Στη σημασία που έχει για την διασφάλιση της αναπτυξιακής πορείας των Δήμων της χώρας η υλοποίηση ενός ευρέος φάσματος έργων υποδομής, μέσω ενός θεσμικού πλαισίου που θα καθιστά πιο ευέλικτη τη δημοπράτηση και την εκτέλεση των δημόσιων συμβάσεων έργων και προμηθειών αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας χθες στο διαδικτυακό συνέδριο της ΚΕΔΕ και της 

Εθνικής Ελληνικής Επιτροπής του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC) με θέμα: «Οι δήμοι ως μοχλός ανάπτυξης στη μετά Covid-19 εποχή».

Ο κ. Καραμανλής αφού υπογράμμισε ότι το υπουργείο του θα είναι πάντα ανοιχτό για τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επεσήμανε ότι οι λύσεις πρέπει να βρεθούν από κοινού, ενώ εκτίμησε ότι με τη συνεργασία υπουργείου - Δήμων μπορούν να ενισχυθούν και να αναβαθμιστούν ολιστικά περιοχές, μέσω ενός στοχευμένου πλέγματος έργων μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας, που δημιουργούν τις αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης.

Ο Υπουργός υπενθύμισε τη θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου με τον Νόμο 4782 του 2021, που ψηφίστηκε πρόσφατα και ο οπιοίος διαμορφώνει ένα πολύ πιο ευέλικτο περιβάλλον για τους Δήμους αφού προβλέπει, την ταχύτερη και με μεγαλύτερη ευελιξία δημοπράτηση και εκτέλεση των δημόσιων συμβάσεων έργων και προμηθειών, την άρση της υποχρέωσης ηλεκτρονικής κλήρωσης για την ανάδειξη των επιτροπών διαγωνισμού, που τόσα προβλήματα και καθυστερήσεις προκαλούσε στην πράξη, τη ρεαλιστική αύξηση των ορίων των αναθέσεων, τα οποία πλέον προσαρμόστηκαν στις σύγχρονες συνθήκες και ανάγκες της αγοράς και τέλος, την κατάργηση της ετήσιας υποχρέωσης κατάρτισης λίστας για τις αναθέσεις έργων, που επίσης δημιουργούσε προβλήματα σε πολλούς Δήμους με μικρούς προϋπολογισμούς έργων.

Επίσης, ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην καινοτόμο διαδικασία της ιδιωτικής επίβλεψης που δίνει τη δυνατότητα, ειδικά σε δήμους που δεν διαθέτουν επάρκεια μηχανικών και συνακόλουθα τεχνική επάρκεια, να προβούν σε επίβλεψη έργων και μελετών, και τόνισε ότι χωρίς ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο, το πρόγραμμα Τρίτσης, το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ δεν θα μπορούσαν να γίνουν πράξη, με αποτέλεσμα οι Δήμοι να μην είναι σε θέση να απορροφήσουν αναπτυξιακά κεφάλαια. 

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μίλησε, ακόμη, για τη σημασία ανάληψης κοινής δράσης στο πεδίο της καθημερινότητας, εστιάζοντας στους μεγαλύτερους δήμους και στον ανασχεδιασμό του θεσμικού πλαισίου για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που έχουν στόχο να προωθήσουν τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αλλά και για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Σημειώνεται ότι με τη θεσμοθέτησή των ΣΒΑΚ, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέπεται να καταρτίζουν σχέδια για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα. Όπως είπε, αυτό έχει υποχρεωτική εφαρμογή στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού άνω των 30.000 κατοίκων και στο σύνολο των ΟΤΑ Β΄ βαθμού, ενώ  ανάλογη δυνατότητα δίνεται και στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού, ανεξαρτήτως πληθυσμού, στις ευρύτερες περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Ακόμη, ανέφερε ότι το υπουργείο έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων, ύψους άνω τν 13 δισ. ευρώ που όπως είπε είναι το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009 που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή του ΒΟΑΚ στην Κρήτη, τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, το Μετρό Θεσσαλονίκης, και τους αυτοκινητοδρόμους  Ε65 και Πάτρα – Πύργος, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του Μετρό στην Αθήνα, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης και, φυσικά, το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7000 επικίνδυνα σημεία σε όλη την Ελλάδα.

«Αυτό το πλάνο έργων υποδομής, όχι μόνον αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, αλλά συνιστά και σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης», σημείωσε ο κ. Καραμανλής, ο οποίος κατέληξε επισημαίνοντας τα βήματα του σχεδίου της κυβέρνησης για τα ΜΜΜ, με ανάταξη των στόλων, ενίσχυση μέσω συμπράξεων με τα ΚΤΕΛ, προσλήψεις μετά από χρόνια, leasing στη Θεσσαλονίκη και πλέον και στην Αθήνα, καθώς επίσης και το διαγωνισμό για την αγορά 1300 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πολλά εκ των οποίων θα είναι ηλεκτροκίνητα,, όπως είπε.

