Το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην απεξάρτηση από τον άνθρακα σε τομείς που είναι δύσκολο να εξαλειφθούν – όπως η χαλυβουργία, τα χημικά και οι μεταφορές. Η ΕΕ εκτιμά, μάλιστα, ότι το 10-24% της χρήσης ενέργειας θα μπορούσε να βασίζεται στο υδρογόνο το 2050. Και παρόλο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυριαρχήσουν στην αγορά

των ιδιωτικών οχημάτων, το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει εξίσου σημαντικό ρόλο στην απεξάρτηση των οδικών μεταφορών κι ιδίων των οχημάτων βαρέου τύπου από τον άνθρακα.

Η χρήση του υδρογόνου στις μεταφορές μέσω κυψελών καυσίμου που μετατρέπουν το υδρογόνο σε ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί εδώ και καιρό φιλοδοξία της ΕΕ.

Για να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα, «οι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου πρέπει να είναι προσβάσιμοι τουλάχιστον κάθε 150 χιλιόμετρα κατά μήκος του δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών αυτοκινήτων (ΔΕΔ-Μ) μέχρι το 2030» – όπως είπε η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Αντίνα Βαλέαν σε ομιλία της την 1η Δεκεμβρίου.

«Αυτό θα δημιουργήσει ένα επαρκώς πυκνό δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου, ώστε να εξασφαλιστεί επαρκής διασυνοριακή συνδεσιμότητα στην ΕΕ προκειμένου να υποστηριχθούν τα 60.000 φορτηγά υδρογόνου που οραματιζόμαστε να δούμε στους δρόμους της ΕΕ έως το 2030», πρόσθεσε η ίδια.

Το δίκτυο ΔΕΔ-Μ είναι ένα έργο της ΕΕ για την κατασκευή ενός συστήματος οδικών, σιδηροδρομικών, αεροδρομικών και υδάτινων υποδομών.

Τα 60.000 φορτηγά υδρογόνου απηχούν έναν αριθμό που προτάθηκε σε μια μελέτη για το 2020, η οποία αναφέρει μεταξύ άλλων ότι οι κυψέλες καυσίμου είναι μια «πολλά υποσχόμενη λύση μηδενικών εκπομπών για τη βιομηχανία βαρέων φορτηγών».

Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα φορτηγά κυψελών υδρογόνου (FCH) μπορούν να γίνουν ανταγωνιστικά ως προς το κόστος μέχρι το 2027, εάν η τιμή του υδρογόνου πέσει στα 6 ευρώ/kg. Αναφέρεται επίσης η «υψηλή λειτουργική ευελιξία και ο σχετικά σύντομος χρόνος ανεφοδιασμού» των φορτηγών υδρογόνου.

Παρ’ όλα αυτά, ένα υποστηρικτικό νομοθετικό πλαίσιο θα είναι ζωτικής σημασίας για να αποδεχθεί η αγορά μεταφορών τα φορτηγά υδρογόνου.

Χωρίς τη δέσμη μέτρων «Fit for 55» της ΕΕ, θα υπήρχαν μόλις 3.000 φορτηγά υδρογόνου στους ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 2030 – όπως δήλωσε αξιωματούχος της Επιτροπής στη EURACTIV.

Αλλά με τις τρέχουσες προτάσεις για την επίτευξη των κλιματικών φιλοδοξιών της ΕΕ, ο αριθμός αυτός αναμένεται να ανέλθει σε 60.000, πρόσθεσε.

Το ζήτημα του κόστους

Σύμφωνα με την μελέτη, «το 17% των νέων φορτηγών που θα πωληθούν το 2030 θα κινούνται με υδρογόνο, εφόσον ισχύουν δύο βασικές προϋποθέσεις: το υδρογόνο θα πωλείται σε τιμή κάτω των 6 ευρώ/kg και με «σημαντική μείωση του τεχνολογικού κόστους».

Το 2030, το πράσινο υδρογόνο θα μπορούσε να κοστίζει μόλις 1,8 €/kg – όπως δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τονίζοντας πως «αυτό είναι εφικτό».

Και το τεχνολογικό κόστος θα μπορούσε να περιοριστεί έπειτα από χρόνια συγχρηματοδοτούμενης έρευνας από την ΕΕ και τη βιομηχανία.

Ένας συνασπισμός κατασκευαστών βαρέων οχημάτων – συμπεριλαμβανομένων των Daimler, Honda και Hyundai, δεσμεύτηκε να αναπτύξει 100.000 φορτηγά με κυψέλες καυσίμου έως το 2030 βάσει του στόχου για «απαλλαγή του ευρωπαϊκού τομέα μεταφορών από τον άνθρακα».

Σύμφωνα με τον συνασπισμό, είναι ζωτικής σημασίας η ικανότητα των φορτηγών υδρογόνου να πληρούν «τις λειτουργικές απαιτήσεις των οδικών μεταφορών βαρέων οχημάτων όσον αφορά την εμβέλεια, τον χρόνο ανεφοδιασμού και τη χωρητικότητα του ωφέλιμου φορτίου», ενώ παράλληλα είναι χαμηλών εκπομπών.

Η τρίτη συνεργασία μεταξύ της ΕΕ και της βιομηχανίας μετονομάστηκε σε «Σύμπραξη για καθαρό υδρογόνο» και αποσκοπεί στην «παραγωγή καθαρού υδρογόνου με τιμή ~1,5-3 €/kg» για χρήση στη βιομηχανία και τις μεταφορές.

euractiv.gr