Εντυπωσιακό άλμα σημείωσαν χθες οι τιμές πετρελαίου, επιστρέφοντας σε επίπεδα που είχαν να επαναληφθούν πριν ακόμη οι αυστηροί περιορισμοί λόγω κορονοϊού παραλύσουν τις οικονομίες, χάρη στη μεγάλη ζήτηση από Κίνα, η βιομηχανία και οι μεταφορές της οποίας άρχισαν να επαναλειτουργούν έπειτα από μήνες στασιμότητας. Η Κίνα αναδεικνύεται σε νευραλγικό παίκτη, δεδομένου ότι προπορεύεται αυτήν τη στιγμή δύο μήνες από τον υπόλοιπο κόσμο και αυτό δημιουργεί ελπίδες ότι μπορεί να υπάρξει κάποιο φως στην άκρη του τούνελ για τις προοπτικές της ενεργειακής αγοράς

Σημαντικό στήριγμα και η αισιοδοξία από την επανεκκίνηση των οικονομιών σε συνδυασμό με τις περικοπές παραγωγής από τις χώρες του ΟΠΕΚ και τους εταίρους του.

Κινητικότητα

Η τιμή brent στο Λονδίνο ξεπέρασε τα 35 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας άνοδο άνω του 9,5%, ενώ η τιμή αργού στη Ν. Υόρκη κινήθηκε πάνω από τα 33 δολάρια, με κέρδη άνω του 13%, στα υψηλότερα επίπεδα από τα μέσα Μαρτίου αντίστοιχα. Καθώς οι κυβερνήσεις αποσύρουν τους περιορισμούς με την επαναλειτουργία καταστημάτων και εστιατορίων, αρχίζει να παρατηρείται μία κινητικότητα που ευνοείται ακόμη περισσότερο από τις υψηλές θερμοκρασίες. Τα αμερικανικά συμβόλαια παράδοσης Ιουνίου λήγουν σήμερα Τρίτη, αλλά υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι θα μπορούσε να επαναληφθεί η ιστορική βουτιά που στιγμάτισε τα συμβόλαια παράδοσης Μαΐου. Αναλυτές ωστόσο εφιστούν την προσοχή ότι η ζήτηση δεν πρόκειται να επιστρέψει στα προ του κορονοϊού επίπεδα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Δεν είναι όμως μόνο η Κίνα που «βλέπει» ανάκαμψη στην κατανάλωση. Στην Ινδία οι πωλήσεις ντίζελ αυξήθηκαν 75% στη διάρκεια του πρώτου 15μέρου του Μαΐου συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα, ενώ αύξηση παρουσίασε αυτόν τον μήνα και η ζήτηση για καύσιμα στη Βρετανία, όπως ανέφερε ο Μπράιαν Μάντερσον, πρόεδρος της Ένωσης Βρετανών Βενζινοπωλών. Τις τελευταίες εβδομάδες, η ζήτηση για καύσιμα στη Βρετανία είναι 40% έως 45% μειωμένη σε ετήσια βάση συγκριτικά με την πτώση 65% έως 70% που εμφάνιζε τον προηγούμενο μήνα. Χθες επέστρεψε σε λειτουργία και η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, με αρκετές μονάδες συναρμολόγησης να βάζουν ξανά μπρος τις μηχανές.

Μείωση εξαγωγών

Την ίδια στιγμή, οι εξαγωγές πετρελαίου από τις χώρες μέλη του ΟΠΕΚ και τους βασικούς εταίρους του ακολουθούν «αντίστροφη πορεία» σε σχέση με τον Απρίλιο όταν οι αποθηκευτικοί χώροι ήταν έτοιμοι να ξεχειλίσουν, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η εταιρεία συμβούλων Kpler. Οι εξαγωγές έχουν μειωθεί κατά 6,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως από τις αρχές Μαΐου έως σήμερα, γεγονός που καταδεικνύει τον υψηλό βαθμό συμμόρφωσης του ΟΠΕΚ και των υπόλοιπων κορυφαίων πετρελαιοπαραγωγών, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, στην πρόσφατη συμφωνία για μείωση της παραγωγής κατά 9,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αρχής γενομένης από 1ης Μαΐου. Μία άλλη εταιρεία, η Petro-Logistics, εκτιμά ότι οι παραγωγοί μείωσαν τις εξαγωγές τους κατά 5,96 εκατ. βαρέλια ημερησίως τις πρώτες 13 ημέρες του Μαΐου συγκριτικά με τον μέσο όρο του Απριλίου, χαρακτηρίζοντας το νούμερο ως «μαζική πτώση».

Σύμφωνα με την Kpler, η Σαουδική Αραβία προέβη στη μεγαλύτερη μείωση, με τις εξαγωγές της να ανέρχονται κατά μέσο όρο στα 7,26 εκατ. βαρέλια ημερησίως, μειωμένες κατά 2,24 εκατ. βαρέλια. Σε μεγάλη μείωση, της τάξης των 922.000 βαρελιών, προέβη και η Ρωσία τον Μάιο. Το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν και αυτά συμβάλει με σημαντικές περικοπές, συνολικά της τάξης των 1,26 εκατ. βαρελιών ημερησίως. Ωστόσο, οι αντίστοιχες μειώσεις του Ιράκ, κατά 265.000 βαρέλια, σημαίνουν ότι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός του ΟΠΕΚ θα πρέπει να κάνει περισσότερα για να ανταποκριθεί στη δέσμευση για μείωση 1,06 εκατ. βαρελιών. Το Ιράκ έχει χάσει περισσότερα από 10 δισ. δολάρια σε πετρελαϊκά έσοδα το τελευταίο τετράμηνο από την κατάρρευση των τιμών.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")