Πώς εξηγείται το αυξημένο ενδιαφέρον για tankers στο ξεκίνημα του 2022

Με μεταχειρισμένα tankers ενισχύουν τους στόλους τους τις πρώτες ημέρες του 2022 οι Έλληνες εφοπλιστές, δείχνοντας ιδιαίτερη προτίμηση στα μεγάλα μεγέθη της αγοράς, τα VLCCs.

Όπως λέει ναυλομεσίτης στη «Ν», αυξημένο ήταν το ενδιαφέρον για το Tsushima (χωρητικότητας 310.391 dwt και κατασκευής 2008), το οποίο κατέληξε σε Έλληνα πλοιοκτήτη, έναντι 36,5 εκατ. δολαρίων. Διάφορα ονόματα έχουν συνδεθεί με την απόκτηση του βαποριού, χωρίς όμως ακόμη να έχει επιβεβαιωθεί κάτι. Αναφορικά με το τελικό τίμημα, ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν ότι συμβαδίζει με τα επίπεδα της αγοράς.

Σε ένα δεύτερο deal των τελευταίων ημερών, η Aeolos Management, συμφερόντων της οικογένειας Εμπειρίκου, συνδέεται από τον οίκο ανάλυσης δεδομένων VesselsValue με την αγορά του VLCC New Talisman (χωρητικότητας 296.100 dwt και κατασκευής 2009). Η ναυτιλιακή φέρεται να δαπάνησε περίπου 36 εκατ. δολάρια για το βαπόρι. Με βάση τη VesselsValue, η αξία του την ημέρα της πώλησης ήταν 34,67 εκατ. δολάρια. Εάν επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για τη δεύτερη αγορά VLCC της Aeolos μέσα σε διάστημα περίπου ενός μήνα. Ναυλομεσίτες είχαν αναφέρει ότι η εταιρεία ενισχύθηκε τον Δεκέμβριο με το New Coral (χωρητικότητας 297.600 dwt και κατασκευής 2010 στην Κίνα), έναντι 38,5 εκατ. δολαρίων.

Περιζήτητα τα tankers

Τα δεξαμενόπλοια είναι ο κλάδος με τη μεγαλύτερη δραστηριότητα σε αγοραπωλησίες στο ξεκίνημα του έτους, γεγονός που ωθεί υψηλότερα τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων.

Εξηγώντας το ενισχυμένο ενδιαφέρον, αναλυτής λέει στη «Ν» ότι «τα ναύλα δεν μπορούν να κινηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα και οι αξίες παραμένουν ισχυρές. Την ίδια ώρα, η επένδυση σε second hand τονάζ είναι ασφαλέστερη. Αυτό διότι αν παραγγείλεις ένα VLCC, θα το παραλάβεις μετά από δύο χρόνια τουλάχιστον, ενώ μεγάλο ερωτηματικό είναι και το καύσιμο που θα καίει. Τέλος, με δεδομένο ότι από το 2023 έρχονται πολλοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί, αρκετά παλιά VLCCs θα βγουν εκτός αγοράς και οι ιδιοκτήτες τους κινούνται για την αντικατάστασή τους».

«Μία αυξανόμενη τάση, η οποία εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί, είναι η εστίαση σε μοντέρνο, με αποδοτικά καύσιμα τονάζ» σημειώνουν οι αναλυτές της Clarksons Platou Securities. Υπό αυτό το πρίσμα, οι ίδιοι αναμένουν μεγαλύτερες διαφορές στο αγοραστικό ενδιαφέρον και τις αξίες μεταξύ των νεότερων, «πράσινων» πλοίων και των παλαιότερων, συμβατικών τους επόμενους μήνες.

Τα ναύλα στην αγορά των δεξαμενόπλοιων εξακολουθούν να βρίσκονται υπό πίεση, με αποτέλεσμα οι αναλυτές να αμφιταλαντεύονται για την πορεία του κλάδου εντός του 2022. «Η ζήτηση αναμένεται να επιστρέψει φέτος μόλις στα επίπεδα προ πανδημίας, ενώ την ίδια ώρα ο στόλος έχει διογκωθεί κατά 4% από το τέλος του 2019» σχολιάζει ο οίκος Gibson Shipbrokers. Το βασικό σενάριο του οίκου για το 2022 θέλει την αγορά να δυσκολεύεται, καθώς η ζήτηση για πετρέλαιο είναι ήπια και οι παραδόσεις νεότευκτων συνεχίζονται με σταθερό ρυθμό. Η ανατροπή αυτού του σεναρίου θα απαιτήσει σημαντική αύξηση της ζήτησης και των διαλύσεων πλοίων, αλλά και πάλι ίσως να μην είναι αρκετό.

Σύμφωνα με την Gibson, ο κλάδος χρειάζεται ένα απρόβλεπτο γεγονός, έναν «μαύρο κύκνο» στην αγορά πετρελαίου, για να αποκομίσει κέρδη παρόμοια με αυτά των containerships και bulk carriers. «Δεδομένου του τρέχοντος γεωπολιτικού περιβάλλοντος, δεν είναι εντελώς απίθανο», τονίζουν χαρακτηριστικά. Ένα αντίστοιχο γεγονός που ώθησε το εμπόριο ξηρού φορτίου πέρυσι ήταν η διαμάχη μεταξύ Αυστραλίας και Κίνας για τον άνθρακα.

Τις εκτιμήσεις της για τα έσοδα των VLCCs το τρέχον έτος περιέκοψε και η Clarksons Platou Securities, «βλέποντας» μία πολλά υποσχόμενη αγορά από το δεύτερο μισό του 2022 και προς το 2023. Ειδικότερα, ο οίκος εκτιμά ότι τα μέσα έσοδα των VLCCs στη spot θα ανέλθουν στα 30.000 δολάρια ημερησίως στη διάρκεια του 2022, έναντι 40.000 δολαρίων την ημέρα που ήταν η αρχική πρόβλεψη. Το 2021 το αντίστοιχο ποσό ήταν μόλις 7.000 δολάρια ημερησίως.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")