ΔΕΣΦΑ: Επαύξηση Δυναμικότητας και Χονδρεμπορική Αγορά Φ. Αερίου τα Επόμενα Βήματα έως το Φθινόπωρο

ΔΕΣΦΑ: Επαύξηση Δυναμικότητας και Χονδρεμπορική Αγορά Φ. Αερίου τα Επόμενα Βήματα έως το Φθινόπωρο
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 7 Ιουλίου 2021 - 08:00

Ο ΔΕΣΦΑ έβαλε μπροστά τις μηχανές για να ολοκληρώσει πριν από το τέλος του έτους, δύο σημαντικά project. To πρώτo αφορά στη διαδικασία επαύξησης δυναμικότητας που ανακοινώθηκε στις 5 του μήνα που τρέχει, και το δεύτερο στη δημιουργία της νέας χονδρεμπορικής αγοράς φ. αερίου στη χώρα, σε συνεργασία με το ΕΧΕ, την ΡΑΕ και το ΥΠΕΝ. Η διαδικασία επαύξησης δυναμικότητας πραγματοποιείται σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το κεφάλαιο 5 του Ε.Κ. Νο. 2017/459 της 16ης Μαρτίου 2017, σχετικά με τα υφιστάμενα σημεία διασύνδεσης και τη δημιουργία νέων σημείων διασύνδεσης. 

 

Για τη συμμετοχή στη διαδικασία επαύξησης δυναμικότητας, τα ενδιαφερόμενα μέρη θα πρέπει να συμπληρώσουν την «Αίτηση Επαύξησης Δυναμικότητας»και να την αποστείλουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση "[email protected]", έως τις 30 Αυγούστου 2021.

Ο ΔΕΣΦΑ μπορεί να εξετάσει μη δεσμευτικές ενδείξεις ζήτησης, που υποβάλλονται μετά την παραπάνω προθεσμία και έως τις 6 Σεπτεμβρίου 2021, σύμφωνα με το άρθρο 26 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/459. Η παραπάνω διαδικασία θα πρέπει να συνοδευτεί από αιτήματα που αφορούν στην επέκταση του Διαδριατικού Αγωγού TAP, σύμφωνα με τις πληροφορίες που δίνονται στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.tap-ag.com/resource-library/reference-documents/tap-market-test. Σε περίπτωση ασυμφωνίας μεταξύ των Εντύπων Αίτησης Δυναμικότητας που υποβάλλονται σε διαφορετικούς Διαχειριστές για την ίδια επαυξημένη δυναμικότητα, ο ΔΕΣΦΑ θα αποδεχτεί τη μικρότερη αναφερόμενη ποσότητα ("lesser of" rule), έτσι ώστε στη συνέχεια να αναπτύξει την έκθεση αξιολόγησης ζήτησης. 

Παράλληλα με αυτή τη διαδικασία θα τρέξει και η δημιουργία της νέας πλατφόρμας εμπορίας φυσικού αερίου που θα λειτουργήσει στο πλαίσιο του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, όπως αποκάλυψε προ ημερών με ανακοίνωσή της η διοίκηση του ΕΧΕ.

Η νέα πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί σε συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ, την ΡΑΕ και το ΥΠΕΝ, αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί από το ερχόμενο φθινόπωρο, με απώτερο στόχο να τονώσει και ενισχύσει τον ανταγωνισμό και να μειώσει δραστικά το κόστος χρήσης του καυσίμου. Επίσης, θα δώσει τη δυνατότητα και σε νέες εταιρείες του κλάδου να συμμετάσχουν στην εμπορία φ. αερίου κάτι που θα έχει ευεργετικές επιπτώσεις σε όλο το φάσμα της αγοράς και των υποδομών. Τέλος, με το νέο μοντέλο συναλλαγών αυξάνεται η γεωστρατηγική θέση της χώρας καθώς μπορεί να μετατραπεί σε κόμβο διαμετακόμισης αερίου στην ΝΑ Ευρώπη, σε μια περίοδο κατά την οποία οι σχέσεις με τη γειτονική Τουρκία έχουν οξυνθεί σε επικίνδυνο βαθμό.

Είναι χαρακτηριστικό του πόσο σημαντική μπορεί να αποδειχτεί η νέα αγορά φ. αερίου για τις ευρύτερες ισορροπίες στην περιοχή μας, το  γεγονός ότι η Τουρκία - έχει αποδυθεί σε μια ανηλεή μάχη με το χρόνο στην προσπάθειά της να αναλάβει τα ηνία της διαμετακομιδής ενεργειακών προϊόντων αλλά και προκειμένου να κατευθύνει περισσότερα επενδυτικά κεφάλαια στα πιθανά αποθέματα φυσικού αερίου της - ανακοίνωσε πως οι τιμές του καυσίμου θα διαπραγματεύονται από 1ης Οκτωβρίου 2021, στην προθεσμιακή αγορά του Χρηματιστήριου Ενέργειας της Πόλης (EXIST).

Πίσω στην Ελλάδα, χάρη στη νέα πλατφόρμα θα μπορούν να πραγματοποιούνται συναλλαγές χρηματιστηριακού τύπου μεταξύ όλων των stakeholders της αγοράς (traders, προμηθευτές και μεγάλους καταναλωτές). Χάρη σε αυτό τον τρόπο οι τιμές θα μπορούν να διαμορφώνονται σε συνάρτηση με την εκάστοτε προσφορά και ζήτηση, σε σύγκριση με τη μέθοδο των αγοραπωλησιών με διμερή συμβόλαια που ισχύει στη χώρα. Ακόμη, στο πλαίσιο προετοιμασίας έναρξης λειτουργίας της spot αγοράς, η ΡΑΕ έθεσε στις αρχές του μήνα σε δημόσια διαβούλευση το πλαίσιο λειτουργίας της που εκπόνησε το ΕΧΕ. 

Τη δημιουργία της νέας πλατφόρμας είχε προαναγγείλει μιλώντας στο τελευταίο webinar του ΙΕΝΕ ο Γεράσιμος Αυλωνίτης, Market Development Manager του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος αναφέρθηκε στη δημιουργία της χονδρεμπορικής αγοράς αερίου στην Ελλάδα καθώς και στη σημασία της χώρας ως κόμβος για το καύσιμο στην ευρύτερη περιοχή. Όπως είχε αναφέρει, ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει να αυξήσει τη χωρητικότητα των διασυνδετηρίων αγωγών καθώς και να μεγιστοποιήσει τη χωρητικότητα του συστήματος και την ευελιξία του. «Επόμενο βήμα είναι η δημιουργία αγοράς spot, σε σύμπραξη με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας» τόνισε.

Οι τελευταίες αυτές εξελίξεις στην εγχώρια αγορά φ. αερίου επισυμβαίνουν σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία το καύσιμο μοιάζει να κυριαρχεί στο δημόσιο διάλογο για το καύσιμο που θα αντικαταστήσει τις παραδοσιακές ρυπογόνες πηγές ηλεκτροπαραγωγής και μεταφορών και να θεωρείται βέβαιο πως αποτελεί ήδη το κλειδί στη δύσκολη πορεία για την απανθρακοποίηση της οικονομίας, καθώς επιτρέπει μια οικονομικά πιο αποδοτική πορεία προς την Ενεργειακή Μετάβαση. Ήδη στη χώρα, αρκετές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση φ. αερίου αντικαθιστούν με ολοένα πιο επιταχυνόμενο ρυθμό τους θερμοηλεκτρικούς σταθμούς της ΔΕΗ και τον λιγνίτη.