Τους τελευταίους έξι μήνες, σειρά μερικών εκ των μεγαλύτερων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο ανακοίνωσαν μερικές από τις πιο ακριβές σε κόστος ανακλήσεις αυτοκινήτων στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας

Οι επενδυτές επικεντρώνονται στα δισεκατομμύρια δολάρια που θα κοστίσει αυτή η κίνηση και στο ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό. Αντ' αυτού, θα πρέπει να ρωτούν περισσότερα για τον κατασκευαστή μπαταριών ο οποίος βρίσκεται στο επίκεντρο της όλης υπόθεσης, την LG Energy Solutions και τις δεσμεύσεις που η εταιρεία έχει αναλάβει έναντι των μετόχων και της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Κόστος και κίνδυνος
 
Η General Motors ανακάλεσε ηλεκτρικά αυτοκίνητα Bolt για τρίτη φορά μέσα σε εννέα μήνες, προσθέτοντας στον λογαριασμό και 73.000 από τα νεότερα οχήματα που έχει παραγάγει. Το τελευταίο μέτρο - το οποίο θα κοστίσει περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια, οδηγώντας το συνολικό κόστος των ανακλήσεων στα 1,8 δισ. δολ. - περιλαμβάνει όλα ανεξαιρέτως τα Bolt.

Η κίνηση ακολουθεί την ανάκληση 82.000 ηλεκτρικών οχημάτων από την Hyundai Motor νωρίτερα φέτος, με κόστος περίπου 900 εκατομμύρια δολάρια. Και στις δύο περιπτώσεις, οι ελαττωματικές μπαταρίες οι οποίες κατασκευάστηκαν από την LG Energy Solutions, μονάδα της βιομηχανικής βαρέων βαρών LG Chem της Νότιας Κορέας, οδήγησαν σε πυρκαγιές σε οχήματα. Η LG δήλωσε ότι το κόστος της ανάκλησης των Bolt θα επιμεριζόταν ανάλογα με το αποτέλεσμα μιας κοινής έρευνας την οποία θα διεξαγάγει μαζί με την GM.

Αν και είναι κατανοητό ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι επενδυτές τους επικεντρώνονται στο κόστος - η Hyundai όντως φορτώθηκε μέρος της ζημιάς και κατέληξε να δεχθεί πλήγμα 387 δισεκατομμυρίων κορεατικών γουόν (332 εκατ. δολ.) - το μεγαλύτερο ζήτημα είναι ότι μπαταρίες κακής ποιότητας θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Αυτό είναι αποτέλεσμα της ανυπομονησίας των αυτοκινητοβιομηχανιών και της φαινομενικής αδυναμίας τους να εκτιμήσουν σωστά τους κινδύνους επιχειρηματικής δραστηριότητας σε αναδυόμενες τεχνολογίες - και, ενδεχομένως, του γεγονότος ότι ασκούν κακή επιμέλεια στη συμμόρφωση των εταίρων τους με τις πρακτικές ασφαλείας.

Εταιρικές συμπράξεις

Ήδη μια προσεκτικότερη και πιο λεπτομερής ματιά στη συγκεκριμένη μονάδα της LG είναι εγγυημένη, καθώς η τελευταία αναμένεται να εισαχθεί στο χρηματιστήριο αργότερα εντός του 2021, στη μεγαλύτερη IPO στην ιστορία της Νότιας Κορέας, με την κεφαλαιοποίηση να υπολογίζεται κάπου μεταξύ των 10 και των 12 δισ. δολαρίων.

Η εταιρεία είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές μπαταριών για μεγάλα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων και έχει σπεύσει να επεκταθεί σε όλο τον κόσμο. Αυτός ο γρήγορος ρυθμός επενδύσεων, ο οποίος πιθανόν ενισχύθηκε από τις συμπληρωματικές δραστηριότητες της μητρικής εταιρείας στους κλάδους των ηλεκτρονικών και των χημικών, τής επέτρεψε να επιταχύνει την παραγωγή, καθιστώντας την LG Energy Solutions έναν πρόθυμο και ελκυστικό συνεργάτη.

Η εταιρεία έχει συνάψει συμφωνίες με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Tesla και έχει προχωρήσει σε κοινοπραξία με τη GM για να αναπτύξουν μια δική τους, ιδιόκτητη τεχνολογία μπαταριών ως κεντρικό πυλώνα της πράσινης στρατηγικής 27 δισ. δολ. της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Αυτό σημαίνει ότι, εν μέσω μιας δύσκολης προσπάθειας (και της πίεσης) για την συμμόρφωση με τα κανονιστικά πρότυπα και τους εταιρικούς στόχους για πωλήσεις και εκπομπές ρύπων, ακόμη περισσότερες μπαταρίες LG θα τοποθετηθούν σε αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο.

"Σπάνιες συνθήκες"

Στις τελευταίες ανακλήσεις, βασικά εξαρτήματα της μπαταρίας είχαν υποστεί ζημία. Σε "σπάνιες συνθήκες", το διαχωριστικό ανοδίου είχε σκιστεί και ο διαχωριστής είχε διπλωθεί, ανέφερε η GM. Όσο ασυνήθιστα και αν είναι, αυτά τα στοιχεία, τα οποία υποδεικνύουν ελάττωμα, αυξάνουν τον κίνδυνο πυρκαγιών. Η GM δήλωσε ότι θα αντικαταστήσει τα συγκεκριμένα εξαρτήματα "για λόγους υπερβάλλουσας προσοχής". Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για τα πιο βασικά μέρη της μπαταρίας - όχι ιδιαίτερα περίπλοκα, ωστόσο απαραίτητα.

Στην περίπτωση της Hyundai, μια κρατική έρευνα διαπίστωσε ότι οι μπαταρίες θα μπορούσαν δυνητικά να βραχυκυκλώσουν. Σε άλλη υπόθεση, ένας άλλος τύπος μπαταρίας - οικιακό σύστημα αποθήκευσης ενέργειας εγκατεστημένο σε σπίτια και κατασκευασμένο από μονάδα της LG στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ - ανακλήθηκε για δεύτερη φορά, νωρίτερα μέσα στον Αύγουστο, καθώς διαπιστώθηκε ότι αποτελούσε κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς.

Ελάχιστοι αναλυτές και επενδυτές θέτουν βασικά ερωτήματα σχετικά με την τεχνολογία των μπαταριών, την ποιότητα κατασκευής ή το σκεπτικό πίσω από την επιλογή επιχειρηματικών εταίρων. Ακόμη και μετά την ιδίατερα κοστοβόρα ανάκλησή οχημάτων της, η Hyundai ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι συνεργάζεται ξανά με την LG Energy Solutions για την κατασκευή ενός εργοστασίου αξίας 1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Ινδονησία - έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς νικελίου - για να "εξασφαλίσει σταθερή παροχή κυψελών μπαταρίας", καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζει να αυξάνεται.

Στην πραγματικότητα, όμως, αξίζει να αναρωτηθούμε πόσο "ασφαλή" είναι πραγματικά αυτά τα προϊόντα.

Καθώς δισεκατομμύρια δολάρια ρέουν για την εκπλήρωση των πράσινων φιλοδοξιών πολλών εταιρειών, το εφάπαξ κόστος ανάκλησης μπορεί να φαντάζει σημαντικό, ωστόσο εύκολα θα ξεχαστεί. Το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί για τις ζωές οι οποίες ενδέχεται να κινδυνεύσουν. 

(από Bloomberg/capital.gr)