Στην ίδια διαδικτυακή εκδήλωση μίλησε ακόμη ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) Δημήτρης Παπαστεργίου, ο οποίος υπογράμισε ότι τώρα είναι η ώρα για προτάσεις και έργα με αναπτυξιακό αποτύπωμα. Ο κ. Παπαστεργίου εστίασε στο σημαντικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην ανάπτυξη των πόλεων της Ελλάδας μέσω των χρηματοδοτικών εργαλείων που υπάρχουν και με τις απαραίτητες βελτιώσεις που χρειάζονται και κατέληξε λέγοντας πως «στο μυαλό μας πρέπει να έχουμε το εξής: Βιώσιμη ανάπτυξη για τον άνθρωπο, με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.»

Στην ημερίδα της ΚΕΔΕ και ICC συμμετείχαν ακόμη οι υπουργοί Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, οι αναπληρωτές υπουργοί Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, οι υφυπουργοί Ψηφιακής Διακυβέρνησης για Θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών, Γεώργιος Γεωργαντάς, Έρευνας και Τεχνολογίας, Χρίστος Δήμας, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Μαρία Συρεγγέλα, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Φωτεινή Αραμπατζή και Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης.

Ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης στην ομιλία του, αναφέρθηκε ότι στην μετά Covid-19 εποχή το ζητούμενο είναι το πώς θα δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία στις περιοχές της χώρας, προκειμένου να υπάρξει τελικό αναπτυξιακό αποτύπωμα.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε ότι οι δήμοι μπορούν να είναι χρήσιμοι και βοηθητικοί στην ανάπτυξη της χώρας, μέσα από την αναζήτηση καινοτόμων, έξυπνων και βιώσιμων λύσεων. Σε ότι αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι έχει ενταχθεί πακέτο άνω των 3 δισ. ευρώ για τοπικά και περιφερειακά έργα ανάπτυξης μέσω Δήμων και Περιφερειών.

Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, τόνισε ότι πλέον σε 70 μέρες, από τις 670 που ήταν έως σήμερα, θα ολοκληρώνεται το κλείσιμο εκκρεμοτήτων για την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων και έτσι και οι επενδυτές θα ξεκινάνε πιο γρήγορα αλλά και οι θέσεις εργασίας θα είναι άμεσα ορατές στους πολίτες. Με τον τρόπο αυτό αναμένεται , είπε , να ξεμπλοκάρουν 2000 έργα σε ολόκληρη την επικράτεια που θα απορροφήσουν έργα ύψους 2,5 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας τόνισε ότι θα δοθεί παράταση για ένταξη έργων στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» μέχρι τις 31 Μαΐου ώστε όλοι οι Δήμοι να προλάβουν να υποβάλουν προτάσεις. Αναφέρθηκε στη δυνατότητα μεταφοράς έργων από το Φιλόδημος 2 στο Αντώνης Τρίτσης όπου είναι απαραίτητο συμβάλλοντας έτσι στη μόχλευση χρημάτων και στις πιο γρήγορες διαδικασίες. Ακόμη είπε ότι τα έργα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για αστικές αναπλάσεις μαζί με τα έργα του «Αντώνης Τρίτσης» που είναι περίπου 5 δισ. θα φέρουν και ανάπτυξη αλλά θα αλλάξουν και την καθημερινότητα των πολιτών που θα απολαμβάνουν τα έργα που θα είναι ορατά μέχρι το 2023, τόνισε ο κ. Πέτσας. Ακόμη ανάφερε ότι έχει ήδη ξεκινήσει η συζήτηση για έναν «σοβαρό προγραμματισμό προσλήψεων στους Δήμους, ιδίως εκεί όπου είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει πρόβλημα σε επίπεδο τεχνικών υπηρεσιών και χειριστών μηχανημάτων».

Επίσης, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης για Θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών Γεώργιος Γεωργαντάς, χαρακτήρισε «εθνική ανάγκη και προτεραιότητα» το ψηφιακό μετασχηματισμός του κράτους, αναφέροντας ότι σήμερα πάνω από 1200 ψηφιακές υπηρεσίες είναι στη διάθεση των πολιτών.

Τέλος, ο υφυπουργός Έρευνας και Τεχνολογίας, Χρίστος Δήμας επεσήμανε ότι οι «έξυπνες πόλεις» αποτελούν μια μεγάλη τεχνολογική πρόκληση αλλά και ένα κρίσιμο βήμα μετάβασης στην ψηφιακή εποχή.