Κωστής Χατζηδάκης: Εθνικό Έργο Ιστορικής Σημασίας η Μεγάλη Διασύνδεση της Κρήτης

Κωστής Χατζηδάκης: Εθνικό Έργο Ιστορικής Σημασίας η Μεγάλη Διασύνδεση της Κρήτης
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 10 Ιουνίου 2020 - 14:03

Εθνικό έργο ιστορικής σημασίας χαρακτήρισε τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στη διάρκεια τη τελετής υπογραφής των συμβάσεων με τις ανάδοχες εταιρείες, στο Ηράκλειο. Ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος δεν παρέλειψε να τονίσει τη συμβολή και των προηγούμενων κυβερνήσεων στην προώθηση του μεγαλόπνοου αυτού έργου

υποστήριξε ότι η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική έχει ιδιαίτερη οικονομική σημασία, δημιουργεί το χώρο για επενδύσεις της τάξης του  1 δισ. ευρώ και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα εγχειρήματα των τελευταίων ετών στη χώρα μας.

Ο υπουργός ΠΕΝ είπε, ακόμη, πως πρόκειται για ένα έργο αναπτυξιακό, ιδιαίτερα για την Κρήτη, αφού ξεκινά ένα νέο κεφάλαιο ενεργειακής ασφάλειας που επηρεάσει θετικά την τοπική οικονομία και την ευρύτερη ανάπτυξη του νησιού. Επίσης, συνέχισε, θα έχει θετική επίδραση και στους παραγωγούς ΑΠΕ, καθώς η διπ0λή διασύνδεση θα είναι ανοιχτή στους μικρούς παραγωγούς, διαψεύδοντας, παράλληλα, τις φήμες περί του αντιθέτου.

«Οι συμβάσεις που σήμερα υπογράφουμε θα οδηγήσουν σε ένα έργο υπέρ των καταναλωτών οι οποίοι κάθε χρόνο επιβαρύνονται με 800 εκατ. ευρώ για τις ΥΚΩ, δηλαδή επιδοτήσεις για το υψηλότερο κόστος παραγωγής στα νησιά. Μόνο η Κρήτη απορροφά τα μισά, δηλαδή 400 εκατ. τα οποία θα εξοικονομηθούν μέσω των διασυνδέσεων. Η δε απόσβεση θα γίνει μόλις σε 2,5 μόλις χρόνια», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης .

Σύμφωνα με τον ίδιο, χάρη στη μεγάλη διασύνδεση (Κρήτη-Αττική) θα διακόψουν τη λειτουργία τους οι τρεις παλαιές ρυπογόνες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ, στο νησί και θα υπάρξει σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος, με τους ρύπους να μειώνονται κατά 60%.

«Μόνο και μόνο για αυτό θα πρέπει να είμαστε όλοι οι Κρητικοί περήφανοι. Ταυτόχρονα, υπάρχει θετική επίδραση με αντισταθμιστικά οφέλη 9 εκατ. ευρώ στο Δήμο Μαλεβιζίου», πρόσθεσε ο υπουργός, ενώ αναφερόμενος στις πρόσφατες διαμαρτυρίες κατά της διείσδυσης ανεμογεννητριών, διερωτήθηκε αν «σημαίνουν ότι θέλουμε τα πράγματα να μείνουν όπως είναι; Δεν θεωρώ πως αυτό είναι προοδευτική πολιτική.»

Θυμίζουμε ότι το έργο έχει ενταχθεί στα έργα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία του ΕΣΠΑ 2014-2020», από το οποίο θα προέλθουν 400 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του έργου, ενώ άλλα 200 εκατ. ευρώ θα εισφέρει από ίδια κεφάλαια η «Αριάνδη Interconnection», εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που συστάθηκε για να φέρει σε πέρας το πρότζεκτ. Παράλληλα, ο φορέας υλοποίησης έχει υπογράψει δανειακή σύμβαση ύψους 400 εκατ. ευρώ με την Eurobank. Με την ολοκλήρωση της διασύνδεσης, θα δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα τροφοδοσίας του νησιού με ηλεκτρική ενέργεια, με πολύ μεγάλη ελάφρυνση και των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που επιβαρύνουν το σύνολο των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα. Το σύνολο των χρεώσεων ΥΚΩ για τους καταναλωτές ανέρχεται σε ετήσια βάση στα 800 εκατ. ευρώ και με την ηλεκτρονική διασύνδεση της Κρήτης ο λογαριασμός θα περιοριστεί στο μισό.

Ημέρα δικαίωσης για τον ΑΔΜΗΕ και την θυγατρική εταιρεία του, "Αριάδνη", και ιστορική για την Κρήτη και τους Έλληνες καταναλωτές χαρακτήρισε τη σημερινή, ο διευθύνων σύμβουλος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή, Μανούσος Μανουσάκης.

Ο κ. Μανουσάκης τόνισε ότι στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί η ηλέκτριση του καλωδίου έως τα μέσα του 2023, βάσει και των συμβάσεων που υπογράφηκαν σήμερα. "Στο τέλος του 2020 θα ηλεκτρίσουμε το καλώδιο της μικρής διασύνδεσης. Είναι αδιανόητο να μην έχει ενεργειακή ασφάλεια το νησί της Κρήτης και αυτή η εποχή τελειώνει πλέον. Προσδωκούμε το ίδιο επίπεδο συνεργασίας που είχαμε στη μικρή διασύνδεση να το έχουμε και με τη μεγάλη", είπε.

Ο επικεφαλής του Ανεξάρτητου Διαχειριστή αναφέρθηκε ακόμη στην ευαισθησία της εταιρείας έναντι των τοπικών κοινωνιών, με τη λήψη μέτρων ύψους 35 εκατ. ευρώ, ενώ υπογράμμισε ότι η Κρήτη γίνεται πλέον δυνητικός ενεργειακός κόμβος, με μεγάλη και αυτονόητη γεωπολιτική σημασία. 

Τέλος, ο κ. Μανουσάκης, ακολουθώντας το παράδειγμα του Υπουργού ΠΕΝ αναφέρθηκε στις "μάχες που έδωσε όλο αυτό το διάστημα και το υπουργείο και ο κ. Σταθάκης έλαβε τις κατάλληλες αποφάσεις για να είμαστε σήμερα εδώ, όπως και ο κ. Χατζηδάκης έπειτα στη διαπραγμάτευση με την Κομισιόν. Η ΡΑΕ έβαλε απόλυτη προτεραιότητα την έγκαιρη έναρξη του έργου. Ως εκ τούτου, η έναρξη της διασύνδεσης δεν είναι μόνο τεχνολογικό, αλλά και πολιτικό επίτευγμα. Αποτελεί επιστέγασμα της πολιτικής σοβαρότητας ανθρώπων διαφορετικών αντιλήψεων και ιδεολογιών. Δείχνει ότι μπορεί επιτέλους να σπάσει η κακή εθνική μας παράδοση που θέλει τα μεγάλα έργα να κολλάνε."