Το 6% του αριθμού των δεξαμενόπλοιων και το 5,36% της μεταφορικής ικανότητας αποτελούν τα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται ως πλωτές δεξαμενές αποθήκευσης αργού πετρελαίου, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε η Vessels Value για λογαριασμό της «Ναυτεμπορικής». Εξ αυτών ένα σημαντικό μέρος το 31,9% σε αριθμό πλοίων και το 31,3% σε μεταφορική ικανότητα ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές. Ένα στα τρία δεξαμενόπλοια αποθήκευσης αργού ανήκει σε ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα

Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού που είναι σε λειτουργία ανέρχονται σε 2.064 συνολικής μεταφορικής ικανότητας 412.609.300 dwt. Εξ αυτών ως πλωτές αποθήκες εμφανίζονται να έχουν ναυλωθεί 119 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 22.117.900 dwt, ήτοι το 6% του διεθνούς στόλου. Τα υπόλοιπα 1.945 δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 390.491.400 dwt είναι σε λειτουργία. Ως αποθήκες θεωρούνται τα δεξαμενόπλοια που βρίσκονται έμφορτα και αμετακίνητα για ένα διάστημα τουλάχιστον δέκα ημερών.

Αναφορικά τώρα με τη συμμετοχή των Ελλήνων εφοπλιστών η Vessels Value υπολογίζει ο ελληνόκτητος στόλος δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού ανέρχεται σε 637 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 119.108.500 dwt . Εξ αυτών εν λειτουργία είναι 599 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 112.185.500 dwt και ως αποθήκες έχουν ναυλωθεί 38 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6.923.000 dwt.

Μερίδιο 31,9%

Με άλλα λόγια οι ελληνόκτητες πλωτές αποθήκες αργού αποτελούν όπως προαναφέρθηκε το 31,9% σε αριθμό πλοίων και το 31,3% σε μεταφορική ικανότητα. Η Vessels Value αναφέρεται ακόμη και στους Έλληνες πλοιοκτήτες με τα περισσότερα ναυλωμένα ως αποθήκες δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 750.000 dwt να ανήκουν στην Dynacom Tankers και ακολουθεί η New Shipping Ltd του Αδαμάντιου Πολέμη με τρία δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 740.300 dwt, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Smart Tankers με δυο δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 618.200 dwt.

Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Minerva Marine με τρία δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 521.800 dwt και στη συνέχεια η Pantheon Tankers Management με δυο δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 476.600 dwt. Η Maran Tankers του ομίλου Αγγελικούση έχει ναυλωμένα ως αποθήκες σε traders δυο δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 464.600 dwt και η Polembros Shipping τρία δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 328.700 dwt.

Η τάση για αποθήκευση πετρελαίου από ναυλωτές ήταν ιδιαίτερα έντονη την περίοδο από τις αρχές έως τα τέλη Απριλίου λόγω του πολέμου των τιμών μεταξύ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών. Ωστόσο κάποια στιγμή ελήφθησαν οι αποφάσεις για μείωση της προσφοράς, παράλληλα και με την αυξημένη τάση μείωσης της ζήτησης λόγω lockdown της παγκόσμιας οικονομίας.

Σε πτώση οι ναύλοι

Έτσι οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων άρχισαν να καταγράφουν πτωτική πορεία ενώ και η τάση για αποθήκευση αδυνάτισε.

Τα δεξαμενόπλοια θεωρούνται ότι χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες όταν είναι αγκυροβολημένα ή δεν μετακινούνται για 20 ή περισσότερες ημέρες, σύμφωνα με το Lloyd’s List Intelligence. Τα δεδομένα περιλαμβάνουν εκείνα τα πλοία που έχουν μεταφορική ικανότητα τουλάχιστον 80.000 dwt και τα οποία συνήθως μπορούν να μεταφέρουν πάνω από 600.000 βαρέλια πετρελαίου.

Οι αναλυτές της LLI παρατηρούν ότι και άλλα δεξαμενόπλοια θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ως αποθήκες, όμως δεν είναι ακόμη σαφές πόσο θα κρατήσει αυτή η αυξημένη ζήτηση.

H αγορά δεξαμενόπλοιων πάντως εξακολουθεί να κινείται σε υγιή επίπεδα παρά το γεγονός ότι τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχουν επέλθει διορθώσεις σε όλα τα μεγέθη και τις διαδρομές. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα VLCC που ναυλώθηκαν ως μονάδες αποθήκευσης παραδίδονται σταδιακά στους αντίστοιχους ναυλωτές τους και λαμβάνοντας υπόψη ότι η ναύλωση αυτού του είδους είναι διάρκειας μεταξύ 3 και 6 μηνών, αυτό σημαίνει ότι οι περισσότεροι ναυλωτές πιστεύουν ότι το contango θα διατηρεί για ένα ικανό διάστημα ακόμη. Πάντως η Intermodal σημειώνει ότι καθώς οι χώρες σε όλο τον κόσμο αρχίζουν να χαλαρώνουν τους περιορισμούς, φαίνεται και διατυπώνεται η ελπίδα ότι μια ανάκαμψη σε σχήμα U που θα επιτρέψει την ομαλή μετάβαση στην ομαλότητα.