Πιλοτικές πτήσεις μικρής κλίμακας θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο, στο πλαίσιο της γενικής δοκιμής εν όψει της επίσημης έναρξης της δραστηριότητας από την ερχόμενη άνοιξη, θα επιδιώξουν να κάνουν τα υδροπλάνα, για τα οποία ούτε το 2020 ήταν, τελικά, η χρονιά τους, ελέω πανδημίας του νέου κορονοϊού.

Ήδη με Κοινή Υπουργική Απόφαση, που συνυπέγραψαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υφυπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, ορίσθηκε το ύψος των τελών υδατοδρομίου, 5 ευρώ ανά επιβάτη υπέρ του Δημοσίου, που θα καταβάλλει η εταιρεία αεροσκαφών που πραγματοποιεί πτήσεις, καθώς και οι εξαιρέσεις καταβολής του υπέρ της εξυπηρέτησης της νησιωτικής Ελλάδας.

Το τέλος αυτό επιβάλλεται στα εισιτήρια των επιβατών και εισπράττεται με ευθύνη αυτών που εκδίδουν τα εισιτήρια, είτε πρόκειται για αεροπορικές εταιρίες είτε για τα συνεργαζόμενα με αυτές τουριστικά ή ναυτικά πρακτορεία και συναφείς επιχειρήσεις.

Από την επιβολή του τέλους αυτού απαλλάσσονται παιδιά έως πέντε ετών, ασθενείς και οι συνοδοί τους, των οποίων η μεταφορά πραγματοποιήθηκε από το ΕΚΑΒ, τις Ένοπλες Δυνάμεις ή νόμιμα αδειοδοτημένους φορείς αεροδιακομιδής στο πλαίσιο διενέργειας εκτάκτων πτήσεων.

Ιδιαίτερη αναφορά για απαλλαγή του τέλους γίνεται για επιβάτες οι οποίοι είναι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών Σάμου, Λέσβου, Κω, Χίου και Λέρου, για δρομολόγια από και προς τους συγκεκριμένους προορισμούς, αλλά και για επιβάτες μόνιμους κατοίκους των νησιών με μόνιμο πληθυσμό λιγότερο των 2.000 κατοίκων. Η πιστοποίηση της ιδιότητας του μόνιμου κατοίκου θα πραγματοποιείται με την επίδειξη της κάρτας Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (ΜΑΝ) που χορηγείται στους δικαιούχους από το πληροφοριακό σύστημα του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

«Η λειτουργία των υδατοδρομίων θα αποτελέσει μια ουσιαστική αναβάθμιση των αεροπορικών υπηρεσιών στη χώρα μας, με σημαντικά οφέλη στην οικονομική ανάπτυξη και τη συγκοινωνία της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα νησιά μας», αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Στόχος παραγόντων της αγοράς που επιδιώκουν να δραστηριοποιηθούν στον ελλαδικό χώρο είναι εφόσον ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας αποφευχθεί, το φθινόπωρο 1-2 υδροπλάνα να κάνουν πτήσεις πιλοτικά σε Ιόνιο και Νότιο Αιγαίο, προκειμένου να αναθερμάνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον εν όψει της εκκίνησης το 2021. Η Hellenic Seaplanes κατέθεσε στις 20 Μαΐου 2020 αίτημα αδειοδότησης στην ΥΠΑ για πτήσεις με υδροπλάνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από λίγες ημέρες βρέθηκαν στην Ελλάδα εκπρόσωποι ενός γερμανικού fund, ενώ πρόθεση για εκτέλεση πτήσεων έχει εκδηλώσει, σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή στη Βουλή, ελβετική αεροπορική εταιρεία.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Ιουλίου υπογράφηκε η σύμβαση 12ετούς παραχώρησης στη σύμπραξη των εταιρειών Ελληνικά Υδατοδρόμια και Hellenic Seaplanes για τη διαχείριση και λειτουργία του υδατοδρομίου της Πάτρας περίπου 3,5 χρόνια μετά την αδειοδότησή του. Πρόκειται για το ένα εκ των μόλις τριών αδειοδοτημένων υδατοδρομίων στη χώρα, μαζί με αυτά σε Κέρκυρα και Παξούς. Οι 20 μέχρι σήμερα κατατεθειμένες αιτήσεις αδειοδότησης «κόλλησαν» στη γραφειοκρατία του νόμου του 2013 και στις ανεφάρμοστες αλλαγές που έφερε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών. Για να υπάρξει όμως βιώσιμο δίκτυο στο Ιόνιο θα πρέπει η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την κατασκευή υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο, που βρίσκονται ήδη σε διαδικασία αδειοδότησης. Το μεγαλύτερο στοίχημα, σε όρους μεγέθους και βιωσιμότητας, είναι η δημιουργία δικτύου 33 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, που προχωρεί με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Ήδη το υδατοδρόμιο της Πάτμου έχει κατασκευαστεί και εκκρεμεί η οριστική άδεια από την Επιτροπή Υδατοδρομίων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ υπό κατασκευή είναι της Τήνου. Οι τεχνικοί φάκελοι των 33 υδατοδρομίων βρίσκονται σε φάση εκπόνησης.

Εντός του 2020 εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν τα υδατοδρόμια σε Σκύρο, Σκόπελο και Αλόννησο. Στην Εύβοια, με πρωτοβουλία του Οργανισμού Λιμένων Εύβοιας, προχωρεί η αδειοδότηση σε Χαλκίδα, Κύμη, Κάρυστο, Αλιβέρι, Αιδηψό. Σημαντικό ενδιαφέρον εντοπίζεται και στην Κρήτη. Πιο κοντά στην αδειοδότηση είναι το υδατοδρόμιο Ρεθύμνου, ενώ ακολουθούν Αγία Γαλήνη, Ηράκλειο, Κίσσαμος Χανίων και Ιεράπετρα.

Στο Λουτράκι, ο σχεδιασμός του δήμου και του Λιμενικού Ταμείου προβλέπει πτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Για να επιτευχθεί αυτό, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, προβλέπονται δύο υδατοδρόμια, ένα στο λιμάνι και ένα στην περιοχή Καλαμάκι. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατασκευή υδατοδρομίων σε ένα δίκτυο 12-13 λιμνών, με πρώτες τις λίμνες Ιωαννίνων, Πλαστήρα, Καστοριάς, Καϊάφα κ.ά.

Τέλος, για την Αθήνα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Περιφέρεια Αττικής. Παράλληλα, προετοιμάζεται ήδη η δημιουργία Σχολής Εκπαίδευσης Πιλότων για υδροπλάνα στη Χαλκίδα.