Ο περίφημος διαγωνισμός για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων, για τον οποίο πολύ …μελάνι έχει χυθεί τα τελευταία χρόνια,  θα ξεκινήσει τελικά, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, εντός της φετινής άνοιξης. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η προετοιμασία για τις σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες έχει ήδη γίνει και θα αφορά την προμήθεια συνολικά 1.000 οχημάτων για την περιοχή της Αθήνας, εκ των οποίων περίπου τα 400 θα είναι ηλεκτρικά.

Οι προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) σχετικά με τον τομέα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα,  την ερχόμενη δεκαετία, είναι ιδιαιτέρως φιλόδοξες.  Ειδικότερα, όπως επεσήμανε, προ ημερών σε συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτού Πλούτου κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, η κυβέρνηση στοχεύσει έως το 2025, στις 24.036 πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ενώ έως το 2030 θεωρείται εφικτό το 1 στα 3 οχήματα να είναι ηλεκτρικό.

 Γι΄ αυτό, όπως τόνισε η ίδια, νομοθετούνται δράσεις ενίσχυσης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα, εκπονούνται ειδικά σχέδια για την δημιουργία υποδομών φόρτισης και θέσεων στάθμευσης για όλα τα ηλεκτρικά οχήματα στις πόλεις, δημιουργούνται υποχρεωτικά θέσεις στάθμευσης και φόρτισης στους χώρους στάθμευσης των δημόσιων υπηρεσιών που εξυπηρετούν τον πολίτη, προωθούνται πολεοδομικές διατάξεις ώστε να διευκολυνθεί η εγκατάσταση των υποδομών φόρτισης σε νέα αλλά και σε υφιστάμενα κτίρια και καθορίζεται το πλαίσιο για την παροχή υπηρεσιών φόρτισης, ξεκλειδώνοντας ιδιωτικές επενδύσεις για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης. Επίσης,  ετοιμάζεται το ηλεκτρονικό μητρώο καταγραφής όλων  των δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης.

Από τις αρχές του φθινοπώρου 2020 έως και τον Δεκέμβριο του 2020 το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά αυξήθηκε σε 10,6%,  από 1%  τον περασμένο Ιούνιο. Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματέα, σύντομα θα αρθεί η υποχρέωση παρακράτησης για τις χρονομισθώσεις, ενώ προωθούνται αλλαγές με αύξηση του αριθμού των επιδοτούμενων οχημάτων για τις εταιρείες και του ποσού απόσυρσης για  τα ΤΑΞΙ. Ακόμη, δημοτικές επιχειρήσεις και ΝΠΙΔ (Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου) του ευρύτερου δημόσιου τομέα είναι επιλέξιμες και θα μπορούν να επιδοτούνται για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης,  το ηλεκτρικό ποδήλατο  θα είναι επιλέξιμο για συγκεκριμένους ΚΑΔ επιχειρήσεων και ο «έξυπνος» φορτιστής θα είναι επιλέξιμος για επιχειρήσεις.

Ακόμη, προχωρούν τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων  (ΣΦΗΟ) από μεγάλους και μεσαίους δήμους και χωροθετούνται 10.000 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης. Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης αναμένεται να στηριχθεί πρόγραμμα επιδότησης για την εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης, πρόγραμμα για την ανάπτυξη και εγκατάσταση βιομηχανικών παραγωγικών μονάδων της αλυσίδας της ηλεκτροκίνησης καθώς και ένα πρόγραμμα - πιλότος για την επιδότηση λεωφορείων που εκτελούν το μεταφορικό έργο των Δημοτικών Αστικών Συγκοινωνιών στην περιφέρεια.

Πάντως, ειδικά για  την Περιφέρεια Αττικής, σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Γιώργου Πατούλη διαμορφώνεται ένα σύγχρονο δίκτυο φορτιστών στο κεντρικό οδικό δίκτυο της Αττικής και σε υπηρεσίες που βρίσκονται σε κομβικά σημεία με εύκολη πρόσβαση για τους πολίτες της Αττικής. Επίσης, θα δημιουργηθεί και ένα ειδικό τμήμα Ηλεκτροκίνησης στην αρμόδια Διεύθυνση που εποπτεύει και συντηρεί το οδικό δίκτυο.

Ο τομέας της ηλεκτροκίνησης πάντως, έχει ήδη περιληφθεί στον επενδυτικό ορίζοντα όλων των ενεργειακών επιχειρήσεων της χώρας. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι σύντομα τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) _ επιχείρηση που θεωρείται πρωτοπόρος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, καθώς μέσω της EKO είχε ήδη από το 2011 εγκαταστήσει στα ιδιόκτητα πρατήριά της σταθμούς φόρτισης, σε συνεργασία με την Elpedison _αναμένεται να ανακοινώσουν τη δημιουργία Εταιρείας Ειδικού Σκοπού ειδικά για τον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Προσφάτως,  και η Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας ανακοίνωσε ότι προχωρά σε ενέργειες που συμβάλλουν στην επέκταση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, δημιουργώντας ειδικά πακέτα για τους καταναλωτές, αλλά και συνάπτοντας συνεργασίες για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών.