Προέδρου και Εκτελεστικού Διευθυντή του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) και της κας Λιάνα Γούτα, Διευθύντριας Ενεργειακής Πολιτικής & Διεθνών Σχέσεων του Ομίλου ΕΛΠΕ, καθώς και προέδρου της Επιτροπής Downstream του ΙΕΝΕ. Ο κ. Σταμπολής μίλησε για ένα εξαιρετικά επίκαιρο και πρωτοποριακό event, αναφερόμενός στο διήμερο διαδικτυακό Συνέδριο του ΙΕΝΕ και είπε, μεταξύ άλλων, ότι καθώς η ενεργειακή συζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο, και ειδικά στην Ευρώπη, προχωρά σε διαφορετικά επίπεδα και με πολλές επιλογές που προτείνονται σχετικά με τις μελλοντικές πηγές ενέργειας, η γενική εντύπωση είναι ότι το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα είναι πολύ σύντομα παρελθόν.
Ωστόσο, συνέχισε, η αλήθεια σχετικά με τις μελλοντικές ενεργειακές επιλογές είναι μάλλον διαφορετική, καθώς ο κόσμος το 2019 βασίστηκε κατά 80%, για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του, σε ένα συνδυασμό ορυκτών καυσίμων (άνθρακας, πετρέλαιο, φυσικό αέριο). «Ως εκ τούτου, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα εξακολουθήσουν να παίζουν σημαντικό ρόλο για πολλά ακόμη χρόνια και έτσι είμαστε υποχρεωμένοι να εξετάσουμε όλες τις διαφορετικές διαθέσιμες επιλογές που θα επιτρέψουν την παραγωγή υγρών καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα. Οι προκλήσεις της παραγωγής ενός ευρέος φάσματος περιβαλλοντικά αποδεκτών υγρών καυσίμων σε βιώσιμη βάση είναι μεγάλες και γι’ αυτό το σημερινό συνέδριο πιστεύω ότι έχει μεγάλη σημασία καθώς θα εξετάσουμε τις λύσεις που έχουμε στη διάθεσή μας», κατέληξε ο κ. Σταμπολής.
Από την πλευρά της η κα Γούτα, στην εισαγωγική ομιλία της είπε μεταξύ άλλων:
«Παρόλο που το 2050 μοιάζει σαν ένας μακροπρόθεσμος στόχος, εν τούτοις, ο στόχος της κλιματικής ουδετερότητας είναι τόσο φιλόδοξος που η δράση πρέπει να ξεκινήσει αμέσως. Θα απαιτηθούν πολλές νέες τεχνολογίες για την κάλυψη του πλήρους φάσματος των αλλαγών. Υπάρχει όμως ένα συγκεκριμένο κομμάτι του παζλ για την ουδετερότητα του κλίματος που λείπει ακόμα από αυτήν τη συζήτηση: Αυτό που αφορά στα υγρά καύσιμα. Μπορεί το «μαύρο» να γίνει πράσινο; Μπορούμε να έχουμε χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών υγρά καύσιμα τα επόμενα χρόνια; Μπορούμε να παράγουμε καύσιμα από εντελώς νέες πρώτες ύλες χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, όπως προηγμένα βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα, που θα παράγονται από βιώσιμη βιομάζα, φύκια, ανακυκλωμένα μαγειρικά έλαια, οικιακά απορρίμματα, μη ανακυκλώσιμα πλαστικά, από πράσινο υδρογόνο, από αποθηκευμένο και ανακυκλωμένο CO2, ακόμη και από CO2 που συλλαμβάνεται από την ατμόσφαιρα; Είναι αυτή η επιστημονική φαντασία; Όχι. Είναι τεχνολογία που έχει ήδη παρουσιαστεί σε πιλοτικά εργοστάσια, ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί η κατασκευή των πρώτων εργοστασίων μεγάλης κλίμακας. Το βασικό ερώτημα είναι: «Μπορούμε να επιτύχουμε τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας για την ουδετερότητα του κλίματος χωρίς Πράσινα Υγρά Καύσιμα»; Στο IENE, διοργανώνουμε αυτή την εκδήλωση με στόχο να ανοίξουμε τη συζήτηση στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, για τα Πράσινα Υγρά Καύσιμα του Μέλλοντος και να “γεμίσουμε έτσι αυτό το κομμάτι του παζλ που λείπει από τη συζήτηση για την ουδετερότητα του κλίματος”.
