«Συγκρατημένο» ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 2,7% βλέπει για τη φετινή χρονιά το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, ενώ εκτιμά ότι στο πρώτο τρίμηνο η ύφεση θα ξεπεράσει το 7% και ότι η επιστροφή στο θετικό πρόσημο μεταβολής του ΑΕΠ θα επέλθει από το β’ τρίμηνο της φετινής χρονιάς. Η κατανάλωση εκτιμάται ότι θα επανέλθει

 

σε αυξητική τροχιά από το β’ εξάμηνο της φετινής χρονιάς, χωρίς όμως να καταστεί εφικτό να ανακτηθεί το επίπεδο του 2019 μέσα στο τρέχον έτος.

Πάντως, στην έκθεση, το Γραφείο Προϋπολογισμού επισημαίνει ότι οι προβλέψεις χαρακτηρίζονται από αυξημένο βαθμό αβεβαιότητας που προέρχεται από τρεις πηγές:

Η πρώτη και σημαντικότερη συνδέεται με την εξέλιξη της πανδημίας στη διάρκεια του έτους. Η βασική υπόθεση είναι πως οι μακροοικονομικές μεταβλητές βρίσκονται σε διαδικασία επιστροφής στην ισορροπία από την αρχική διαταραχή του προηγούμενου έτους (δηλαδή, υποθέτουμε ότι δεν θα υπάρξει νέα διαταραχή στη διάρκεια του τρέχοντος έτους). Ωστόσο, η ταχύτητα πραγματοποίησης των εμβολιασμών, η αποτελεσματικότητα του εμβολίου και η άρση των περιοριστικών μέτρων αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την πορεία τόσο της ιδιωτικής κατανάλωσης όσο και των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών.

Μια δεύτερη αβεβαιότητα προκύπτει από το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την επαναφορά της οικονομικής δραστηριότητας στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από την εμφάνιση της πανδημίας. Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, δηλαδή σε όρους ζήτησης, αυτή η ταχύτητα θα επηρεάσει τους ρυθμούς ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας από το δεύτερο τρίμηνο και μετά. Μεσοπρόθεσμα ωστόσο, σε όρους προσφοράς, είναι αβέβαιο πόσες από τις επιχειρήσεις που παρέμειναν εκτός λειτουργίας για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα θα μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν.

Μια τρίτη αβεβαιότητα προέρχεται από το ύψος των δημοσιονομικών παρεμβάσεων κατά το τρέχον έτος. Το γραφείο προϋπολογισμού έχει ενσωματώσει αύξηση των μεταβιβάσεων στα 35 δισ. (από τα 30 που προβλέπει ο προϋπολογισμός) και εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων σε ύψος περίπου 7,5 δισ. ευρώ με σκοπό να συμπεριλάβουμε την παράταση των ειδικών δημοσιονομικών παρεμβάσεων και την αξιοποίηση μέρους των 2,6 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης που προβλέπονται στις δαπάνες του προϋπολογισμού.

Δημοσιονομική παρέμβαση

Αν υπάρξει πρόσθετη δημοσιονομική παρέμβαση της τάξεως των 5 δισ. ευρώ - η οποία μπορεί να κατευθυνθεί είτε σε μεταβιβάσεις είτε σε δημόσια κατανάλωση. Αν κατευθυνθεί στις μεταβιβάσεις ο ρυθμός ανάπτυξης εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει το 2021 και στο 3,65%, ενώ αν τα 5 δισ. ευρώ κατευθυνθούν στη δημόσια κατανάλωση, τότε η θετική μεταβολή του ΑΕΠ μπορεί να ισχυροποιηθεί ακόμη περισσότερο φτάνοντας στο 4,84%.

«Οι σημαντικές διαφορές που παρουσιάζει ένα δεδομένο ύψος παρέμβασης ανάλογα με τη χρήση του αναδεικνύει την άποψη που έχουμε εκφράσει επανειλημμένα από την αρχή της κρίσης ότι η δημοσιονομική επέκταση μέσω αγορών αγαθών και υπηρεσιών (δημόσια κατανάλωση ή δημόσια επένδυση) έχει σαφώς ισχυρότερη επίδραση στο συνολικό ΑΕΠ σε σχέση με την επέκταση μέσω μεταβιβάσεων και απαλλαγών από φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις, παρά τη θετική επίδραση αυτών των παρεμβάσεων στη συγκράτηση του ποσοστού ανεργίας το 2020» σημειώνουν οι συντάκτες της έκθεσης του Γραφείου Προϋπολογισμού.

Παράγοντες κινδύνου

Οι κίνδυνοι για την εγχώρια οικονομία συνδέονται κυρίως με την εξέλιξη της πανδημίας. Οι εξελίξεις σχετικά με τη διαδικασία του εμβολιασμού θα είναι κρίσιμες για την ανάκαμψη του τουρισμού και την ταχύτητα ανάκαμψης στον ιδιωτικό τομέα μετά τη λήξη των κυβερνητικών μέτρων στήριξης. Επιπλέον, οι γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή και η μεταναστευτική κρίση προσθέτουν επιπλέον αβεβαιότητα. Από την άλλη πλευρά, αναμένεται να έχουν θετική επίδραση στην οικονομία τα κονδύλια που είναι διαθέσιμα για τη χώρα μας μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης Next Generation EU για την περίοδο 2021-2026, το οποίο θα μπορούσε να δώσει σημαντική ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα.

(Από τη Ναυτεμπορική)