«Πρωταθλητές» οι Έλληνες Πλοιοκτήτες στην Αγορά Μεταχειρισμένων Bulkers

«Πρωταθλητές» οι Έλληνες Πλοιοκτήτες στην Αγορά Μεταχειρισμένων Bulkers
της Δανάης Μαραγκουδάκη
Σαβ, 10 Απριλίου 2021 - 10:32

Το 2020 ήταν μια χρονιά προκλήσεων και για την ναυτιλία, αυτό όμως δεν εμπόδισε τους Έλληνες πλοιοκτήτες από το να καταφέρουν να έχουν μια πετυχημένη παρουσία στην αγορά των μεταχειρισμένων bulkers και όχι μόνο. Στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν πρώτοι στην αγορά και πώληση πλοίων, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Allied Shipping Research, ξόδεψαν 3,6 δισ. δολάρια για αγορές και εισέπραξαν 2,552 δισ. δολάρια από πωλήσεις

Συνολικά 233 πλοία αγοράστηκαν από ελληνικές εταιρείες και 179 από κινεζικές, πολλές εκ των οποίων έχουν Έλληνες ιδιοκτήτες. Την ίδια στιγμή, ελληνικές ναυτιλιακές πούλησαν 175 πλοία, ενώ στη δεύτερη θέση οι Κινέζοι πούλησαν 161. Οι Έλληνες και οι Κινέζοι ήταν πολύ πιο δραστήριοι στις αγορές από τους άλλους παίκτες της αγοράς. Συνδυαστικά έκαναν 412 αγορές, δηλαδή σχεδόν διπλάσιες από τις 221 που πραγματοποίησαν ναυτιλιακές από τη Σιγκαπούρη, το Βιετνάμ, την Ινδονησία, τη Γερμανία, τη Νορβηγία κτλ.

Συνολικά, σύμφωνα με την Allied Shipping, άλλαξαν χέρια 557 bulker carriers αξίας 5,85 εκατ. δολαρίων, 377 δεξαμενόπλοια αξίας περίπου 6 δισ. δολαρίων και 133 container ships αξίας 2,26 δισ. δολαρίων. Από αυτά, τα 147 bulkers αξίας 1,91 δισ. δολαρίων κατέληξαν σε ελληνικά χέρια. Στις πωλήσεις, οι ελληνικές ναυτιλιακές πούλησαν 89 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου αποκομίζοντας 776,6 εκατ. δολάρια.

Golden Destiny: "Σαρώνουν" οι Έλληνες τα second hand το α’ τρίμηνο του 2021

Οι νέες παραγγελίες και οι πωλήσεις στην αγορά των μεταχειρισμένων αυξήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, καθώς οι πλοιοκτήτες προετοιμάζονται για μια άνοδο των εμπορικών ροών. Συνολικά το α’ τρίμηνο του 2021 έχει καταγραφεί αυξημένο αγοραστικό ενδιαφέρον για dry bulkers το οποίο στηρίζεται στο πολύ θετικό momentum του κλάδου.

Από τις 283 καταγεγραμμένες αγοραπωλησίες το τρέχον τρίμηνο, το 22% πήγε σε ελληνικά χέρια με τους Κινέζους επενδυτές να ακολουθούν με 55 πλοία και ποσοστό 19%  με την πλειοψηφία αυτών να είναι μεσαίου και μικρού μεγέθους.

"To δυνατότερο ξεκίνημα του δείκτη BDI - Baltic Dry Index (δείκτης ξηρού φορτίου) την τελευταία δεκαετία αποτέλεσε το σημαντικότερο παράγοντα για την ύπαρξη έντονου επενδυτικού ενδιαφέροντος από τους Έλληνες πλοιοκτήτες στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρών φορτίων", σχολιάζει στο Capital.gr ο αναλυτής της ναυλομεσιτικής Golden Destiny, Νίκος Ζαννίκος. 

Σύμφωνα με τον κ. Ζαννίκο, η μικρή αύξηση του στόλου, η ισχυρή χρηματική ενίσχυση από την κυβέρνηση της Κίνας προς τον κατασκευαστικό κλάδο, η μεγάλη ζήτηση σόγιας στα πλαίσια της περσινής συμφωνίας μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας σε συνδυασμό με την ανατίμηση του γουάν έναντι του δολαρίου τους τελευταίους μήνες όπως και της αύξησης του πληθυσμού χοίρων στην Κίνα μετά το ξέσπασμα του African Swine Fever πριν σχεδόν από δύο χρόνια δημιούργησε μια μεγάλη ζήτηση για τονομίλια περιορίζοντας τον διαθέσιμο αριθμό πλοίων. Τα παραπάνω γεγονότα σε συνδυασμό με εποχικές παραμέτρους όπως ο ισχυρός χειμώνας στο βόρειο ημισφαίριο στην περιοχή της Ασίας που δημιούργησε μεγάλη ζήτηση για υψηλής ποιότητας θερμικό άνθρακα από την Αυστραλία προς την Ιαπωνία και την Κορέα, καθώς  και οι εμπορικές επιπλοκές μεταξύ της Κίνας και της Αυστραλίας λόγω της άρνησης της τελευταίας να επιτρέψει την εγκατάσταση του δικτύου 5G, είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της παραμονής των πλοίων με θερμικό άνθρακα στα λιμάνια της Κίνας, λόγω του ban στις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία με αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση του διαθέσιμου στόλου. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με το ότι η αγορά του ξηρού φορτίου παραδοσιακά εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης μετά τους εορτασμούς του Κινεζικού νέου έτους όπως και η αναμενόμενη ανάκαμψη στις ΗΠΑ λόγω του μεγάλου πακέτου χρηματοδότησης που έχει δοθεί στην αγορά, έχει δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες κάτι το οποίο αποτυπώνεται τόσο στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων όσο και στον αριθμό των πλοίων που πωλήθηκαν το τρέχον τρίμηνο.

Όπως φαίνεται και από τον παραπάνω πίνακα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν σε πλοία μεσαίου και μεγάλου μεγέθους κατέχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο των πράξεων που καταγράφηκαν το τρέχον τρίμηνο σε αντίθεση με την περσινή περίοδο, όπου λόγω της αβεβαιότητας που υπήρξε στις παραδόσεις των πλοίων λόγω της πανδημίας αλλά και στην μελλοντική πορεία της αγοράς περιορίστηκαν μόλις σε 9 πράξεις με τους Κινέζους να πραγματοποιούν διπλάσιο αριθμό αγοραπωλησιών. 

Τέλος, όπως αναφέρει ο αναλυτής της Golden Destiny, Ν. Ζαννίκος, ενδεικτικό της υψηλής ζήτησης στον κλάδο είναι ότι τα πλοία πέντε ετών σε όλα τα μεγέθη έχουν καταγράψει διψήφια άνοδο σε ποσοστιαία βάση κατά την διάρκεια του τελευταίου τριμήνου. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα Capesize και Supramax όπου είχαμε αύξηση των τιμών κατά 30% και 26% αντίστοιχα, ενώ τις μικρότερες στα Kamsarmax και Handysize με 16% και 19% αντίστοιχα με βάση τα στοιχεία του BSPA.

(από capital.gr)