Ηλεκτρική Κοσμογονία στην Ελλάδα: Την Τετάρτη στο Ηράκλειο οι Υπογραφές για τη Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής

Ηλεκτρική Κοσμογονία στην Ελλάδα: Την Τετάρτη στο Ηράκλειο οι Υπογραφές για τη Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τρι, 9 Ιουνίου 2020 - 07:30

Όταν το μεσημέρι της Τετάρτης 10 Ιουνίου, δηλαδή, αύριο, σύσσωμη η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με επικεφαλής τον Υπουργό, Κωστή Χατζηδάκη, θα παρευρεθεί στην τελετή υπογραφής των συμβάσεων για την εκκίνηση κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική, θα έχουμε μπει στη φάση της αρχής του τέλους των ενεργειακών δεινοπαθημάτων της μεγαλονήσου. Παράλληλα, θα έχει δοθεί οριστικό τέλος στις καθυστερήσεις και τις παλινωδίες που διήρκεσαν για περισσότερο από μια δεκαετία και είχαν ραγδαίες επιπτώσεις τόσο για την ίδια την Κρήτη, όσο και για τους Έλληνες καταναλωτές ενέργειας.

Το εμβληματικό πέραν πάσης αμφιβολίας, εθνικό έργο που θα έχει ολοκληρωθεί το 2023,  σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, θα συμβάλει καθοριστικά στην επίτευξη των περιβαλλοντικών και οικονομικών στόχων που έχει θέσει το νέο ΕΣΕΚ, χάρη στο κλείσιμο των ρυπογόνων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής στην Κρήτη, που θα μιώσουν τους εκπεμπόμενους ρύπους κατά 60%. Παράλληλα, θα έχει συμβάλει στην περαιτέρω αξιοποίηση του μεγάλου δυναμικού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που διαθέτει, ενώ, τέλος, θα αποφέρει  σημαντικά οφέλη και στους λογαριασμούς ρεύματος νοικοκυριών και επιχειρήσεων, χάρη στην κατάργηση της χρέωσης για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).

Όταν επομένως, θα έχει ολοκληρωθεί το έργο η Κρήτη θα τροφοδοτείται αποκλειστικά από το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, λύνοντας οριστικά το ενεργειακό πρόβλημά της Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε ότι η ηλεκτρική διασύνδεση θα γίνει σε δύο φάσεις: η πρώτη αφορά στη λεγόμενη μικρή διασύνδεση (μέσω Πελοποννήσου), προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται να καλύψει ποσοστό που θα φθάνει μέχρι το 40% της συνολικής ζήτησης στο νησί (ανέρχεται σε 700 μεγαβάτ) και εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους που διανύουμε, ενώ η δεύτερη και πλέον καθοριστική, αφορά στην διασύνδεση με την Αττική.

Φορέας υλοποίησης του μεγαλόπνοου  έργου  είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, και 100%  θυγατρική του Διαχειριστή, «Αριάδνη Interconnection», ενώ ανάδοχοι για τους σταθμούς μετατροπής είναι η εταιρική σύμπραξη Siemens-ΤΕΡΝΑ και για τα επιμέρους τμήματα των καλωδίων οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ, Prysmian και Nexans.

Τη βαρύτητα που έχει για την εθνική οικονομία ένα έργο επικών διαστάσεων, όπως είναι η διπλή ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη-Αττική, επισφραγίζει η βούληση της Eurobank να χρηματοδοτήσει το πρότζεκτ με 400 εκατ. ευρώ, στη δεύτερη μεγαλύτερη δανειακή σύμβαση που έχει υπογραφεί στη χώρα, μετά εκείνη που αφορούσε στην επένδυση του Ελληνικού. Πρέπει να σημειωθεί, ακόμη, ότι η σπουδαιότητα του έργου υπερβαίνει τα σύνορα της χώρας, αφού αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα αντίστοιχα επενδυτικά εγχειρήματα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Η δανειακή σύμβαση Eurobank-ΑΔΜΗΕ, που αναμένεται να υπογραφεί εντός των αμέσως προσεχών ημερών, διευκολύνει την υλοποίηση ενός επενδυτικού έργου συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ και χορηγείται με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους, όπως είναι, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που διέρρευσαν στην αγορά, η 10ετής διάρκεια του δανείου, η 4ετής περίοδος χάριτος, καθώς και το πολύ χαμηλό επιτόκιο, που κλιμακώνεται στο 2,2% για τα πρώτα 3 έτη, στο 2% για τα αμέσως 3 επόμενα και στο 1,8% για τα τελευταία τέσσερα.

