Τη δυναμική συνέχιση του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ -που έχει ήδη ολοκληρώσει επενδύσεις ύψους άνω του 1,1 δισ. ευρώ την τελευταία πενταετία και επιταχύνει συνεχώς τον βηματισμό του- σηματοδοτεί το νέο προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) για την περίοδο 2023-2032 που εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Διαχειριστή και θα υποβληθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες στη ΡΑΕ

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το ύψος των συνολικών επενδύσεων στο νέο ΔΠΑ υπερβαίνει τα 4 δισ. ευρώ, με το πρόγραμμα να είναι εμπροσθοβαρές, αφού περισσότερα από τα μισά κεφάλαια αναμένεται να επενδυθούν το διάστημα 2023-2026. Πέρα από τα εμβληματικά έργα των νησιωτικών διασυνδέσεων -προεξαρχούσης της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής- που έχουν περιληφθεί και στο τελευταίο εγκεκριμένο ΔΠΑ, αρμόδια στελέχη του ΑΔΜΗΕ αναδεικνύουν ως βασικά στοιχεία του νέου προγράμματος αφενός την ενίσχυση της ασφάλειας και αξιοπιστίας σε όλες τις κρίσιμες υποδομές του Συστήματος, αφετέρου τη στρατηγική αναβάθμιση και επιτάχυνση των διεθνών διασυνδέσεων που αποτελούν «κλειδί» όχι μόνο για την επάρκεια εφοδιασμού, αλλά και για την περαιτέρω ενσωμάτωση της ελληνικής αγοράς ενέργειας στην ευρωπαϊκή.

Τα «παλαιά» έργα

Όσον αφορά την πορεία υλοποίησης των «παλαιών» έργων που έχουν ήδη μπει σε τροχιά υλοποίησης, μέσα στο 2022 αναμένεται να ολοκληρωθεί η νέα Γραμμή Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης 400 KV Μεγαλόπολης-Κορίνθου και του νέου ΚΥΤ Κορίνθου, η διασύνδεση Σκιάθου-Ευβοίας, καθώς και η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, που θα αυξήσει σημαντικά τη μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικού ρεύματος μεταξύ των δύο χωρών.

Το 2023 αναμένεται να ολοκληρωθεί η ανακατασκευή του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου Αττικής, καθώς και η ηλεκτρική διασύνδεση Νάξου-Σαντορίνης, που αποτελεί το πρώτο βήμα για την Δ’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Η διαγωνιστική διαδικασία για το εν λόγω έργο ολοκληρώθηκε με την ανακήρυξη αναδόχων για τον υποσταθμό στη Σαντορίνη και τα καλωδιακά τμήματα και εντός του Ιανουαρίου αναμένεται η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών.

Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Το 2024 αποτελεί έτος ορόσημο για τον ΑΔΜΗΕ, καθώς το πρώτο εξάμηνο αναμένεται να ολοκληρωθεί η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομών για τη χώρα.

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η πόντιση του πρώτου τμήματος του ηλεκτρικού καλωδίου και αυτή την περίοδο πραγματοποιείται η εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδίων οπτικών ινών μεταξύ Κρήτης και Αττικής. Κατά το ίδιο έτος αναμένεται η ολοκλήρωση της Γραμμής Μεταφοράς ΚΥΤ Κορίνθου-ΚΥΤ Κουμουνδούρου (και κατ’ επέκταση η περάτωση του λεγόμενου «Ανατολικού Διαδρόμου») αλλά και της Δ’ φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με τις διασυνδέσεις Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου. Η προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα.

Στο πλαίσιο του εθνικού σχεδιασμού για διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα όλων σχεδόν των νησιών του Αιγαίου έως το τέλος της δεκαετίας, ο ΑΔΜΗΕ υπογραμμίζει ότι έως το τέλος του 2029 θα έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου.

Έργο προϋπολογισμού 2,3 δισ. ευρώ, που σχεδιάζεται να υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: Η πρώτη φάση περιλαμβάνει τη διασύνδεση Κω-Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα και τη διασύνδεση Λήμνου-Λέσβου μέσω Ανατολικής Θράκης έως το 2027. Η δεύτερη φάση αφορά τη διασύνδεση Σκύρου-Εύβοιας, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου με στόχο ολοκλήρωσης το 2028 και η τρίτη φάση τη διασύνδεση Λέσβου-Σκύρου και Χίου-Σάμου έως το 2029.

Στα Ιόνια Νησιά, ο ΑΔΜΗΕ δρομολογεί την αναβάθμιση και αντικατάσταση υφιστάμενων διασυνδέσεων με νέα έργα ύψους 100 εκατ. ευρώ περίπου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.

Οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ από 70 εκατ. ευρώ το 2017 -έτος του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού της εταιρείας από τη ΔΕΗ- αυξήθηκαν σε 178 εκατ. ευρώ το 2018, 249 εκατ. ευρώ το 2019 και 453 εκατ. ευρώ το 2020.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")