Έπειτα από μια χρονιά-ρεκόρ σε ναυπηγήσεις LNG carriers, οι πλοιοκτήτες εμφανίζονται «ορεξάτοι» και τον πρώτο μήνα του 2022, τοποθετώντας αρκετές παραγγελίες σε κινεζικές και νοτιοκορεατικές γιάρδες. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η «Ν» από ανακοινώσεις ναυπηγείων και πληροφορίες από ναυλομεσιτικούς οίκους, μέχρι τώρα στο έτος έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 12 LNG carriers, αξίας που υπερβαίνει τα 2,4 δισ. δολάρια.

 

 

Μία από αυτές συνδέεται με τη Maran Gas, τον βραχίονα LNG του ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση. Η ναυτιλιακή φέρεται να παρήγγειλε δύο LNG carriers, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο, στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. Το κόστος του deal υπολογίστηκε σε περίπου 417 εκατ. δολάρια.

Ιστορικό ρεκόρ

Το 2021 σημειώθηκε ιστορικό ρεκόρ σε παραγγελίες βαποριών μεταφοράς LNG. Ειδικότερα, εκτιμάται ότι οι πλοιοκτήτες υπέγραψαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση 90 LNG carriers. Ανάμεσα στους Έλληνες που επένδυσαν σε νέα πλοία είναι, εκτός από τη Maran Gas, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου και η GasLog του Πήτερ Λιβανού.

Εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των επενδύσεων συνολικά στον κλάδο των gas carriers. Ο οίκος ανάλυσης δεδομένων Vessels Value υπολογίζει ότι πέρυσι τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 182 gas carriers, έναντι 23,1 δισ. δολαρίων. Το 2020 είχαν επενδυθεί 9,8 δισ. δολάρια για 98 πλοία και το 2019 13,2 δισ. δολάρια για 116 βαπόρια.

«Το τελευταίο εξάμηνο οι πλοιοκτήτες κινήθηκαν επιθετικά για να προλάβουν διαθέσιμες θέσεις σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, σε μία προσπάθεια να διασφαλίσουν ανταγωνιστικές τιμές» επισημαίνεται σε σχετικό report του ναυλομεσιτικού οίκου Simpson Spence Young (SSY).

«Το αποτέλεσμα ήταν το διάστημα Ιουλίου - Δεκεμβρίου οι τιμές ναυπήγησης να αυξηθούν πάνω από 10 εκατ. δολάρια για ένα πλοίο. Την ίδια ώρα, λόγω της ισχυρής αγοράς LNG και των πολλών παραγγελιών νέων containerships, οι θέσεις στα ναυπηγεία είναι πλήρως καλυμμένες μέχρι το 2025» προσθέτουν οι αναλυτές της SSY.

Ευοίωνες προοπτικές

Παρότι σήμερα τα ναύλα στη spot αγορά των LNG carriers έχουν διορθώσει σημαντικά από τα υψηλά που καταγράφονταν πριν από μερικούς μήνες, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές μοιάζουν θετικές. Αυτό διότι αρκετά νέα projects αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους τα επόμενα χρόνια, ενώ οι υποδομές και η εφοδιαστική αλυσίδα που υποστηρίζουν τη χρήση του καυσίμου αναπτύσσονται διαρκώς. «Από το 2024 κι έπειτα η αγορά θα δει μια σημαντική άνοδο στην παραγωγή LNG» σημειώνεται στο report της SSY. Μεγάλη αύξηση του μεριδίου που καταλαμβάνει το καύσιμο στο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα «βλέπουν» αναλυτές της αγοράς. Ειδικότερα, προβλέπουν διπλασιασμό του προσφερόμενου LNG μέχρι το 2040, όπερ σημαίνει ότι η ζήτηση για πλοία που θα μεταφέρουν το καύσιμο θα «εκτοξευτεί».

Αναφορικά με τη βραχυπρόθεσμη πορεία των ναύλων, η SSY σημειώνει ότι «για το πρώτο τρίμηνο του 2022 η αγορά θα παρακολουθεί προσεκτικά τις καιρικές συνθήκες, οι οποίες θα καθορίσουν τις τύχες στη spot. Ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος μπορούν να καταγράψουν μεγάλη δραστηριότητα εάν υπάρχει κρύο, ιδιαίτερα στην Ανατολή».

*(Από τη Ναυτεμπορική)