Τo μέλλον των μετακινήσεων στις πόλεις ανήκει στην ηλεκτροκίνηση και αυτή μπορεί αποτελεσματικά και γρήγορα να προωθεί μέσω ΣΔΙΤ, υποστήριξε ο δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, κατά την τοποθέτησή του στο Φόρουμ για «Βιώσιμες Πόλεις και Βιώσιμα Λιμάνια», που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη

με πρωτοβουλία του Sustainable Development Solutions Network Βlack Sea και υπό την αιγίδα του ΥΠΕΝ. Όπως αναφέρει το grimes.gr στο πρώτο πάνελ του Φόρουμ, τα δύο κυρίαρχα θέματα που αφορούν στην μετάβαση των πόλεων στο πρότυπο των «έξυπνων» και «βιώσιμων» πόλεων, είναι: ενέργεια και διαχείριση απορριμμάτων.

Στα πολλά αρνητικά του lock down που επιβλήθηκε στο πρώτο κύμα του covid-19, υπήρχε και ένα θετικό. Διαπιστώθηκε πόσο διαφορετικές μπορούν να είναι οι πόλεις, καθαρότερες και ασφαλέστερες, με λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση και πολύ περισσότερο χώρο για τους πολίτες.

Ο καθ. Johannes Orphal, Διευθυντής του Εργαστηρίου Φυσικού και Δομημένου Περιβάλλοντος στο Karlsruhe Ιnstitute of Technology, ανέφερε ότι στο Πανεπιστήμιο 25 Ινστιτούτα, τριών Σχολών και 1.000 ερευνητές, ασχολούνται με διαφορετικά αντικείμενα που σχετίζονται με τις Βιώσιμες Πόλεις.

Τεχνολογία στα μέτρα των πολιτών

Ο ομιλητής ανέφερε ότι δημιουργούνται «living labς» ή «real world labs» , εργαστήρια στα οποία συγκλίνουν τεχνοκράτες- πολιτικοί και policy makers- πολίτες, καθώς τα εργαλεία που αναπτύσσει η τεχνολογία πρέπει να υπηρετούν την καθημερινότητα των πολιτών, οι οποίοι θα είναι σκόπιμο και επιβεβλημένο, να αντιληφθούν τη χρησιμότητα των πράσινων τεχνολογιών.

Σε αυτή τη διαδρομή προς τις Βιώσιμες Πόλεις, τα εργαλεία που παρέχουν οι ΤΠΕ είναι κρίσιμης σημασίας καθώς αυτά καθιστούν δυνατή την παρακολούθηση των στοιχείων που αφορούν ενεργειακές καταναλώσεις, την ανάλυσή τους και τον σχεδιασμό παρεμβάσεων, επισήμανε ο δρ. Δημήτρης Τζοβάρας, διευθυντής του ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ.

Και «έξυπνα» έργα υποδομής

Η προσοχή έχει στραφεί και εστιάζεται στις ενεργειακές καταναλώσεις στα κτίρια και στις μεταφορές και το άλμα που επιτεύχθηκε στην Ελλάδα, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στη διάρκεια του lock down, εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην όλη προσπάθεια μετασχηματισμού των πόλεων, σε «έξυπνες», τόνισε ο ομιλητής προσθέτοντας ότι τα «έξυπνα» μέσα μεταφοράς, για να αποδώσουν, χρειάζονται και «έξυπνα» έργα υποδομής που θα παρέχουν πληροφορίες.

Όπως επισημάνθηκε, η καταγραφή προόδου στον τομέα απαιτεί τη συνεργασία μεταξύ Αυτοδιοίκησης και Ερευνητικής Κοινότητας, μία συνεργασία που αναπόφευκτα θα πρέπει να στηριχθεί σε πολιτικές αποφάσεις «πράσινης» φιλοσοφίας.

Στην πολιτική και τις δράσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που στοχεύουν στις Βιώσιμες Πόλεις, αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης & Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας, ο οποίος μίλησε για την άμεση παραλαβή 40 ηλεκτρικών οχημάτων και το ζητούμενο των καθαρών μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη, όπως και σε έργα που θα μειώσουν τη συγκέντρωση οχημάτων εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπως συγκεκριμένα είναι το fly over της Εσωτερικής Περιφερειακής και η σύνδεση του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ.

Την εμπειρία Schwäbisch Hall στην διαχείριση αστικών απορριμμάτων, μετέφερε ο κ. Gerhart Bauer, με την γερμανική πόλη να έχει ήδη υϊοθετήσει το shopping without packing, ενώ μεγάλη έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση των πολιτών και ειδικά των μαθητών.

Σύντομους χαιρετισμούς στο Φόρουμ, εκφώνησαν ο πρύτανης του ΑΠΘ καθ. Νίκος Παπαϊωάννου, ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής καθ. Κώστας Κατσιφαράκης, αλλά και ο τέως πρύτανης του ΑΠΘ και πρόεδρος του Δικτύου Πανεπιστημίων Μαύρης Θάλασσας καθ. Περικλής Μήτκας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ομιλήσαντες υποστήριξαν ότι τα μεγάλα οικονομικά και αναπτυξιακά θέματα προωθούν αποτελεσματικά από την πέραν των συνόρων διεπιστημονική συνεργασία, αλλά και σε περιβάλλον ειρήνης και συνεννόηση μεταξύ των κρατών και, οπωσδήποτε όχι στο κλίμα της αντιπαράθεσης και των προκλήσεων που προξενεί η Τουρκία.