1. ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ: Μπορούμε τους επόμενους μήνες να δημιουργήσουμε 100.000 πράσινες θέσεις εργασίας, οι οποίες να είναι συμβατές και με τη μάχη κατά του COVID-19, αλλά και τον πόλεμο κατά της Κλιματικής Αλλαγής, ενώ ταυτόχρονα να μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα τρία νέα βασικά ταμεία της ΕΕ, το Green Deal, το SURE, το Recovery Fund; Το κείμενο που ακολουθεί, προσπαθεί να προσεγγίσει την απάντηση στο ερώτημα αυτό.

2. ΔΙΕΘΝΗ

Τα 30.000.000 αμερικανών πολιτών που ζουν με επίδομα ανεργίας και το 25% των παιδιών στις ΗΠΑ που πεινούν, απεικονίζουν το παγκόσμιο πρόβλημα που έχουμε μπροστά μας. Αναμενόμενη παγκόσμια ύφεση και ανεργία, 8πλάσια της αντίστοιχης της οικονομικής κρίσης του 2008-9.

Γεμάτες αμηχανία και αγωνία, όλες οι αναλύσεις ενέργειας. Για πρώτη φορά στην ιστορία του πετρελαίου, ο πωλητής πλήρωσε (!!!), στον αγοραστή $30/βαρέλι. Μειώσεις κατά $250δις (30% του συνόλου) των επενδύσεων εταιρειών έρευνας υδρογονανθράκων, μειώσεις της παραγωγής πετρελαίου κατά 30 εκατ. βαρέλια/ημέρα (σε σύνολο 100 εκατ. βαρέλια/ημέρα), χρεοκοπίες εταιρειών, απολύσεις χιλιάδων εργαζόμενων. Οι εταιρείες έρευνας και πώλησης καυσίμων, μετασχηματίζονται σε καθετοποιημένες ενεργειακές εταιρείες, που επενδύουν σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, Εξοικονόμηση Ενέργειας, ανακύκλωση, κα. 

Οι μόνοι που αισθάνονται ασφαλείς και αυξάνουν τα κέρδη τους, οι ψηφιακοί γίγαντες με κεφαλαιοποίηση άνω του $1τρις ο καθένας, Amazon, Facebook, Apple, Google, Microsoft, που έχουν τις φορολογικές έδρες τους σε φορολογικούς παραδείσους. Καταψηφίστηκε το Νοέμβριο 2019 η, με πρωτοβουλία της Γαλλίας, πρόταση 12 Κρατών Μελών της ΕΕ, να δημοσιοποιούν αυτοί οι πολυεθνικοί ψηφιακοί γίγαντες τον κύκλο εργασιών τους σε κάθε κράτος στο οποίο δημιουργούν τα κέρδη τους, όπου και θα πρέπει να φορολογούνται. Αντέδρασαν χώρες όπως η Ιρλανδία, όπου το 50% των εταιρικών φόρων που εισπράττει, προέρχεται μόλις από 10 πολυεθνικές.

Το πιο φιλόδοξο παγκόσμιο πράσινο πρόγραμμα, το Green Deal της ΕΕ, του €1τρις, εκφράζονται φόβοι ότι, όπως και η Κ.Α.Π., θα υποστούν μείωση κονδυλίων, ώστε να ενισχυθούν τα Συστήματα Υγείας.

Συμπέρασμα: Χάος! Δεν ξέρουμε απολύτως τίποτα για το πως θα εξελιχθεί εφεξής η εθνική και διεθνής κοινωνική και οικονομική ζωή.

3. ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Η Ελλάδα δυστυχώς, θα αντιμετωπίσει το 2020 λόγω κορωνοϊού, ύφεση πάνω από 10%, η ανεργία θα εκτοξευτεί, ενώ την ίδια στιγμή, θέλει και πρέπει να διαμορφώσει ένα νέο μεταρρυθμιστικό, προοδευτικό, πατριωτικό, φιλοευρωπαϊκό,  Έξυπνο και Πράσινο παραγωγικό μοντέλο, με εθνική αυτοπεποίθηση, εξωστρέφεια, καινοτομία, με κριτήρια τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την κοινωνική αλληλεγγύη, την αύξηση της εθνικής προστιθέμενης αξίας.

