Τα τελευταία χρόνια ένα σοβαρό πρόβλημα των καταναλωτών είναι ότι δεν γνωρίζουν τι ακριβώς πληρώνουν στα τιμολόγια ρεύματος, έχουν πενιχρή ενημέρωση, ενώ ζητούν σταθερά τιμολόγια. Στο πλαίσιο αυτό η ΡΑΕ βρίσκεται σε διαβούλευση με τους προμηθευτές, ενώ έχει δημιουργήσει εργαλεία για τη σύγκριση των τιμών από τους καταναλωτές. «Τα σταθερά τιμολόγια απειλούνται με εξαφάνιση, δεν είναι

τυχαία η προσπάθεια που κάνει η ΡΑΕ για πρόσβαση των καταναλωτών σε σταθερά τιμολόγια» διαπίστωνε χθες ο Δρ. Νομικής-Δικηγόρος κ. Δημήτρης Σπυράκος, μιλώντας σε εκδήλωση της ΡΑΕ και της ΕΚΠΟΙΖΩ για την προστασία των καταναλωτών. 

Όπως επεσήμανε ο κ. Σπυράκος «η μεταβαλλόμενη τιμολόγηση έχει γίνει εργαλείο μετακύλισης του κόστους της ενεργειακής κρίσης στους καταναλωτές», ενώ υπογράμμισε τον κίνδυνο οι ρήτρες αναπροσαρμογής να καταστούν εργαλείο επαύξησης της κερδοφορίας των προμηθευτών. Η ΡΑΕ, τον Δεκέμβριο του 2020, ανέπτυξε και έθεσε σε δημόσια χρήση το εργαλείο σύγκρισης τιμών energycost.gr, όπου σήμερα υπάρχουν 333 καταχωρημένα τιμολόγια, 249 για την ηλεκτρική ενέργεια και 84 για το φυσικό αέριο. Από τότε μετρά 55.000 νέους χρήστες, φανερώνοντας το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Μέσα στο 2021 έχουν δε υποβληθεί προς τη ΡΑΕ 135 αναφορές από καταναλωτές με τις περισσότερες να σχετίζονται για την Οριακή Τιμή του Συστήματος. Ο κ. Σπυράκος αναφέρει πως οι καταναλωτές βρίσκονται «σε ασυμμετρία πληροφόρησης απέναντι στους προμηθευτές, έχουν δυσκολία  να επεξεργάζονται πληροφορίες, υποτιμούν τους κινδύνους και δεν είναι σε θέση να προβούν σε εκτιμήσεις για τις εξελίξεις». Όπως γνωστοποίησε χθες ο πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Αθανάσιος Δαγούμας τον Νοέμβριο αναμένεται η έκδοση κατευθυντηρίων γραμμών για την υιοθέτηση των τυποποιημένων εντύπων προσυμβατικής ενημέρωσης («Αίτηση Προσφοράς Προμήθειας») και «Λογαριασμού Κατανάλωσης», ώστε να ενημερώνονται οι καταναλωτές πριν από κάθε τροποποίηση του συμβατικού όρου. Να υπάρχει σαφής κατηγοριοποίηση των τιμολογίων βάσει συστήματος διαβάθμισης κινδύνου και ξεκάθαρη κατηγοριοποίηση συμβάσεων.

«Τα προβλήματα των καταναλωτών είναι πανευρωπαϊκά, καθώς πολλές φορές δεν καταλαβαίνουν τον λογαριασμό τους, δεν βρίσκουν την πληροφορία που αναζητούν και έτσι ενδιαφέρονται στο τέλος μόνο για το τελικό ποσό» τόνισε η νομική σύμβουλος του ΥΠΕΝ, δικηγόρος LLM, κα Φωτεινή Αντωνοπούλου. Σύμφωνα με την ίδια, στο άρθρο 18 της οδηγίας 2019/944 προβλέπεται πως οι πελάτες πρέπει να λαμβάνουν εφόσον το ζητήσουν εξηγήσεις για τον τρόπο με τον οποίο προέκυψε ο λογαριασμός τους, θα πρέπει επίσης σύμφωνα με το παράρτημα της ίδιας οδηγίας να αναγράφονται ξεκάθαρα στο τιμολόγιο βασικές πληροφορίες. Σκοπός σε κάθε περίπτωση είναι η ενημέρωση των καταναλωτών, να είναι σε θέση να ρυθμίσουν την κατανάλωση τους, να συγκρίνουν τι έχουν καταναλώσει το προηγούμενο έτος. Υπάρχουν άλλωστε ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Πορτογαλία, που ακολούθησαν τα βήματα αυτά. Η Πορτογαλία έφτιαξε μια ιστοσελίδα για την κατανόηση των τιμολογίων μέσω ενός εργαλείου με πεδία εξυπηρέτησης για να είναι σε θέση ο καταναλωτής να καταλαβαίνει τι σημαίνει οποιοδήποτε κομμάτι του λογαριασμού. Μπορούν μάλιστα οι καταναλωτές να δημιουργήσουν ένα προσωπικό προφίλ σχεδιάζοντας μια μελλοντική εξοικονόμηση ενέργειας.

Τα θέματα αυτά έχουν κινητοποιήσει την ηγεσία του ΥΠΕΝ που έχει μπροστά της να διαχειριστεί το θέμα της ενεργειακής κρίσης. Η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κα Αλεξάνδρα Σδούκου αναφερόμενη σε αυτά τα θέματα χαρακτήρισε νούμερο ένα στοίχημα τη διαφάνεια των χρεώσεων στους λογαριασμούς και υπογράμμισε πως «βιώνουμε μια παγκόσμια ενεργειακή κρίση και αυτή μας έχει οδηγήσει σε υπέρογκες αυξήσεις, η αντίδραση της κυβέρνησης ήταν άμεση σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε. και θα παρέμβουμε και ξανά εάν χρειαστεί».