Θυμίζουμε, πως τα κεφάλαια που απομένουν για να υλοποιηθεί η επένδυση, η οποία θα λύσει άπαξ δια παντός το πρόβλημα επάρκειας ρεύματος της Κρήτης,  θα προέλθουν κατά 400 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και κατά 200 εκατ. ευρώ από ίδια κεφάλαια της «Αριάνδη» Interconnection.

Στο περιθώριο της τελετής υπογραφής των συμβάσεων για την διπλή ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη-Αττική, ο ΑΔΜΗΕ θα ανακοινώσει και μια σειρά αντισταθμιστικών κοινωφελών έργων, που σχεδιάζονται σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς στο Ηράκλειο και στα Χανιά, δηλαδή, στις περιοχές όπου θα προσγειαλωθούν οι δύο διασυνδέσεις. Με αυτές τις δράσεις ο ΑΔΜΗΕ επιχειρεί να κατασιγάσει τις όποιες αντιδράσεις υπήρξαν αρχικά, αναφορικά με τις ενστάσεις που προέβαλε, για παράδειγμα, ο Δήμος  Μαλεβιζίου, στον οποίο ανήκει η ορεινή περιοχή όπου μέλλει να κατασκευαστεί ο μετατροπέας, ενώ αναμένεται να υπάρξουν και εκτεταμένες υπογειοποιήσεις καλωδίων, που θα αυξήσουν το αρχικό κόστος κατά μερικές δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ.

Πέραν όμως του μεγάλου εθνικού έργου για την Κρήτη, ο Διαχειριστής σχεδιάζει τη διασύνδεση και των υπολοίπων ΜΔΝ με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, έως τα τέλη της δεκαετίας που διανύουμε. Αυτό σημαίνει πρακτικά, πως μετά  τις διασυνδέσεις με την Άνδρο, την Τήνο, την Μύκονο, την Πάρο και την Σύρο) που έχουν ήδη ολοκληρωθεί, από το φθινόπωρο θα μπει σε τροχιά διασύνδεσης η Νάξος, καθώς και η δεύτερη διασύνδεση της Σύρου με το Λαύριο., Όπως αναφέρουν τα σχέδια του ΑΔΜΗΕ για τις νησιωτικές περιοχές της χώρας,  έως το 2024 θα διασυνδεθούν η Φολέγανδρος, η Μήλος, η Σαντορίνη και η Σέριφος, έως το 2027 τα Δωδεκάνησα, ενώ έως το 2029 και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Προκειμένου, δε να μεγιστοποιήσει τα οφέλη που θα προκύψουν από τις διασυνδέσεις, αλλά και τη διάδοση των ΑΠΕ στο σύστημα, ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει σχέδια που προβλέπουν την εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας ανά την επικράτεια, νησιωτική και μη.

Όλο αυτό το σημαντικό έργο μελετάται, χρηματοδοτείται και ολοκληρώνεται, την ώρα που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ. Όπως έχει γίνει γνωστό από πηγές του βασικού μετόχου, (ΥΠΕΝ), η όλη διαδικασία που προαναγγέλθηκε μέσω ρύθμισης, στο πλαίσιο του νέου περιβαλλοντικού νόμου, δεν πρόκειται να τεθεί σε κίνηση πριν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.