Η στήριξη των καινοτομικών ελληνικών start up εταιρειών, πρέπει να αποτελέσει την πρώτη οικονομική προτεραιότητα της χώρας, για προφανείς λόγους. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας, με πλήρη ανασχεδιασμό (re-engineering) του δημοσίου, ώστε να λειτουργήσει ως κράτος - στρατηγείο, ως αναπτυξιακός project manager, επιταχυντής και όχι επιβραδυντής των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, με πλήρη αποκέντρωση όλων των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων του, με διοίκηση με bonus πραγματικής και μετρήσιμης αξιολόγησης, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, μέσω Μητρώων Πιστοποιημένων Συμβούλων, μπορεί να εξοικονομήσει έως €1δις/χρόνο, σε ανθρωποώρες εργασίας, σε επιτάχυνση αδειοδοτικών διαδικασιών, σε ελαχιστοποίηση περιττών γραφειοκρατικών προβλέψεων.    

Επιβάλλεται η στήριξη της εθνικής παραγωγικής βιομηχανικής / βιοτεχνικής υποδομής κι εξωστρέφειας, ώστε ο εθνικός στόχος άρσης της μονομερούς εξάρτησης από τον τουρισμό, να ενισχυθεί από το στόχο αναβάθμισης της ελληνικής βιομηχανίας στο 15% του ΑΕΠ, από το 9% που βρίσκεται σήμερα. 

Επιπλέον, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, πρέπει να ενταχθεί απολύτως στην εθνική και ασφαλώς ευρωπαϊκή ενεργειακή εξίσωση, δεδομένου ότι αποτελεί πάνω από το 50% του ευρωπαϊκού στόλου και συνιστά σημαντικό συντελεστή εθνικής ισχύος, που συνήθως μένει αναξιοποίητος.

Οι γνωστοί εθνικοί στόχοι για ΑΠΕ, εξοικονόμηση, έξυπνα δίκτυα, αποθήκευση, ηλεκτροκίνηση, απολιγνιτοποίηση κ.α., προφανώς συνεχίζουν να υπάρχουν και πρέπει να υλοποιηθούν κατά προτεραιότητα. Οι επενδύσεις στους τομείς αυτούς, αποτελούν τη βάση στήριξης του νέου παραγωγικού μοντέλου της χώρας. Σημαντικό ποσοστό υποστήριξης προφανώς πρέπει να δεχτούν οι ΑΠΕ (κυρίως φωτοβολταϊκά και αιολικά), καθώς και η ενεργειακή εξοικονόμηση / αποδοτικότητα, με τεκμηριώσεις που αναφέρονται στη συνέχεια του κειμένου, ώστε να οδηγηθούμε το 2050 σε πλήρως απανθρακοποιημένη οικονομία.

Όλα τα παραπάνω, με μία βασική προϋπόθεση: η (έξυπνη - πράσινη) απασχόληση να αποτελεί το κορυφαίο κριτήριο ενίσχυσης δράσεων με το δημόσιο χρήμα που θα εισρεύσει στην οικονομία. Για κάθε 1€ δημόσιο χρήμα για επανεκκίνηση της οικονομίας, πρέπει να υπολογίζονται οι δημιουργούμενες θέσεις εργασίας στο νέο παραγωγικό μοντέλο. Με αυτό το κριτήριο να οριστούν προτεραιότητες χρηματοδοτήσεων.

