Με ούριο άνεμο θα «πλεύσει» και το 2022 η αγορά χύδην ξηρού φορτίου, αφού οι βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στο «ράλι» της περσινής χρονιάς θα επηρεάσουν τον κλάδο και φέτος. Με τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτιού να είναι κατά 60% πάνω σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, η Breakwave σημειώνει ότι παρά το γεγονός ότι τα υψηλά επίπεδα αστάθειας στην παγκόσμια αγορά, που έδωσαν ώθηση στη ναυλαγορά, ενδέχεται να μετριαστούν κατά τη διάρκεια του 2022, τα bulk carriers θα εξακολουθούν να μετρούν κέρδη, αφού παράλληλα η αύξηση του tonnage παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ενώ αντίθετα η ζήτηση για φορτία θα είναι ισχυρή

Ταυτόχρονα τον τομέα ενισχύουν οι συνεχιζόμενοι περιορισμοί στη μεταφορική αλυσίδα (η οποία επηρεάζει το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας) και η συμφόρηση που καταγράφεται στα λιμάνια εξαιτίας κυρίως της πανδημίας.

Η ενεργειακή κρίση

Ακόμα ένας παράγοντας που θα επηρεάσει το χύδην ξηρό φορτίο είναι η ενεργειακή κρίση, αφού οι ελλείψεις που καταγράφηκαν την περασμένη χρονιά έχουν απογειώσει τις τιμές ενέργειας, αλλά και τα μέτρα που θα ληφθούν για το ζήτημα από τις κυβερνήσεις, σε συνδυασμό φυσικά με την προσπάθεια που γίνεται για την απαλλαγή από την ενεργειακή εξάρτηση από τον άνθρακα, που είναι ένα από τα βασικά προϊόντα που μεταφέρονται με bulk carriers.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Breakwave τις πρώτες ημέρες του 2022 τα δεδομένα έχουν ως εξής:

α) Οι διαταραχές που σχετίζονται με την πανδημία στην Κίνα παραμένουν σημαντικές όσον αφορά τις καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πλοίων στα λιμάνια, με τις πιο πρόσφατες πληροφορίες να αναφέρουν έλλειψη πλοηγών λόγω των πρωτοκόλλων καραντίνας σε μια σειρά από λιμάνια.

β) Οι ελλείψεις σε ενεργειακά προϊόντα σε ολόκληρο τον κόσμο εξακολουθούν να δημιουργούν αναταραχές, με την Ινδονησία να είναι η τελευταία χώρα που περιόρισε τις εξαγωγές άνθρακα λόγω των εξαιρετικά χαμηλών εγχώριων αποθεμάτων.

γ) Οι κακές καιρικές συνθήκες συνεχίζουν να επηρεάζουν τις ναυτιλιακές δραστηριότητες, με έναν πρόσφατο παγετώνα στη βόρεια Κίνα να προκαλεί καθυστερήσεις.

δ) Τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας εξακολουθούν να υφίστανται, οδηγώντας σε υψηλούς ναύλους για μικρότερου μεγέθους πλοία χύδην ξηρού φορτίου.

Σύμφωνα με τους αναλυτές οι παράγοντες αυτοί θα επηρεάσουν την αγορά τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, με την Breakwave να υποστηρίζει ότι το αποτέλεσμα θα είναι η αυξημένη μεταβλητότητα μέχρι την άνοιξη.

Η αγορά

Η αγορά των capes, τα μεγάλα bulk carriers δηλαδή, είχε θετική πορεία κατά την εορταστική περίοδο, ενώ το premium που κέρδισαν τα μικρά bulk carriers αναμένεται να επηρεάσει θετικά το σύνολο της αγοράς τις επόμενες εβδομάδες. Την ίδια στιγμή η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα στην Κίνα είναι σε φάση συρρίκνωσης, αν και αυτή τη φορά αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητική παράμετρος, σύμφωνα με την Breakwave. Εδώ και χρόνια η ναυλαγορά στο χύδην ξηρό φορτίο βασιζόταν σημαντικά στη βιομηχανία χάλυβα της Κίνας και ως εκ τούτου στην αγορά ακινήτων της χώρας. Εάν η τρέχουσα επιβράδυνση στην αγορά ακινήτων είναι προσωρινή, τότε η παρούσα μείωση της ζήτησης θα λειτουργήσει ουσιαστικά ως επιταχυντής αφού η ανάκαμψη της οικοδομικής δραστηριότητας την άνοιξη θα οδηγήσει επίσης σε αύξηση της ζήτησης για tonnage. Ένα τέτοιο σενάριο θα σημαίνει μια ομαλή μετάβαση για την ισορροπία της αγοράς και θα οδηγήσει σε ένα ισχυρό δεύτερο εξάμηνο του έτους. Καθοριστική περίοδος για την αύξηση της ζήτησης είναι το τέλος των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στην Κίνα, αφού αναμένεται να ενισχυθεί η δυναμική της βιομηχανίας χάλυβα της χώρας.

Οι διαταραχές στην παγκόσμια αγορά αντικατοπτρίζονται στην ξαφνική απόφαση της Ινδονησίας να απαγορεύσει τις εξαγωγές άνθρακα στο τέλος του 2021. Σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας της χώρας, η απόφαση αυτή ήταν απαραίτητη επειδή τα αποθέματα είναι σε χαμηλά επίπεδα. Ωστόσο, η απόφαση αυτή έπιασε εξαπίνης την αγορά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 400 bulkers φορτώνουν άνθρακα από τη χώρα σε μηνιαία βάση.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")