"Φωτιά" έχει πάρει η αγορά ανακύκλωσης πλοίων το τρέχον έτος, με τις τιμές για scrap να έχουν "αναρριχηθεί" σε υψηλά 13 ετών.  Σύμφωνα με σχετική έκθεση του οίκου αναλύσεων VesselsValue, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους διαλύθηκαν συνολικά 275 πλοία μεταφοράς φορτίου, αριθμός αυξημένος κατά 40% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και 33% σε σχέση με το 2019.

 

Σχεδόν τα μισά από αυτά είναι δεξαμενόπλοια (131), καθώς τα χαμηλά επίπεδα της ναυλαγοράς και συγχρόνως οι υψηλές τιμές στα διαλυτήρια ευνοούν τέτοιες κινήσεις. Σημειώνεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών 2020 και 2019 διαλύθηκαν συνολικά 92 και 91 tankers αντίστοιχα.

Ωστόσο, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που έχουν διαλυθεί θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερος, αν δεν ήταν σε άνθηση το "παράνομο εμπόριο", η μεταφορά, δηλαδή, πετρελαίου από Ιράν και Βενεζουέλα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ναυτιλιακής Euronav, περίπου 50 "ηλικιωμένα" tankers που θα μπορούσαν να έχουν οδηγηθεί στα διαλυτήρια, ναυλώνονται για "διαδρομές - φαντάσματα", αψηφώντας το αμερικανικό εμπάργκο.

Από την άλλη, μειωμένες είναι οι διαλύσεις πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, λόγω των "εκρηκτικών" ναυλαγορών. Στα bulkers, η ανακύκλωση μειώθηκε 13% σε ετήσια βάση (53 διαλύσεις) και στα containerships "βούλιαξε" 78% (μόλις 10 διαλύσεις).

Οι τιμές
Για να υπολογιστεί η τιμή πώλησης ενός πλοίου για διάλυση, ως μονάδα μέτρησης ορίζεται το ldt (light displacement tonnage = εκτόπισμα άφορτου πλοίου), το "καθαρό" βάρος, δηλαδή, του πλοίου, κενό φορτίου.

Στα κορυφαία διαλυτήρια του κόσμου (Ινδία, Μπανγκλαντές, Πακιστάν), οι τιμές για ένα bulker κυμαίνονται μεταξύ 560-590 δολαρίων ανά ldt, για ένα tanker μεταξύ 570-600 δολαρίων ανά ldt και για ένα containership μεταξύ 580-610 δολαρίων ανά ldt.

Το υψηλό των 560 δολαρίων ανά ldt ξεπεράστηκε με ευκολία τον περασμένο Ιούνιο και οι τωρινές τιμές προσεγγίζουν υψηλά 13 ετών. Η VesselsValue εκτιμά ότι αν συνεχιστούν αυτοί οι ρυθμοί, το ιστορικό υψηλό των 754 δολαρίων ανά ldt, που καταγράφηκε το 2008, θα ισοφαριστεί μέχρι το τέλος του έτους. Αυτά τα ρεκόρ οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των τιμών χάλυβα.


Οι "Greeks"
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει τα περισσότερα πλοία για διάλυση μέχρι σήμερα το 2021 σε παγκόσμιο επίπεδο. Το τελευταίο report της Allied Shipbroking (8 Αυγούστου) καταγράφει 25 πωλήσεις, εκ των οποίων οι 15 αφορούν tankers, 6 bulkers και οι υπόλοιπες είναι άγνωστες. Ακολουθούν οι Νορβηγοί με 16 πωλήσεις και οι Ινδοί με 15.

Μία από τις πιο δραστήριες εταιρείες στην αγορά το τρέχον έτος είναι η European Navigation, συμφερόντων του εφοπλιστή Σπύρου Καρνέση. Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, "ξεφορτώθηκε" συνολικά έξι παλιά tankers σε υψηλές τιμές. Ανάμεσα σε αυτά, το "Elka Angelique", χωρητικότητας 44.900 dwt και κατασκευής 2001, εξασφάλισε τιμή 590 δολαρίων ανά ldt στο Πακιστάν.

Προοπτικές
Οι εξαιρετικές τιμές για scrap, οι νέοι ακριβοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί και ο γηρασμένος στόλος ήταν το τέλειο "μείγμα", σύμφωνα με τους αναλυτές, για την άνοδο στον αριθμό των διαλύσεων.  Μάλιστα, εάν η ζήτηση για χάλυβα συνεχίσει να ωθεί υψηλότερα τις τιμές, τότε είναι αρκετά πιθανό να αυξηθούν έτι περισσότερο οι διαλύσεις, ειδικά αν "χαλαρώσει" λίγο η κατάσταση στις ναυλαγορές των bulkers και containerships.

Σημειώνεται ότι οι υψηλές τιμές χάλυβα είναι θετικές για τα θεμελιώδη σε κλάδους με υπερπροσφορά, καθώς ενθαρρύνουν την ανακύκλωση. Στον αντίποδα, είναι αρνητικές για κλάδους με χαμηλή προσφορά, καθώς ανεβάζουν το κόστος των ναυπηγήσεων.

*(capital.gr)