Ναύλους που μπορούν να ξεπεράσουν τα 100.000 δολάρια την ημέρα στα capesize μπορεί να αποφέρει το «κοκτέιλ» της ενεργειακής κρίσης, των καθυστερήσεων στα λιμάνια, αλλά και της πτώσης της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος. Οι συνθήκες όπως διαμορφώνονται στην παγκόσμια οικονομία αυτή την περίοδο, σημειώνει η Xclusiv Shipbrokers, ευνοούν την άνοδο των ναύλων, τόσο στα bulk carriers, στα δεξαμενόπλοια, όσο και στα containerships.

«Η συμφόρηση στα λιμάνια, που έχει ως αποτέλεσμα να καθυστερούν οι φορτοεκφορτώσεις των πλοίων, η αύξηση των εξαγωγών άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος από Βραζιλία και Αυστραλία, αλλά και το πικ στις ενεργειακές τιμές για την τελευταία δεκαετία, το χαμηλό order book, οι τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές παγκοσμίως», είναι τα δεδομένα, σύμφωνα με την Xclusiv, η οποία στη συνέχεια θέτει το ερώτημα αν θα έχουμε «deja vu», με τις συνθήκες που επικράτησαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και οδήγησαν στον σούπερ κύκλο της ναυτιλίας.

Τη στιγμή που η φθινοπωρινή περίοδος συγκομιδής σιτηρών βρίσκεται σε εξέλιξη, οι ελλείψεις αποθεμάτων για την ηλεκτρική ενέργεια επηρεάζουν τόσο την παραγωγή όσο και τη μεταποίησή τους, ελλοχεύοντας ο κίνδυνος να προκληθεί μια περαιτέρω αύξηση των τιμών των τροφίμων, σημειώνει μεταξύ άλλων η Xclusiv, και προσθέτει ότι είναι πιθανό πολλές χώρες, παρά το γεγονός ότι έχουν γεωργική παραγωγή, να στραφούν και σε εισαγωγές προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Παράλληλα, οι ελλείψεις ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα αναμένεται να οδηγήσουν σε εισαγωγές μεταξύ άλλων και άνθρακα, από ένα ευρύτερο φάσμα πωλητών, γεγονός που θα δημιουργήσει μεγαλύτερο ανταγωνισμό για την Ευρώπη και στην Ινδία. Σημειώνεται ότι το υπουργείο Ενέργειας της Ινδίας πριν από σχεδόν έναν μήνα επεσήμανε μια σημαντική έλλειψη σε άνθρακα λόγω της αυξανόμενης ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας και, παρά τις έκτακτες συναντήσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, το έλλειμμα άνθρακα διευρύνθηκε αντί να συρρικνωθεί. Σύμφωνα με τα δεδομένα, περισσότεροι από τους μισούς από τους 135 σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ινδία έχουν αποθέματα καυσίμων για λιγότερο από τρεις ημέρες, διάστημα πολύ μικρότερο σε σχέση με τις ομοσπονδιακές οδηγίες που συνιστούν προμήθειες τουλάχιστον δύο εβδομάδων.

Οι βιομηχανίες

Οι εξελίξεις αυτές έχουν αντίκτυπο και στην παραγωγή τελικών προϊόντων. Για παράδειγμα, ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της Apple και της Tesla, η Foxconn, σταμάτησε την παραγωγή στις εγκαταστάσεις της στο Kunshan στην επαρχία Jiangsu την περασμένη Κυριακή λόγω έλλειψης ηλεκτρικής ενέργειας. Ένας άλλος προμηθευτής της Apple, η Unimicron Technologies, σταμάτησε επίσης την παραγωγή στο Kunshan την Κυριακή, σύμφωνα με τον Nikkei.

Από την πλευρά τους, οι Clarksons Platou Securities ανέφεραν στο American Shipper ότι οι ενεργειακές επενδύσεις την περίοδο της πανδημίας ήταν ελάχιστες, ενώ το απόθεμα που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια των lockdowns εξανεμίστηκε. Παράλληλα, οι επενδύσεις σε ενεργειακά προϊόντα όπως ο άνθρακας αντιμετωπίζουν υψηλούς περιορισμούς όσον αφορά την πρόσβαση σε κεφάλαια για περιβαλλοντικούς λόγους.

Τιμές φυσικού αερίου

Σε κρίση είναι όμως και οι τιμές του φυσικού αερίου, περισσότερο σε Ευρώπη και Ασία, ωστόσο οι τιμές των ναύλων, σύμφωνα με τους Clarksons, είναι στα 51.000 δολάρια τη μέρα, στη spot αγορά, ενώ πέρσι είχαν ξεπεράσει τα 200.000 δολάρια τη μέρα. Σύμφωνα με τη Notka, αυτό συμβαίνει γιατί η τιμή του φυσικού αερίου έχει αυξηθεί σε ανάλογα μεγέθη τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία.

Παράλληλα, πέρσι πολλοί ναυλωτές έκλεισαν μεγάλο αριθμό πλοίων, προκειμένου να προστατευτούν από περαιτέρω αύξηση των ναύλων στη spot αγορά, και κάλυψαν σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες τους.

Πάντως, σημειώνουν οι αναλυτές, αν τους προσεχείς μήνες δημιουργηθεί χάσμα στις τιμές του φυσικού αερίου ανάμεσα σε Ευρώπη και Ασία, τότε θα ανέβουν και οι ναύλοι στη spot αγορά.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια, οι ναύλοι μπορεί να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, αλλά οι αναλυτές εκτιμούν ότι η έλλειψη ηλεκτρικής ενέργειας σε Ασία και Ευρώπη θα μπορούσε να βοηθήσει στην επανεκκίνηση της αγοράς, αφού και τα πετρελαϊκά αποθέματα βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Η Goldman Sachs εκτίμησε πρόσφατα ότι Ασία και Ευρώπη θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν έως και 900.000 βαρέλια τη μέρα περισσότερο πετρέλαιο για την παραγωγή ενέργειας, ως υποκατάστατο του φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με τους Gibson Brokers, «Αυτό θα εξαρτηθεί από το πόσο κρύος θα είναι ο χειμώνας που έρχεται, και ιδιαίτερα σε χώρες ανατολικά του Σουέζ, όπου τα ενεργειακά προϊόντα με βάση το πετρέλαιο έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα να αυξήσουν τη χρήση τους». Χώρες δηλαδή όπως το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές.

(Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ)