Στη ναυτιλία στράφηκαν σε μεγάλο βαθμό τα «φώτα της δημοσιότητας» τη χρονιά που μας πέρασε. Μια χρονιά έντονων προκλήσεων, αλλά και ευκαιριών. Μια χρονιά που τα ναυτιλιακά θέματα έδωσαν δεκάδες πρωτοσέλιδα σε όλο τον κόσμο. Κυρίως λόγω των «απόνερων» που έχει δημιουργήσει η πανδημία σε όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας. Εκατοντάδες πλοία, κυρίως αυτά που μεταφέρουν κοντέινερ,

 

αλλά και όσα μεταφέρουν σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα και πρώτες ύλες, «κόλλησαν» έξω από τα μεγάλα λιμάνια, περιμένοντας υπομονετικά τη σειρά τους για να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν εμπορεύματα.

Οι καθυστερήσεις αυτές, για τις οποίες τα πλοία δεν φέρουν καμία ευθύνη, ήταν αποτέλεσμα των προβλημάτων που αντιμετώπισε η μεταφορική αλυσίδα εξαιτίας των παρενεργειών της πανδημίας του κορονοϊού. Και τα οποία φυσικά δημιούργησαν εκνευρισμό στις παραγωγικές τάξεις σε όλο τον κόσμο, που έβλεπαν τα εμπορεύματά τους να μην μπορούν να φτάσουν στον προορισμό τους στην ώρα τους, αλλά και στο καταναλωτικό κοινό, που διαπίστωσε ότι και οι παραγγελίες τους καθυστερούν αλλά και οι τιμές ανεβαίνουν. Και πώς να μην ανέβουν οι τιμές, όταν ένα κοντέινερ για να μεταφερθεί με πλοίο το 2020 στοίχιζε κάτω από 2.000 δολάρια, ενώ το 2021 ξεπέρασε, κατά μέσο όρο, ακόμα και τα 11.000 δολάρια. Από κοντά σε απόδοση ήταν τα πλοία που μεταφέρουν πρώτες ύλες, τα bulk carriers. Μόλις «άνοιξε» η παγκόσμια οικονομία, η ζήτηση για ελεύθερο tonnage εκτοξεύτηκε.

Ανάλογη όμως τύχη δεν είχαν τα δεξαμενόπλοια, τα οποία καθ' όλη τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα. Όσον αφορά τα «πρωτοσέλιδα», χαρακτηριστικότερο όλων ήταν το μεγαθήριο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Evergiven. Το μήκους 400 μέτρων πλοίο, όσο τέσσερα γήπεδα ποδοσφαίρου δηλαδή, στις 23 Μαρτίου 2021 προσάραξε στο πιο πολυσύχναστο θαλάσσιο πέρασμα, στη Διώρυγα του Σουέζ. Για διάστημα έξι ημερών, περισσότερα από 400 πλοία δεν κατάφεραν να πλεύσουν μέσα από τη διώρυγα, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο η μεταφορική αλυσίδα. Η ναυτιλία πρωταγωνίστησε και στο πεδίο της προστασίας του περιβάλλοντος, με τα ESG report να μπαίνουν στην καθημερινότητα των ναυτιλιακών εταιρειών. Παράλληλα και οι συνεργασίες μεταξύ όλων των κρίκων της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας έχουν αρχίσει και φέρνουν αποτελέσματα, σε ό,τι αφορά τις νέες πράσινες τεχνολογίες. Απτά αποτελέσματα αναμένεται να αρχίσουν να γίνονται ορατά από το 2025 και μετά, ίσως και νωρίτερα. Οι ταχύτητες με τις οποίες οι ναυτιλιακές προσαρμόζονται στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα είναι πολύ γρηγορότερες από εκείνες που επικρατούν… στη στεριά. Ένα πολύ καλό παράδειγμα για αυτό είναι η ναυπήγηση οκτώ πλοίων μεταφοράς κοντέινερ που θα μπορούν να κινούνται και με μεθανόλη, από τη δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία Maersk. Τα πλοία θα είναι έτοιμα σε δύο με τρία χρόνια.

Εξασφάλιση μεταφοράς πρώτων υλών

«Ψηλά» σε δημοτικότητα βρέθηκαν όμως και οι ναυτικοί, που κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες εξασφάλισαν τη μεταφορά των πρώτων υλών και των προϊόντων σε όλο τον κόσμο, κρατώντας την παγκόσμια κοινότητα αλλά και οικονομία σε λειτουργία.

*(Από τη Ναυτεμπορική)