Αντιμέτωπος με την εκτίναξη των τιμών καυσίμων, ο Γάλλος πρωθυπουργός Ζαν Καστέξ ανακοίνωσε «έκπτωση» 15 σεντς στο λίτρο, η οποία θα τεθεί σε ισχύ την 1η Απριλίου για περίοδο τεσσάρων μηνών

«Το μέτρο αυτό, που θα κοστίσει περίπου 2 δισ. ευρώ στο Δημόσιο, αφορά νοικοκυριά, αλλά και επιχειρήσεις και θα ισχύει για όλα τα καύσιμα», διευκρίνισε ο Γάλλος πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στη «Le Parisien». Αυτό σημαίνει ότι «για κάθε 60 λίτρα στο ρεζερβουάρ οι καταναλωτές θα εξοικονομούν 9 ευρώ», είπε ο Καστέξ. Εξήγησε μάλιστα ότι αυτή η μείωση θα γίνεται κατά τη στιγμή της πληρωμής στο πρατήριο. «Στην είσοδο του πρατήριου ο οδηγός θα εξακολουθεί να βλέπει για παράδειγμα να αναγράφεται 2,20 ευρώ/λίτρο, αλλά πληρώνοντας με την πιστωτική του κάρτα ή στο ταμείο θα επωφελείται μείωσης 15 λεπτών το λίτρο», διευκρινίζει ο Καστέξ και προσθέτει: «Είναι έκπτωση και όχι μείωση των φόρων στα καύσιμα», λέει ο Γάλλος πρωθυπουργός και εξηγεί: «Για τη μείωση του φόρου θα χρειαζόταν νόμος και φυσικά περισσότερος χρόνος. Αλλά και η μείωση του φόρου σε μια ρυπογόνο μορφή ενέργειας θα ήταν και αντι-οικολογική». Ο Γάλλος πρωθυπουργός απηύθυνε επίσης έκκληση στις «πετρελαϊκές εταιρείες να κάνουν μία επιπλέον χειρονομία και να μειώσουν επίσης κατά 5 σεντς τις τιμές στα καύσιμα, ώστε τελικά να υπάρχει επιστροφή 20 σεντς στις τσέπες του γαλλικού λαού».

Με τις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ να έχουν ξεπεράσει τα 2 ευρώ και στη Γαλλία (και μάλιστα λίγες εβδομάδες πριν από τις προεδρικές εκλογές), η κυβέρνηση Μακρόν δείχνει πάντως έναν δρόμο για την ανακούφιση των καταναλωτών.

Η γαλλική κυβέρνηση έχει, άλλωστε, ήδη λάβει μια σειρά από μέτρα: «Πάγωσε» την τιμή του φυσικού αερίου και περιόρισε στο 4% την αύξηση της ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ χορήγησε και επίδομα λόγω του υψηλού πληθωρισμού σε 38 εκατομμύρια άτομα. «Μια σειρά μέτρων που κόστισαν περισσότερα από 20 δισ.», σύμφωνα με τον Ζαν Καστέξ, ο οποίος θα ανακοινώσει επίσης αυτή την εβδομάδα «ένα σχέδιο οικονομικής και κοινωνικής ανθεκτικότητας», λόγω των συνεπειών του πολέμου.

«Όχι» Λίντνερ στη Γερμανία

Ο πόλεμος στην Ουκρανία γεννά το φάντασμα της πετρελαϊκής κρίσης της δεκαετίας του '70. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η άνοδος των τιμών ενέργειας και τροφίμων μπορεί να προκαλέσει κοινωνική αναταραχή στην Ευρώπη.

Στη Γερμανία πληθαίνουν οι εκκλήσεις από τις ενώσεις καταναλωτών και την αντιπολίτευση για προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στη βενζίνη και το ντίζελ, από 19% σε 7%. Αλλά ο ομοσπονδιακός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ το απορρίπτει. Σε συνέντευξή του στην κυριακάτικη έκδοση της «Tagesspiegel», ο Λίντνερ επιτέθηκε στη Χριστιανοδημοκρατική αντιπολίτευση, που ζήτησε να μπει φρένο στην αύξηση των τιμών στα καύσιμα με τη μείωση του ΦΠΑ. Οι Πράσινοι προτείνουν να δοθεί ένα «επίδομα» σε όλους τους πολίτες, για να αντιμετωπίσουν την ακριβή ενέργεια. Ο Χριστιανοδημοκράτης πρωθυπουργός του κρατιδίου του Σάαρλαντ, Τόμπιας Χανς, χαρακτηρίζει επίσης «πραγματικά τρελή» την τιμή του ντίζελ στα 2,12 ευρώ το λίτρο στη Γερμανία.

Στην Ιταλία, η μέση τιμή της βενζίνης είναι 2,275 ευρώ/λίτρο και οι ειδικοί εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται να σκαρφαλώσει στα 3 ευρώ το λίτρο από τα τέλη Μαρτίου έως τις αρχές Απριλίου. Ο Ιταλός υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Ρομπέρτο Τσινγκολάνι κάνει πάντως λόγο για «αδικαιολόγητη αύξηση της τιμής των καυσίμων». Οι συνδικαλιστικές ενώσεις αξιώνουν άμεση παρέμβαση που θα μειώσει τον ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")