«Πράσινη» Λύση και η Μεθανόλη για Πλοία Εμπορευματοκιβωτίων

«Πράσινη» Λύση και η Μεθανόλη για Πλοία Εμπορευματοκιβωτίων
Του Αντώνη Τσιμπλάκη*
Παρ, 27 Αυγούστου 2021 - 13:22

Τη ρότα που χάραξε η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών, η Maersk Line, η οποία προχώρησε σε παραγγελία οκτώ containerships, τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν με καύσιμο την ουδέτερη περιβαλλοντικά μεθανόλη, αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες, σύμφωνα με μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής μηχανών πλοίων στον κόσμο, τη γερμανική MAN.

Σύμφωνα με τη MAN Energy Solutions, η μεθανόλη ως καύσιμο μπορεί να γίνει σύντομα μια σημαντική εναλλακτική για τα μεγάλα containerships, τα οποία μέχρι τώρα χρησιμοποιούν ως βασικό εναλλακτικό καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Σύμφωνα μάλιστα με τον Thomas S. Hansen, επικεφαλής του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών της MAN, η μεθανόλη είναι ένα καύσιμο που επιταχύνει τις εξελίξεις για την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η ναυτιλία για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.

Τα πλοία που παρήγγειλε η Maersk, η οποία τα τελευταία χρόνια απείχε από τις νέες ναυπηγήσεις containerships μεγάλης χωρητικότητας, θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries (HHI) της Ν. Κορέας και θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν 16.000 teu το καθένα, ενώ το σύστημα μηχανών θα είναι duel fuel (διπλού καυσίμου) και θα δίνει τη δυνατότητα πρόωσης με καύσιμο τη μεθανόλη. Οι μηχανές είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ της MAN ES, της Hyundai (Himsen) και της Alfa Laval. Τα οκτώ νέα πλοία, που στην πορεία μπορεί να γίνουν 12, θα αντικαταστήσουν παλαιότερα πλοία του στόλου της Maersk, εξοικονομώντας ετησίως περί το ένα εκατ. τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Όπως ανακοίνωσε η MAN, η Hyundai παρήγγειλε οκτώ κινητήρες MAN B&W 8G95ME-LGIM (Liquid Gas Injection Methanol) για τα πλοία της Maersk. Το ειδικό τμήμα μηχανών της Hyundai θα κατασκευάσει τους κινητήρες που θα μπορούν να καίνε βιομεθανόλη, καθώς και μεθανόλη.

Σύμφωνα με τη MAN, αυτή η παραγγελία δίνει τη δυνατότητα για την κατασκευή των μεγαλύτερων κινητήρων πρόωσης που λειτουργούν με μεθανόλη ως ναυτιλιακό καύσιμο.

«Η παραγγελία αυτή αποτελεί ορόσημο για τη βιομηχανία, αφού αυτοί οι κινητήρες θα είναι οι μεγαλύτεροι κινητήρες στον κόσμο που χρησιμοποιούν μεθανόλη», δήλωσε ο Bjarne Foldager, αντιπρόεδρος της MAN Energy Solutions. Η MAN ανέφερε επίσης ότι θα προμηθεύσει επίσης τον πρώτο στον κόσμο κινητήρα διπλού καυσίμου χαμηλής ταχύτητας που λειτουργεί με μεθανόλη για ένα feeder ship μεταφορικής δυνατότητας 2.100 TEU, το οποίο κατασκευάζεται από τη Hyundai Mipo Dockyard για λογαριασμό της Maersk.

Μηδενικές εκπομπές

Σύμφωνα με τη Maersk, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο από 733 containerships συνολικής μεταφορικής δυνατότητας 4,22 εκατ. teu, περισσότεροι από 100 από τους μεγαλύτερους πελάτες της έχουν θέσει - ανοίξει τη διαδικασία καθορισμού συγκεκριμένων στόχων για μηδενικές εκπομπές άνθρακα στην εφοδιαστική τους αλυσίδα, τα επόμενα χρόνια. Η Maersk στο πλαίσιο της συνεργασίας της με ομίλους όπως οι Amazon, Disney, H&M Group, HP Inc., Levi Strauss & Co., Microsoft, Novo Nordisk, The Procter and Gamble Company, Puma, Schneider Electric, Signify, Syngenta και Unilever δεσμεύτηκε ότι θα χρησιμοποιήσει και θα κλιμακώσει ενεργά λύσεις για μηδενικές εκπομπές άνθρακα στη μεταφορά με τα πλοία της των προϊόντων των πελατών της.

Από την πλευρά του το Ινστιτούτο Μεθανόλης, που είναι η εμπορική ένωση της βιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο, και το οποίο παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στην προσπάθεια που γίνεται για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, σημειώνει ότι η προσέγγιση που έχει γίνει μέχρι στιγμής, και η οποία ρίχνει όλο το βάρος - κόστος της αλλαγής στους πλοιοκτήτες, θα πρέπει να αλλάξει. Όπως σημειώνει, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος, θα πρέπει να θεωρούνται υπεύθυνοι και οι προμηθευτές καυσίμων, οι ηλεκτροπαραγωγοί και οι λιμενικές αρχές, καθώς και τα κράτη. «Δεν μπορούμε να κοιτάμε απλά το μηχανοστάσιο των πλοίων και να αγνοούμε το πώς έφτασε το καύσιμο μέχρι εκεί» σημειώνει χαρακτηριστικά.

 

*(Από τη Ναυτεμπορική)