Εθνικός στόχος, η στήριξη της απασχόλησης και όχι τα επιδόματα ανεργίας. Οι πολλαπλές πηγές χρηματοδότησης (εθνικοί πόροι, ΕΣΠΑ, Recovery Fund, πρόγραμμα στήριξης απασχόλησης SURE, συγχρηματοδοτήσεις Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ιδιωτικοί πόροι μέσω ΣΔΙΤ, κα) πρέπει να λειτουργήσουν ως εμβρυουλκός ανάδειξης της νέας πολιτικής.

Δεν πρέπει να επιτρέψουμε, η αναπόφευκτα πολύ υψηλή ανεργία, να καταστρέψει τις ζωές μιας ολόκληρης γενιάς. Ο σχεδιασμός και η προετοιμασία πρέπει να γίνουν με συγκεκριμένους, μετρήσιμους στόχους αύξησης της απασχόλησης. Οι επιλογές είναι τρεις:

1.Εκτεταμένα αποκεντρωμένα προγράμματα «πράσινων» δημοσίων επενδύσεων με συγχρηματοδοτήσεις ιδιωτικού τομέα μέσω ΣΔΙΤ, όπως πχ το ύψους €1δισ πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης νοσοκομείων και άλλων δημοσίων κτιρίων, που περιγράφεται παρακάτω. Ένταξη στις στρατηγικές επενδύσεις για ταχεία ωρίμανση και αδειοδότηση όσων ικανοποιούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Η υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων σε εθνικούς οδικούς άξονες και επικίνδυνες περιοχές, ώστε να αποτρέψουμε νέες καταστροφές λόγω πλημμυρών, είναι μια ακόμη επιλογή, όπως και τα δημόσια έργα που έχουν ήδη περιληφθεί στο σχετικό σχεδιασμό. Σε όλες όμως τις περιπτώσεις, πρέπει να επιλεγούν δράσεις  με έτοιμες, ώριμες μελέτες, ώστε μέσα στο φθινόπωρο να ξεκινήσει η υλοποίησή τους. Κεϋνσιανή στρατηγική, ασφαλούς αποτελεσματικότητας

2.Πραγματική κοινωφελής εργασία μέσω Δήμων και Περιφερειών, προκειμένου να ενισχυθεί κατά προτεραιότητα το δίκτυο κοινωνικής και προνοιακής υποστήριξης, που μετά το ΕΣΥ, θα έρθει η σειρά του να υποστεί μεγάλη πίεση

3.Σοβαρά προγράμματα ουσιαστικής επιμόρφωσης για ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (τεχνικών και ψηφιακών κατευθύνσεων), ώστε να είναι εύκολη η επανένταξη σε άλλους παραγωγικούς τομείς.

Ετσι, καταγράφονται οι παρακάτω σκέψεις για ορισμένους ενεργειακούς τομείς, ως μέρος μιας συνολικότερης θεώρησης των αναπτυξιακών - ενεργειακών εναλλακτικών της χώρας.

4. ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ - ΑΓΩΓΟΙ - ΕΥΡΩΠΗ

Στη μετα-κορωνοιό εποχή, η ΕΕ οφείλει επιτέλους να προσδιορίσει το δικό της αυτόνομο ρόλο, μεταξύ της Αμερικανό-Κινεζικής σύγκρουσης που θα ενταθεί και της Ρωσίας με τις δικές της προτεραιότητες. Αποκτά πλέον εξέχουσα, υπαρξιακού χαρακτήρα, η γνωστή διεθνοπολιτική αρχή ότι Γεωστρατηγική ανεξαρτησία, χωρίς Ενεργειακή αυτονομία, είναι αδύνατη. Έτσι, η προσπάθεια για μεγιστοποίηση της χρήσης ΑΠΕ, καθώς και η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κοιτασμάτων του φυσικού αερίου, ως μεταβατικού καυσίμου για τα επόμενα 30 χρόνια, οφείλουν να είναι στην πρώτη γραμμή προτεραιοτήτων. Στη λογική αυτή, η ευρωπαϊκή αυταξία του αγωγού EastMed αναβαθμίζεται ακόμη περισσότερο γεωπολιτικά, υπερβαίνοντας σημαντικά όλες τις επιμέρους οικονομικές και τεχνικές παραμέτρους.

Όμως, ορατός είναι ο κίνδυνος, η πατριωτική προσπάθεια που ξεκίνησε το 2011 για αξιοποίηση των εθνικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, να παρασυρθεί από τη γενικότερη μείωση επενδύσεων των εταιρειών, αν δεν αναληφθούν οι κατάλληλες πρωτοβουλίες, ενόψει μάλιστα της βέβαιης ανάκαμψης των τιμών το 2021. Υπενθυμίζω για πολλοστή φορά, ότι σε μια κατά 100% εξαρτημένη χώρα από πετρέλαιο και φυσικό αέριο, όπως η Ελλάδα, από την αξιοποίηση των εθνικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου, που αναμένεται να αντικαταστήσει το πολλαπλά πιο ρυπογόνο πετρέλαιο, τα προφανή οφέλη είναι:

δημιουργία χιλιάδων καλοπληρωμένων νέων θέσεων εργασίας,
σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους (σε ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο), που αποτελεί κορυφαίο πρόβλημα για την ελληνική βιομηχανία και βιοτεχνία,
μείωση της εξάρτησης από τρίτες χώρες (κίνδυνοι εξωτερικής πολιτικής και άμυνας - παράδειγμα Ισραήλ),
άσκηση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στην ελληνική ΑΟΖ, με συνακόλουθες αποφασιστικές απαντήσεις σε Τουρκία
μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,
δημιουργία σημαντικών δημόσιων εσόδων, για στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος (Ταμείο Αλληλεγγύης Γενεών - 2013).
Αντίστοιχα, με ελληνική πρωτοβουλία, πρέπει να αναβαθμιστούν στις νέες συνθήκες, οι περιφερειακές στρατηγικές συνεργασίες ( ιδιαίτερα η στρατηγική σχέση με το Ισραήλ), με πυρήνα τους αγωγούς φυσικού αερίου και κυρίως τον EastMed, που αποτελεί το κορυφαίο γεωστρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας.

5. ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΕ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ, ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ, ΣΧΟΛΕΙΑ

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Ενέργειας (IEA), για παγκόσμια αύξηση θερμοκρασίας κάτω των 2οC, πρέπει να μειωθούν οι παγκόσμιες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, από 37Gt/έτος, σε 19Gt/έτος. Το 44% της μείωσης, θα προκύψει από εξοικονόμηση ενέργειας και το 33% από ΑΠΕ. Κορυφαίος ο ρόλος της συχνά αγνοούμενης από τις κυβερνήσεις, εξοικονόμησης ενέργειας.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ (2018), 3.000.000 ελληνικές κατοικίες (45% του συνόλου), δεν έχουν καμία μόνωση, 1.650.000 (26%) έχουν μόνο διπλά τζάμια, ενώ μόνο 1.000.000 (15%) έχουν διπλά τζάμια κι εξωτερική μόνωση. Το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΚΑΤ’ΟΙΚΟΝ των 500 εκατ. € (2011-14), για 40.000 κατοικίες, με εξοικονόμηση κόστους 300-400€ κάθε χρόνο για κάθε οικογένεια που ωφελήθηκε από αυτό, με το 75% των πρώτων υλών να κατασκευάζεται από ελληνικές βιομηχανίες, πρέπει να αποτελέσει τον πυρήνα του νέου προγράμματος ενεργειακής αναβάθμισης 100.000 κατοικιών κάθε χρόνο.

Οφείλουμε να στοχεύσουμε σε επενδύσεις ύψους 1δισεκ. €/χρόνο σε κατοικίες, με παράλληλη υλοποίηση της πρότασής μου για φοροαπαλλαγή 50% του συνόλου του κόστους ενεργειακής αναβάθμισης (εργασίες και υλικά).

