Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει από τον ΔΕΣΦΑ ο σταθμός φόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (truck loading station) στο τέρμιναλ του Διαχειριστή στη Ρεβυθούσα, δίνοντας νέες δυνατότητες για χρήση του φυσικού αερίου σε περιοχές οι οποίες βρίσκονται μακριά από το εθνικό σύστημα μεταφοράς. Έτσι από το 2022, που θα τεθεί σε λειτουργία η υποδομή, τέτοιες περιοχές θα μπορούν να τροφοδοτηθούν με αέριο σε υγροποιημένη μορφή (LNG),

το οποίο θα καταφθάνει οδικώς, μέσω φορτηγών που θα ανεφοδιάζονται από τον σταθμό στη Ρεβυθούσα. Με τον τρόπο αυτό θα αποκτήσουν πρόσβαση στο καύσιμο απομακρυσμένοι καταναλωτές, χωρίς την ανάγκη υψηλών επενδύσεων σε αγωγούς αερίου για να συνδεθούν στο σύστημα. Έτσι, θα μπορέσουν να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστος επιχειρήσεις ανά την επικράτεια, αλλά και να «φτάσει» το φυσικό αέριο σε ακόμη περισσότερες ελληνικές πόλεις, με την ανάπτυξη σε αυτές αυτόνομων δικτύων διανομής. Επίσης, με την τροφοδοσία μέσω φορτηγών θα μπορούν να τροφοδοτηθούν και αντίστοιχοι καταναλωτές στις γειτονικές χώρες, ενισχύοντας έτσι τον ρόλο της Ελλάδας ως περιφερειακού hub στο φυσικό αέριο.

Πρώτη υποδομή

Ο σταθμός φόρτωσης θα αποτελέσει την πρώτη υποδομή εφοδιαστικής αλυσίδας LNG μικρής κλίμακας (Small-Scale LNG), τόσο στη χώρα μας όσο και στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 6,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στον σχετικό διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ, για την κατασκευή του, προτιμητέος υποψήφιος αναδείχθηκε η εταιρεία ΤΕΡΝΑ. Με την ολοκλήρωσή του, η Ελλάδα θα προστεθεί στον ευρωπαϊκό χάρτη των εγκαταστάσεων truck-loading, για τον ανεφοδιασμό μέσω φορτηγών μη-διασυνδεδεμένων εγκαταστάσεων.

Έτσι, ένα πρώτο όφελος από την εγκατάσταση είναι ότι θα παράσχει μία οικονομική και ευέλικτη λύση για ελληνικές βιομηχανίες, βιοτεχνίες, και αγροτικές εγκαταστάσεις σε απομακρυσμένες περιοχές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα αυτών των επιχειρήσεων. Παράλληλα, θα ενισχυθεί η διείσδυση του φυσικού αερίου στον οικιακό τομέα, με δεδομένο ότι τα σχέδια για την κάλυψη πόλεων όπως η Σπάρτη και η Καλαμάτα προβλέπουν την ανάπτυξη αυτόνομων δικτύων διανομής, τα οποία θα ανεφοδιάζονται με LNG από τον σταθμό, μέσω φορτηγών.

Βαλκάνια

Την ίδια στιγμή, ο σταθμός φόρτωσης θα παρέχει τη δυνατότητα τροφοδοσίας περιοχών σε χώρες των Βαλκανίων που δεν διαθέτουν δίκτυα φυσικού αερίου. Εξάλλου, βάσει υφιστάμενων μελετών, μία τέτοια επιλογή είναι οικονομικά πιο ανταγωνιστική σε εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε απόσταση έως και 1.000 χλμ. από τη σχετική εγκατάσταση. Κάτι που σημαίνει πως θα διευρύνει τις δυνατότητες των εγχώριων προμηθευτών για δραστηριοποίηση εκτός συνόρων.

Η εύκολη, οικονομική και άνετη μεταφορά αερίου σε απομακρυσμένους χρήστες εξηγεί γιατί το Small-Scale LNG αποτελεί μια ευρέως ανεπτυγμένη αγορά στην Ευρώπη. Έτσι, στη «γηραιά ήπειρο» έχει αναπτυχθεί μεγάλος αριθμός εγκαταστάσεων truck loading, με την Ισπανία να διατηρεί τη μερίδα του λέοντος σε συνολικές υποδομές, έχοντας στο έδαφός της 13 από τις συνολικά 33 αποβάθρες φόρτωσης φορτηγών ανά την Ευρώπη. Ανάλογη εικόνα προκύπτει και στην εξέλιξη των διακινούμενων όγκων, καθώς η συνολική ποσότητα LNG που διατέθηκε σε φορτηγά μεταφοράς άγγιξε τα 2,5 bcm για το 2018, με ένα ποσοστό αύξησης 32% σε σχέση με το 2015, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της GIE.

Σε αυτήν τη σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος για ανεφοδιασμό με φορτηγά LNG μεγάλο ρόλο παίζει και ο παράγοντας της ασφάλειας, ένας τομέας στον οποίο η συγκεκριμένη αγορά έχει να επιδείξει εξαιρετικές επιδόσεις. Ενδεικτικά, στην Ισπανία η διαδικασία του truck loading υφίσταται σαν δραστηριότητα από το 1974, με εξαιρετικό ιστορικό ασφάλειας. Στις 350.000 φορτώσεις που διεξήχθησαν μεταξύ 2012-2018 δεν υπήρξε κανένα ατύχημα.

(Από τη Ναυτεμπορική)