επέλεξαν να αφήσουν τα στοιχεία τους. Επιπρόσθετα, μέσω της ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης το site της ΔΕΗ www.dei.gr δέχθηκε περισσότερα από 3.000 αιτήματα.

Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα στα εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης είναι σημαντικά αυξημένη σε σχέση τόσο με την προ κλεισίματος των καταστημάτων περίοδο όσο και με την προηγούμενη εβδομάδα.

Ωστόσο, το γεγονός ότι δεν επαληθεύτηκαν οι χειρότεροι φόβοι της αγοράς για το εν λόγω χρονικό διάστημα δεν σημαίνει ότι έχουν παρέλθει οι κίνδυνοι τόσο για την ΔΕΗ, όσο και για τους εναλλακτικούς παρόχους ηλεκτρισμού, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς τη μείωση της ζήτησης κατά σχεδόν 14%, και την παρελκόμνη σημαντική πτώση του κύκλου εργασιών τους που για τη δεύτερη κατηγορία φθάνει, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, στο 30%, με εξαίρεση τους μεγάλους ιδιώτες παρόχους που έχουν καταφέρει να ελέγξουν τις ζημίες τους.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι ορισμένες από τις μικρές ιδιωτικές εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στη Μέση Τάση, ήτοι, διέθεταν συμβόλαια με επιχειρήσεις που παρέμειναν κλειστές το δίμηνο του lock-down, καταγράφουν βουτιά ακόμη και 50% στην ειπραξιμότητά τους, κάτι που εγείρει ανησυχίες για την βιωσιμότητά τους, βραχυπρόθεσμα.

Σε ό,τι αφορά τους τρόπους με τον οποίους μπορούν οι εταιρείες του τομέα να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες της συγκυρίας, η μεν ΔΕΗ έχει εξασφαλίσει πιστωτική γραμμή ύψους 200 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης, χωρίς να έχει προβεί, ακόμη, στην ενεργοποίησή της, ενώ για τους υπόλοιπους προμηθευτές, η κυβέρνηση πρότεινε την ένταξή τους στο Ταμείο Εγγυοδοσίας COVID-19, που αναφέρεται σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων και αποτελεί τμήμα της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.

Υπό αυτό το πρίσμα, η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ανακοίνωσε, χθες, την υπογραφή συμφωνίας με το υπουργείο Ανάπτυξης που επιτρέπει τη χρηματοδότηση από το τραπεζικό σύστημα, με εγγυήσεις του δημοσίου, των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της κρίσης του κορονοϊού. Το σχέδιο προβλέπει τη χορήγηση κεφαλαίων κίνησης, με ευνοϊκούς όρους και μειωμένες εξασφαλίσεις προς τις μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις με ποσά που θα ανέλθουν μέχρι και στα 3,5 δισ. ευρώ.