Στη συνέχεια, το λόγο έλαβε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κώστας Σκρέκας ο οποίος αφού συνεχάρη τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία, αναφέρθηκε στις γενικές κατευθύνσεις της πολιτικής της ελληνικής κυβέρνησης προς την κατεύθυνση των πράσινων καυσίμων και τη μετάβαση στην «πράσινη» ενέργεια, την οποία χαρακτήρισε καταλυτικής σημασίας για να πετύχουμε την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Υπενθύμισε πως η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες-μέλη της Ε.Ε που υποστήριξε σθεναρά τις πολιτικές της Κομισιόν για την επίτευξη των κλιματικών στόχων για το 2030 και το 2050 και αναφέρθηκε στην πολιτική της απολιγνιτοποίηση, κάνοντας ειδική μνεία στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που, όπως είπε, «έχει κριθεί ως ένα από τα πιο φιλόδοξα» που ανταπορίνονται στις φιλοδοξίες της Ένωσης.»
«Στόχος είναι να εκπληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας χωρίς να αφήσουμε πίσω κανένα τμήμα της κοινωνίας, να αυξήσουμε την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας και να ενισχύσουμε την ευελιξία και την ανθεκτικότητα του εγχώριου ενεργειακού συστήματος, αναγνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει μόνο μία λύση για όλα», είπε χαρακτηρστικά ο κ. Σκρέκας.
Στη δική του ομιλία, ο κ. Γιώργος Στασινός, Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) σε μια πολύ αξιόλογη παρουσίαση, έθεσε επί τάπητος όλα τα σημαντικά θέματα που αφορούν στο θέμα του Συνεδρίου. Μίλησε για τα υγρά καύσιμα και το μέλλον τους. «Ζούμε σε μια πραγματική αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος κατά την οποία το πρασίνισμα όλων των παραγωγικών λειτουργιών», τόνισε, για να προσθέσει πως η παγκόσμια κοινότητα βιώνει τρεις ταυτόχρονους μετασχηματισμούς, τον ενεργειακό, της κυκλικής οικονομίας και της ψηφιοποίησης. «Οι προκλήσεις είναι τεράστιες και ο κόσμος δεν θα είναι ο ίδιος ύστερα από μερικά χρόνια», είπε χαρακτηριστικά και υπογράμμισε το ότι είναι μονόδρομος τα πράσινα υγρά καύσιμα και αργότερα, ίσως, τα «μη καύσιμα.»
«Ως χώρα πρέπει να κάνουμε περισσότερα και γρηγορότερα. Το ΤΕΕ θα βρίσκεται δίπλα στους κυβερνητικούς και εταιρικούς φορείς στην προσπάθεια αυτή», κατέληκε ο κ. Στασινός.
Ακολούθησε η πρώτη συνεδρία με τίτλο «Green Deal: Decarbonization by 2050 and the key role of liquid fuels», την οποία συντόνισε ο κ. Κωστής Σταμπολής, Πρόεδρος και Εκτελεστικός Διευθυντής του ΙΕΝΕ. Βασικός ομιλητής ήταν ο Δρ. Γιώργος Κρεμλής, Επικεφαλής Σύμβουλος του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκης σε θέματα Ενέργειας, Κλίματος και Κυκλικής Οικονομίας.
Ο κ. Κρεμλής έδωσε έμφαση στην Κυκλική Οικονομία και χαρακτήρισε σημαντικό ορόσημο την ευρωπαϊκή πολιτική για την απανθρακοποίηση της οικονομίας, ενώ υπογράμμισε την προσήλωση της κυβέρνησης στην επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ). Αναφέρθηκε, ακόμη στην ανάγκη να προωθηθεί με ακόμη πιο ταχείς ρυθμούς η καθαρή ενέργεια και η ηλεκτροκίνηση. Να βρεθούν τρόποι να αξιοποιηθούν ακόμη περισσότερα τα πράσινα υγρά καύσιμα, όπως το υγρό υδρογόνο που όπως είπε, μπορεί να παίξει ένα πολύ σημαντικό ρόλο. «Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κόμβος για το υγρό υδρογόνο», τόνισε, ενώ αναφέρθηκε επίσης, στη σημασία των βιοκαυσίμων και τη διασύνδεσή τους με τα συμβατικά καύσιμα.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Παντελής Κάπρος Καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας του ΕΜΠ, Διευθυντής του Ε3Μ-Lab του ΕΜΠ και Προέδρου του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΙΕΝΕ, ο οποίος προέβησε μια πολύ λεπτομερή παρουσίαση του μελλοντικού μείγματος καυσίμων, ενώ αναφέρθηκε στις δυνατότητες του υγρού υδρογόνου, στις πιθανές χρήσεις του στην πραγματική οικονομία και τις μεταφορές και γενικότερα, στα ανανεώσιμα καύσιμα. «Η μηχανική για την επόμενη γενιά καυσίμων είναι το υδρογόνο», είπε χαρακτηριστικά.