Για κάθε 1εκατ. € σε εξοικονόμηση, το ΑΕΠ αυξάνει κατά 1.4 εκατ. €, δημιουργούνται 40 θέσεις εργασίας, αυξάνουν τα έσοδα του δημοσίου κατά 0.5εκατ. €. Κατά συνέπεια, διαμορφώνεται η προοπτική δημιουργίας 40.000 πράσινων θέσεων εργασίας κάθε χρόνο.

Επιτακτική ανάγκη να δρομολογηθεί επιπλέον, άμεσα, ισχυρό πρόγραμμα συγχρηματοδοτούμενων δημοσίων επενδύσεων, με αποκεντρωμένα ΣΔΙΤ ύψους επίσης 1δισεκ. €, με δημιουργία επιπλέον 40.000 θέσεων εργασίας κι εξοικονόμηση 150 εκατ. €/χρόνο. Από την ενεργειακή αναβάθμιση των περίπου 1.000 Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας, δημόσιων και δημοτικών Γηροκομείων και Ορφανοτροφείων, Καταστημάτων Κράτησης, υποδομών που λειτουργούν αδιάκοπα, σε 24ωρη βάση και καταναλώνουν πάνω από 400 εκατ. €/χρόνο για ενέργεια.

Αντίστοιχο πρόγραμμα απαιτείται για όλες τις σχολικές μονάδες κάθε βαθμίδας.

6. ΗΛΙΑΚΟΙ ΘΕΡΜΟΣΙΦΩΝΕΣ

Η ΕΕ  ελάχιστα ενδιαφέρεται για εφαρμογές ΑΠΕ στη θέρμανση (heat), παρά το ότι 48% της παγκόσμιας τελικής κατανάλωσης ενέργειας, καταναλώνεται στη θέρμανση, ενώ στις μεταφορές το 32% και στον ηλεκτρισμό το 20%. Στην Ευρώπη, η παραγωγή θερμότητας για θέρμανση από ΑΠΕ, είναι μόλις 2.5% της συνολικής κατανάλωσης θέρμανσης. Τα επόμενα 5 χρόνια, οι ΑΠΕ για θέρμανση αναμένεται να ικανοποιούν το 12% της παγκόσμιας ζήτησης θέρμανσης, ως επακόλουθο σχετικών θετικών παρεμβάσεων.

Από την άλλη, τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης έχει ένας κορυφαίος βιοτεχνικός τομέας της Ελλάδας, που συχνά αγνοείται, η παραγωγή Ζεστού Νερού Χρήσης - ΖΝΧ, για βιομηχανική ή/και οικιακή κατανάλωση. Η κατασκευή  Θερμικών Ηλιακών Συστημάτων (ΘΗΣ), γίνεται στη χώρα από 22 σημαντικές εταιρείες, που απασχολούν πάνω από 3.500 εργαζόμενους που εξάγουν το 50% της παραγωγής τους σε ΗΠΑ, ΕΕ, Κίνα, Ισραήλ, κα. Μάλιστα, στην 7η παγκόσμια θέση κατασκευής Ηλιακών Θερμοσιφώνων (με τις 5 πρώτες από Κίνα), βρίσκεται ελληνική εταιρεία εγκατεστημένη στην Αργολίδα, με εξαγωγές σε 57 χώρες. Η εγκατάσταση ΘΗΣ στο σύνολο των οικιών και βιομηχανιών που χρησιμοποιούν ζεστό νερό, μέσα από εφαρμογή ισχυρών κινήτρων,  θα δημιουργούσε χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, υψηλές εθνικές υπεραξίες από στήριξη σε έναν κορυφαίο ελληνικό βιομηχανικό κλάδο, με παράλληλη σημαντική μείωση εκπομπών αέριων ρύπων.

7. ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ - ΕΞΥΠΝΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΓΕΩΡΓΙΑ

Τα αποκεντρωμένα φωτοβολταϊκά συστήματα, αποτελούν τον πυλώνα της Ενεργειακής Δημοκρατίας. Στην πραγματικότητα, αναμένεται να είναι ο βασικός συντελεστής διαμόρφωσης των μελλοντικών ενεργειακών συστημάτων. Τα επόμενα 5 χρόνια αναμένεται διεθνώς να διπλασιαστεί η σημερινή εγκατεστημένη ισχύ τους, φθάνοντας, με επενδύσεις ύψους $1τρις, τα 500-600GW, όσο το 50% της εγκατεστημένης ηλεκτρικής ισχύος των ΗΠΑ. Η γεωμορφολογία της χώρας μας (νησιωτικότητα, ορεινό ανάγλυφο, πολλοί μικροί ορεινοί οικισμοί), ευνοεί σημαντικά τη δημιουργία αποκεντρωμένων φωτοβολταϊκών συστοιχιών, σημαντικό στοιχείο για μετάβαση σε βιώσιμο ενεργειακό μείγμα.

Στην Ελλάδα, με νομοθεσία του 2014, στο πλαίσιο της Έξυπνης - Βιώσιμης - Ανθεκτικής Γεωργίας, δώσαμε προτεραιότητα εγκατάστασης σε αποκεντρωμένα φωτοβολταϊκά στους 400 Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ), με τους 300.000 αγρότες - μέλη, ώστε να μειωθεί κατά 60% το ενεργειακό κόστος ύψους 3.000-5.000€/χρόνο, που πληρώνει για ρεύμα ο μέσος αγρότης.

Τα φωτοβολταϊκά αυτά, θα απαιτήσουν 500εκατ€ και πρέπει κατά 50-70% να επιδοτηθούν από το ΕΣΠΑ (Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης - ΠΑΑ). Αποτελούν δημόσια αγροτική υποδομή, ίδιας φύσης με τα εγγειοβελτιωτικά έργα, τα οποία επίσης χρηματοδοτούνται με δημόσιες δαπάνες.

Μαζί με την κατά 60% μείωση κατανάλωσης νερού, φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων, εφαρμόζουν τις αρχές της Βιώσιμης - Ανθεκτικής -  Ψηφιακής Γεωργίας, που μπορεί να διπλασιάσει το αγροτικό εισόδημα.

Ουσιαστικά, διεκδικούμε την πλήρη διαμόρφωση και αναγέννηση ενός βιώσιμου αγροδιατροφικού μοντέλου, στη σύγχρονη, επισιτιστικά ευαίσθητη, εποχή. Οι νέες θέσεις εργασίας που μπορούν να δημιουργηθούν στον πρωτογενή τομέα, εκτιμάται ότι ξεπερνούν τις 10.000.

8. «ΝΑ ΞΑΝΑΟΝΕΙΡΕΥΤΟΥΜΕ» ΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ ΜΑΣ - ΕΞΥΠΝΕΣ, ΟΜΟΡΦΕΣ, ΒΙΩΣΙΜΕΣ

Η εμπειρία του COVID-19, μας επιβάλει να σχεδιάσουμε την επιστροφή των πόλεων πίσω, στον πολίτη. Για να «ξαναονειρευτούμε» τις πόλεις μας, πιο βιώσιμες και πιο υγιείς. Με σαφή στροφή σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και απόδοση των κέντρων πόλεων σε πεζούς και ποδηλάτες.

Όπως δεσμεύονται δημόσια δήμαρχοι, για εκτεταμένα δίκτυα πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, που δρομολογούν για το φετινό καλοκαίρι. Το Μιλάνο, με επέκταση ποδηλατοδρόμων κατά επιπλέον 35km, το Παρίσι, το Λονδίνο, με 10πλασιασμό ποδηλατοδρόμων και 5πλασιασμό πεζοδρόμων, οι Βρυξέλλες, η Νέα Υόρκη, κα.

