Η έκρηξη στην τιμή του αργού πετρελαίου, έφερε μια άνευ προηγουμένου αύξηση στις τιμές των καυσίμων παγκοσμίως, όμως φυσικά οι χώρες που το «αισθάνονται» περισσότερο, είναι αυτές που βρίσκονται σε χαμηλές εισοδηματικές θέσεις. Η Ελλάδα αυτή την στιγμή «αναστενάζει», καθώς η βενζίνη έχει ήδη ξεπεράσει τα 2 ευρώ ανά λίτρο και η τρελή της κούρσα δείχνει ότι δεν θα σταματήσει, αν δεν γίνει κάποια παρέμβαση…

 

Την ίδια ώρα, η Κύπρος προβαίνει σε κατεπείγουσες μειώσεις των φόρων στα καύσιμα, ρίχνοντας τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα χαμηλότερα επίπεδα που επιτρέπει η Ευρωπαϊκή ένωση. Τα αποτελέσματα, όπως θα διαβάσετε και παρακάτω, ήταν άμεσα.
 

Μείωση κατά 8,3 λεπτά στην Κύπρο
Με ομόφωνη απόφαση της βουλής της Κύπρου, κατοχυρώθηκε η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμου, κατά 7 λεπτά ανά λίτρο, ενώ συμπεριλαμβάνοντας και τον ΦΠΑ, η μείωση φτάνει τα 8,3 λεπτά ανά λίτρο. Στην Κύπρο, η αύξηση των τιμών στα καύσιμα ήταν ραγδαία, καθώς σημειώθηκε ανατίμηση έως και 30 λεπτά το λίτρο σε χρονικό διάστημα δύο μηνών.
Αξίζει να σημειώσουμε εδώ, ότι τα μέτρα μείωσης των φόρων καυσίμων στην Κύπρο ισχύουν από 8 Μαρτίου και θα ισχύσουν μέχρι και την 1η Ιουνίου.

 Από τους υψηλότερους ΕΦΚ και ΦΠΑ στα καύσιμα, στην Ελλάδα
Το κόστος για την τσέπη του τελικού καταναλωτή, όσον αφορά τα καύσιμα, είναι δυσβάσταχτο στην Ελλάδα: Η χώρα μας έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στην Ευρώπη, που ανέρχεται στα 0,70 λεπτά το λίτρο, ενώ το ΦΠΑ είναι στο υψηλό 24%. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης που πρέπει να επιβληθεί ανά λίτρο βενζίνης, είναι τα 0,36 λεπτά ανά λίτρο, άρα στην Ελλάδα έχουμε σχεδόν… διπλάσιο ΕΦΚ από τον ελάχιστο.
Σε ένα απλό παράδειγμα, αν αύριο κιόλας η Ελλάδα ψήφιζε την μείωση του ΕΦΚ καυσίμων στο ελάχιστο επίπεδο, τότε η τιμή της βενζίνης θα μειωνόταν αμέσως στο επίπεδο του 1,60-1,70 ευρώ ανά λίτρο, και αυτό χωρίς να αλλάξει ο ΦΠΑ.
 

Ψίθυροι για επικείμενη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα
Στο τραπέζι βρίσκεται, όπως όλα δείχνουν, η μείωση των φόρων στα καύσιμα αλλά και σε άλλα βασικά είδη, ώστε να καταπολεμιστεί η ενεργειακή κρίση των τελευταίων ημερών. Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να παρθούν στα μέσα της επόμενης εβδομάδας, μετά την Σύνοδο Κορυφής που θα γίνει στο Παρίσι. Η Κομισιόν πάντως έχει ήδη ανακοινώσει την «εργαλειοθήκη» της για την αντιμετώπιση της κρίσης. Υπάρχουν ενδείξεις ότι αντί για «υπερείσπραξη» λόγω της αυξημένης τιμής των καυσίμων, ο προϋπολογισμός «μπαίνει μέσα» λόγω μείωσης κατανάλωσης και δεν μπορεί αν «επιστρέψει φόρους» στους καταναλωτές. Χάνει δηλαδή  περισσότερα σε ΕΦΚ από όσα κερδίζει σε ΦΠΑ. Μια εξισορρόπηση στους φόρους (πχ μείωση σε ΦΠΑ ή του ΕΦΚ) μπορεί να κριθεί σκόπιμη, προκειμένου να τονώσει τόσο την κατανάλωση, όσο και τα συνολικά έσοδα του κράτους από φόρους στα καύσιμα.

mototriti.gr