Τέλος, σημαντικές ήταν οι παρεμβάσεις του κ. Koen Coppenholle, Chief Executive, CEMBUREAU και εκπροσώπου της Alliance of Energy Intensive Industries και του Dr. Leo Drollas, Independent Energy Consultant, από το Ηνωμένο Βασίλειο, ο οποίος αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της πανδημίας στη ζήτηση πετρελαίου και φ. αερίου την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου στο διάστημα 1980-2019 την παραγωγή ορυκτών καυσίμων την περίοδο της κλιματικής κρίσης και στις εκπομπές CO2 μεταξύ 1997-2019, ενώ εστίασε σε πιο τεχνικά ζητήματα όπως για το εάν οι τιμές του πετρελαίου είναι ελαστικές ή ανελαστικές και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πετρελαϊκές βιομηχανίες από τη στροφή στην «πράσινη» ενέργεια.
Το ιδιαίτερα σημαντικό Συνέδριο του ΙΕΝΕ, που προσφέρει μια ιδανική ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων και θέσεων αναφορικά με την κομβική σημασία των πράσινων υγρών καυσίμων συνεχίστηκε, με τη δεύτερη συνεδρία που είχε ιδιαίτερο τίτλο «The Transformation of the Industry and its Vision 2050» και συντόνισε ο κ. Χάρης Φλουδόπουλος, δημοσιογράφος του Capital.gr.
Βασικός ομιλητής ήταν ο ο κ. John Cooper, General Director, FuelsEurope ο οποίος μίλησε για τη στρατηγική «Καθαρά Καύσιμα για Όλους» (Green Fuels for All) που ξεκίνησε πριν από 5 χρόνια, προτού ακόμα τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, αλλά και το μετασχηματισμό του τομέα των καυσίμων και της ευρωπαϊκής διύλισης, κατά τρόπο ώστε να μπορέσει να εκπληρώσει τους στόχους για την κλιματική ουδετερότητα.
Ο κ. Cooper εξήγησε ότι τα υγρά καύσιμα χαμηλής χρήσης άνθρακα είναι βιώσιμα υγρά καύσιμα που δεν έχουν πετρελαϊκή προέλευση, όπως είναι βιομάζα, ΑΠΕ και δέσμευση και αποθήκευση CO2 και προέβλεψε πως, το αργότερο έως το 2050, κάθε λίτρο υγρού καυσίμου για μεταφορές, μπορεί να είναι ουδέτερο κλιματικά, επιτρέποντας την απανθρακοποίηση των αερομεταφορών, της ναυτιλίας και των οδικών μεταφορών. Ιδίως για τον τελευταίο τομέα, τόνισε πως αναμένουμε έως το 2050, η συνολική ζήτηση για υγρά καύσιμα να έχει μειωθεί ραγδαία, με τα ανανεώσιμα καύσιμα να καλύπτουν κατά 100% τον εφοδιασμό της αγοράς.
Παρέθεσε ακόμη μια σειρά παραδείγματα για το πώς η βιομηχανία διύλισης σχεδιάζει να συμβάλει στην κλιματική ουδετερότητα που επιτάσσει το European Green Deal, όπως είναι μεταξύ άλλων, τουλάχιστον 20 νέα έργα για την παραγωγή υγρών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας άνθρακα έως το 2030 αλλά και έργα που διευκολύνουν τη βιομηχανική συνεργασία στους τομείς των χημικών, της ανακύκλωσης, του χάλυβα και του τσιμέντου.
Τέλος, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η φιλοδοξία των ευρωπαϊκών κέντρων λήψης αποφάσεων είναι έως το 2050 τα πετρελαίκά καύσιμα για τις μεταφορές να αποτελούν ένα πολύ μικρό κλάσμα της αγοράς, αν και αναγνώρισε πως θα αποδειχτεί εξαρετικά δύσκολο να αντικατασταθούν wόλα τα υγρά καύσιμα με ηλεκτρισμό ή υδρογόνο.
Ο κ. Γιώργος Αλεξόπουλος, Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης του Ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, ο οποίος πήρε το λόγο αμέσως μετά, προέβη σε μια γενική επισκόπηση των δραστηριοτήτων και της φιλοσοφίας που διέπει τη λειτουργία του Ομίλου ΕΛΠΕ, για τον οποίο τόνισε πως βρίσκεται σε φάση μετάβασης. Εστίασε ιδιαίτερα στις νέες τεχνολογίες είναι ανταγωνιστικές που μπορούν να αντικαταστήσουν τις συμβατικές, όπως τόνισε και αναφέρθηκε στη στροφή που πραγματοποιεί ο Όμιλος στις ΑΠΕ και το υγράεριο. «Η ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται και επηρεάζει τις επιχειρήσεις μας και τα λειτουργικά μας μοντέλα», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Αλεξόπουλος μίλησε για τη μεγάλη αύξηση στη ζήτηση ενέργειας στην Ελλάδα, τη σημασία που δίνουν τα ΕΛΠΕ στο θέμα της ανακύκλωσης και της ενεργειακής αποδοτικότητας, καθώς και στα θέματα της ηλεκτροκίνησης και του υγρού υδρογόνου. «Ο ενεργειακός μετασχηματισμός είναι μια ευκαιρία για εμας και φιλοδοξούμε να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα και το χαρτοφυλάκιό μας», υπογράμμισε για να καταλήξει: «Δεν υπάρχει μια τεχνολογία και μία μόνο λύση για να πετύχουμε τους στόχους μας. Αυτή τη στιγμή απανθρακοποιούμε τις λειτουργίες μας με την παραγωγή δικής μας βενζίνης και ανανεώσιμου ντίζελ με χρησιμοποιημένο μαγειρικό έλαιο. Αποσκοπούμε επίσης να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας κατά 10% έως 2030 και να προχωρήσουμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό μας που θα αποφέρει 50 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη το σχέδιο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ με στόχο 300 μεγαβάτ έως τέλος του έτους και 600 έως το 2025.»
Στο βήμα τον διαδέχτηκε ο κ. Βίκτωρ Παπακωνσταντίνου, Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Επιχειρησιακού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης της Motor Oil ο οποίος αναφέρθηκε, με τη σειρά του, στην ενεργειακή μετάβαση που εισάγει, όπως είπε, βαθιές αλλαγές στον ενεργειακό τομέα. Μίλησε ακόμη για την αφύπνιση των καταναλωτών που απαιτούν πιο καθαρά προϊόντα και συμβάλουν στην αλλαγή σελίδας του παγκόσμιου ενεργειακού τοπίου.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε ακόμη στην οδηγία της ΕΕ που προβλέπει ότι τουλάχιστον το 14% των καυσίμων που θα πωλούνται στα κράτη-μέλη έως το 2030, θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες ύλες. Υπογράμμισε, τέλος, πως τα πράσινα υγρά καύσιμα θα προσφέρουν ευκαιρίες ανάπτυξης και προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία. Όσον αφορά στην Motor Oil, ανέφερε πως υλοποιεί, μεταξύ άλλων, έργα ψηφιακού μετασχηματισμού στις εγκαταστάσεις της, διευρύνει το χαρτοφυλάκιο χρήσης μπαταριών, και στρέφεται στην παραγωγή αναενώσιμων και καθαρών καυσίμων, προγραματίζοντας μια ειδική μονάδα παραγωγής τους.
Ακολούθησε η πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του Δρα Νικόλαου Λιάπη, Διευθυντή Εκμετάλλευσης της ΕΛΙΝΟΙΛ Α.Ε., ο οποίος μίλησε για το μετασχηματισμό των εταιρειών διανομής πετρελαίου στην πορεία προς την απανθρακοποίηση. Ο Δρ. Λιάπης εξήγησε πως τα διυλισμένα προϊόντα έχουν απωλέσει σημαντικό μερίδιο στην αγορά, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε εναλλακτικές και ανανεώσιμες λύσεις. Είπε ακόμη η ενεργειακή αποδοτικότητα μειώνει τη συνολική ζήτηση ενέργειας, ενώ υπογράμμισε τα οφέλη από την εξηλέκτριση των μεταφορών, ιδίως τη χρήση ιδιωτικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και την ανάπτυξη αγωγών φυσικού αερίου και δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας.
Μίλησε ακόμη ο κ. Νίκος Κονταρούδης, Α’ Αντιπρόεδρος στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ο οποίος αναφέρθηκε στο έργο της επιτροπής και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να χρηματοδοτηθούν έργα εταιρειών που συμβάλουν στην Ενεργειακή Μετάβαση, στη χρησιμότητα των Πράσινων Ομολόγων που θα συμβάλουν στην ευόδωση των φιλόδοξων αυτών στόχων, καθώς και σε ζητήματα νομοθεσίας και του κανονιστικού πλαισίου της αγοράς.
Την πρώτη ημέρα του Συνεδρίου έκλεισε με την παρέμβασή του ο κ. Peter Mather, Chairman of BP Europe, BP UK, ο οποίος μίλησε για τις φιλοδοξίες της εταιρείας για καθαρό μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και στα διαφορετικά σενάρια που έχει εκπονήσει προκειμένου να εκπληρώσει αυτό το σκοπό, έως το 2050.
Κύριος Χορηγός του Συνεδρίου που συνεχίζεται και ολοκληρώνεται σήμερα το απόγευμα είναι η Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ, ενώ χορηγός της εκδήλωσης είναι η Motor Oil Hellas. Τέλος, χορηγοί επικοινωνίας είναι η εφημερίδα New Europe και το Energia.gr, αρχαιότερο ενεργειακό portal στην Ελλάδα.