Επιστολή Μητσοτάκη σε φον ντερ Λάιεν: Οι Στόχοι του «Fit for 55» για τις Θαλάσσιες Μεταφορές δεν είναι Ρεαλιστικοί

Επιστολή Μητσοτάκη σε φον ντερ Λάιεν: Οι Στόχοι του «Fit for 55» για τις Θαλάσσιες Μεταφορές δεν είναι Ρεαλιστικοί
energia.gr
Τετ, 20 Οκτωβρίου 2021 - 12:31

Η ελληνική κυβέρνηση έστειλε επιστολή στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ζητώντας «πιο ρεαλιστικές και εποικοδομητικές λύσεις» όσον αφορά τους στόχους που θα έπρεπε να επιτύχει η ναυτιλιακή βιομηχανία έως το 2030. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έπειτα από διαβούλευση με τους Έλληνες εφοπλιστές που αντιπροσωπεύουν

το 58% του εμπορικού στόλου που ανήκει στην ΕΕ, επισημαίνει ευγενικά στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι οι στόχοι «Fit for 55» για τις θαλάσσιες μεταφορές δεν είναι ρεαλιστικοί.

Σύμφωνα με τα σχέδια της ΕΕ που ανακοινώθηκαν νωρίτερα φέτος, η ναυτιλία θα προστεθεί στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) σταδιακά από το 2023 σε περίοδο τριών ετών. Οι εφοπλιστές θα πρέπει να αγοράσουν δικαιώματα ETS για κάθε τόνο CO2 που εκπέμπουν, διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν πιθανές απαγορεύσεις από λιμένες της ΕΕ.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, οι θαλάσσιες μεταφορές εκπέμπουν περίπου 940 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως και ευθύνονται για το 2,5 % περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.

Η ελληνική επιστολή είναι η πρώτη ώθηση, αλλά θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αρχή μιας βάναυσης μάχης, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Ο Μητσοτάκης προτείνει την υιοθέτηση του ίδιου μοντέλου που πήρε ο τομέας της αεροπορίας όσον αφορά τις άδειες ρύπων που διατίθενται στα κράτη μέλη. Λόγω του μεγάλου μεγέθους του, ο ελληνικός εμπορικός στόλος θα είναι υπεύθυνος για ένα σημαντικό μερίδιο του κόστους από την επέκταση του ETS στις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτό «δεν δικαιολογείται και καταλήγει σε μια δυσανάλογη μεταφορά που πρέπει να εξισορροπηθεί», αναφέρεται στην επιστολή.

Αντιτίθεται επίσης στην πρόταση της επιτροπής να καταστήσει τους πλοιοκτήτες υπεύθυνους για ρύπανση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι σε ένα μεγάλο τμήμα της ναυτιλίας, ο ιδιοκτήτης του πλοίου και ο εμπορικός φορέας του, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το χρησιμοποιούμενο καύσιμο, είναι διαφορετικές οντότητες.

Επειδή η ναυτιλία είναι παγκόσμια βιομηχανία, ο Μητσοτάκης τονίζει ότι η ΕΕ πρέπει να προσπαθήσει να διασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού με άλλες περιοχές και χώρες και προτείνει να προωθηθεί η ρήτρα επανεξέτασης σχετικά με την απόδοση του θαλάσσιου τομέα στο ETS από το 2028 έως το 2025. «Ο κίνδυνος κατακερματισμού της νομοθεσίας. Οσον αφορά τη αναταραχή που θα προκαλούσαν στις αλυσίδες εφοδιασμού είναι πολύ υψηλή», αναφέρεται στην επιστολή.

Ο Μητσοτάκης ζητά επίσης τη δημιουργία ενός ερευνητικού κέντρου της ΕΕ για εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες στη θάλασσα. Με την πορεία μετά το 2030 προς την καύση άνθρακα στη ναυτιλία ακόμη σε αχαρτογράφητα νερά, ο στόχος των μηδενικών εκπομπών σε αυτόν τον τομέα «δεν θα είναι εφικτός ελλείψει ώριμων και διαθέσιμων τεχνολογικών λύσεων σε κλίμακα», γράφει ο Μητσοτάκης.

Η Επιτροπή δεν μπόρεσε να σχολιάσει χθες το βράδυ, όταν εστάλη η επιστολή.