Αντίστοιχο εθνικό πρόγραμμα για όλες τις πόλεις της χώρας, επιβάλλεται να εφαρμόσουμε με συνέπεια. Για πόλεις έξυπνες, όμορφες, βιώσιμες, ελκυστικές για καθημερινή διαβίωση, επιχειρηματικότητα, αστικό τουρισμό. Με ελαχιστοποίηση των ενεργειακών καταναλώσεων, βιώσιμη αστική κινητικότητα, ψηφιακή τοπική διακυβέρνηση κι εξυπηρέτηση πολιτών, στήριξη των αδύναμων.

9. NATURA - Ο ΝΕΟΣ ΕΘΝΙΚΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ

Τον Απρίλιο 2014 δημοσιεύσαμε την πρώτη Εθνική Στρατηγική Βιοποικιλότητας και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, μετά από εκτεταμένο δημόσιο διάλογο, παρουσιάσαμε το νέο οργανωτικό - αναπτυξιακό σχήμα για το σύνολο των προστατευόμενων εκτάσεων της χώρας, που ξεπερνά το 30% της έκτασης της χώρας. Βασιστήκαμε στις ευρωπαϊκές εμπειρίες, σύμφωνα με τις οποίες κάθε χρόνο, οι προστατευόμενες περιοχές συνεισφέρουν πάνω από €50δισεκ. έσοδα και δημιουργούν πάνω από 4.500.000 θέσεις εργασίας.

Στόχος μας, να αξιοποιηθεί με απόλυτα συμβατό περιβαλλοντικά τρόπο, το παραπάνω  30% της εθνικής έκτασης, το οποίο σήμερα δεν συνεισφέρει σχεδόν απολύτως τίποτα ούτε από πλευράς δημιουργίας θέσεων εργασίας, ούτε από πλευράς εσόδων στις τοπικές κοινωνίες, ενώ θα μπορούσε να συμβάλει κάθε χρόνο, με €2δις έσοδα και 15.000 θέσεις εργασίας.

Σχετική μελέτη της διαΝΕΟσις, εξαιρετικά τεκμηριωμένη, απέδειξε ότι οι στόχοι αυτοί είναι απόλυτα ρεαλιστικοί, χωρίς δυστυχώς μέχρι σήμερα να έχουν παρθεί ουσιαστικές πρωτοβουλίες αναπτυξιακής αξιοποίησης αυτού του εθνικού πλούτου.

10. ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΛΟΓΟ

Δεν υπάρχει επίλογος. Αυτά και άλλα πολλά, να τα κάνουμε πράξη. Τώρα! Να μην χαρίσουμε το μέλλον αυτής και της επόμενης γενιάς, σε κανέναν κορωνοϊό. Να το χαρίσουμε στην ανθρωπιά, την αλληλεγγύη, τη χαρά της απασχόλησης, την ευρηματικότητα και τη δημιουργία. 

 

Λίγα λόγια για τον Καθηγ. Γιάννη Μανιάτη, πρ. Υπουργό

Ο Γιάννης Μανιάτης είναι Αν. Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά κι Επισκέπτης Καθηγητής στο Ινστιτούτο Οικονομικής Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου της Βόννης.

Έχει διατελέσει Υπουργός και Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής (2009-2015) και βουλευτής Αργολίδας (2004 - 2015).

Τα ακαδημαϊκά αντικείμενά του είναι Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή, Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών, Διαρθρωτικές Πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Συστήματα και Πολιτικές Ενέργειας, Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα και Τεχνολογική Καινοτομία.

Έχει δημοσιεύσει πάνω από 200 επιστημονικά άρθρα κι έχει συγγράψει τέσσερα βιβλία για Μεταρρυθμίσεις και Προοδευτικό Πατριωτισμό, Προκλήσεις της Πράσινης Ανάπτυξης, Ορυκτό Πλούτο ως θεμέλιο Ανάπτυξης.