Όσον αφορά στην προσφορά, οι μειώσεις ρεκόρ της πετρελαϊκής παραγωγής από τις χώρες του OPEC+ και οι απότομες μειώσεις από άλλους παραγωγούς εκτός OPEC είδαν την παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου να μειώνεται κατά 12 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον περασμένο Μάιο. Εκτός από μία μείωση της τάξεως των 9.4 εκατ. βαρελιών την ημέρα στην προσφορά του OPEC+ τον προηγούμενο μήνα, η παραγωγή από χώρες εκτός OPEC, εκτός της συμφωνίας, έχει μειωθεί κατά 4.5 εκατ. βαρέλια την ημέρα από την αρχή του 2020. Για να επιταχυνθεί περαιτέρω η εξισορρόπηση της αγοράς, ο OPEC+ αποφάσισε στις 6 Ιουνίου να επεκτείνει την ιστορική μείωση παραγωγής του στα περίπου 10 εκατ. βαρέλια την ημέρα έως τον Ιούλιο.
Όσον αφορά στη ζήτηση, υπήρξε μεγάλη κινητικότητα στον κλάδο των μεταφορών κατά την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου. Πιο συγκεκριμένα, η έξοδος της Κίνας από τα μέτρα περιορισμού (lockdown) είχε ως αποτέλεσμα η ζήτηση τον περασμένο Απρίλιο να επιστρέψει σχεδόν στα επίπεδα του προηγούμενου έτους. Έχει καταγραφεί, επίσης, ισχυρή ανάκαμψη στην Ινδία τον Μάιο, αν και η ζήτηση παραμένει πολύ πιο κάτω από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους. Κατά το Β’ εξάμηνο του 2020, η χαλάρωση των μέτρων περιορισμού σε πολλές χώρες αναμένεται να δώσει ώθηση στην πετρελαϊκή ζήτηση. Παρόλα αυτά, η πετρελαϊκή ζήτηση το 2020 αναμένεται να διαμορφωθεί στα -8.1 εκατ. βαρέλια την ημέρα, χαμηλότερη από το 2019, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να παρατηρούνται κατά το Α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Η πρώτη πρόβλεψη από πλευράς ΙΕΑ για το 2021 στο σύνολό του δείχνει ότι η πετρελαϊκή ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 5.7 εκατ. βαρέλια την ημέρα, η οποία, στα 97.4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, θα είναι 2.4 εκατ. βαρέλια την ημέρα κάτω από τα επίπεδα του 2019. Τόσο η πτώση του 2020, όσο και η άνοδος το 2021 αναμένεται να είναι αντίστοιχα οι μεγαλύτερες στην καταγεγραμμένη ιστορία, σύμφωνα με τον IEA.
Το χάσμα των 2.4 εκατ. βαρελιών την ημέρα μεταξύ 2019 και 2021 εξηγείται σε μεγάλο βαθμό από την δυσμενή κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο τομέας των αερομεταφορών. Στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ), η οποία εκπροσωπεί 290 αεροπορικές εταιρείες και το 82% της κίνησης στους αιθέρες παγκοσμίως, δείχνουν ότι η κυκλοφορία των επιβατών το 2020 θα είναι σχεδόν 55% χαμηλότερη σε σύγκριση με το 2019. Ο συγκεκριμένος κλάδος θα συνεχίσει να επηρεάζει τη ζήτηση πετρελαίου έως το 2021, με την πρώτη εκτίμηση του ΙΕΑ να δείχνει ότι, έχοντας μειωθεί κατά 3 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2020, η ζήτηση για κηροζίνη ως καύσιμο για τα αεροπλάνα θα ανακάμψει μόλις κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2021, αφήνοντάς την χαμηλότερα από τα προ κρίσης επίπεδα.
Η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου αναμένεται και αυτή να μειωθεί κατά 7.2 εκατ. βαρέλια την ημέρα κατά μέσο όρο το 2020, και να αυξηθεί μόνο κατά 1.8 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2021, προεξοφλώντας 100% συμμόρφωση με τις περικοπές των χωρών του OPEC+. Η πρόσφατη άνοδος των τιμών του πετρελαίου, με το αμερικάνικο WTI να διαπραγματεύεται πριν λίγες μέρες κοντά στα $40 το βαρέλι, δεν αρκεί για να επιτρέψει μια σημαντική αύξηση της πετρελαϊκής παραγωγής των ΗΠΑ, η οποία τον Ιούνιο εκτιμάται ότι θα έχει μειωθεί στα 10.5 εκατ. βαρέλια την ημέρα, μειωμένη κατά 2.4 εκατ. βαρέλια την ημέρα από ένα υψηλό ρεκόρ που παρατηρήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Παράλληλα, τα υψηλά αποθέματα αργού και πετρελαϊκών προϊόντων θα περιορίσουν την δυνατότητα των παραγωγών σε πολλές χώρες να πωλούν μεγαλύτερες ποσότητες σε διυλιστήρια. Για παράδειγμα, τα δεδομένα από την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (EIA) δείχνουν ότι τα εμπορικά αποθέματα αργού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων έχουν αυξηθεί κατά περίπου 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα από την αρχή του 2020 και βρίσκονται σε υψηλό ρεκόρ όλων των εποχών.
Μέχρι στιγμής, πρωτοβουλίες, όπως η συμφωνία των χωρών του OPEC+ και η συνάντηση των υπουργών ενέργειας της G20, έχουν συμβάλλει σημαντικά στην αποκατάσταση της σταθερότητας στην παγκόσμια πετρελαϊκή αγορά. Εάν διατηρηθούν οι τελευταίες τάσεις στην παραγωγή και η ζήτηση ανακάμψει, τότε η αγορά θα βρίσκεται σε μία πιο σταθερή βάση μέχρι το τέλος του Β’ εξαμήνου του 2020, χωρίς βέβαια να παραβλέπουμε τις τεράστιες αβεβαιότητες.