Δύο είναι οι σημαντικές εξελίξεις στην αγορά πετρελαίου το τελευταίο διήμερο. Η σημαντική υποχώρηση των τιμών του αργού, που πυροδότησαν οι προσδοκίες για «εποικομητικές» συνομιλίες διευθέτησης της κρίσης στην Ουκρανία, ανάμεσα σε Μόσχα και Κίεβο, αλλά και η συνέχιση της ροής ρωσικού αργού προς τις δυτικές αγορές 

παρά τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Οι τιμές του πετρελαίου υποχωρούν κατά περισσότερο από 5% από το πρωί, σήμερα Τρίτη, ενώ αυτή την ώρα, 17:40 ώρα Ελλάδος, το Brent που θεωρείται το διεθνές benchmark, σημειώνει πτώση 5,76% στα 106,70 δολάρια ανά βαρέλι ενώ η αμερικανική ποικιλία WTI υποχωρεί κατά 5,54% και κινείται στην περιοχή των 100,4 δολαρίων ανά βαρέλι, ενώ το πρωί υποχωρούσε ακόμη και στα  99,91 δολάρια.  

Θυμίζουμε ότι οι τιμές του πετρελαίου επέκτειναν τις απώλειές τους της Δευτέρας, στον απόηχο της απόφασης της Κίνας, μεγαλύτερου εισαγωγέα αργού στον κόσμο, να αποκλείσει την Σαγκάη εξαιτίας του μεγάλου αριθμού μολύνσεων από Covid, γεγονός που επανέφερε στο προσκήνιο τις ανησυχίες για κάθετη κάμψη της ζήτησης στον ασιατικό γίγαντα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το πτωτικό σπιράλ των τιμών του πετρελαίου, χθες, Δευτέρα, σηματοδότησε  μια ενδοημερήσια πτώση τους κατά σχεδόν 11 δολάρια το βαρέλι, για το Brent.

Στο άλλο μέτωπο, η συντήρηση των τιμών σε επίπεδα εγγύς ή και λίγο παραπάνω από τα 100 δολάρια ανά βαρέλι οφείλεται και στο ότι παρά την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ, η τροφοδοσία των βασικών αγοραστών του συνεχίζει να εξελίσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Αυτό συμβάλει στη συνολική παγκόσμια προσφορά και φυσικά, επηρεάζει και το μέτωπο των τιμών.

Με όρους εμπορίας πετρελαίου, λοιπόν, είναι εσφαλμένο να υποθέσει κανείς ότι έχει αφαιρεθεί από το παγκόσμιο σύστημα  το σύνολο από τα σχεδόν 11 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως ρωσικής προέλευσης που διοχετεύεται σε διάφορες αγορές του κόσμου.

Υπ΄αυτές τις συνθήκες είναι πολύ σημαντικό να δούμε το σε ποια απόφαση θα καταλήξουν οι συνομιλίες των χωρών-μελών του OPEC+, αυτή την Πέμπτη, αναφορικά με τα επίπεδα παραγωγής τον Μάιο.

Οι περισσότεροι αναλυτές έχουν προεξοφλήσει ότι το διεθνές καρτέλ θα επιμείνει στην προσχεδιασμένη αύξηση των ημερήσιων  ποσοστώσεών του κατά 400.000 βαρέλια, καθώς μοιάζει σχεδόν αδύνατο να ανταποκριθεί στο ενδεχόμενο μιας περαιτέρω αύξησης της παραγωγής του, τόσο επειδή θεωρεί ότι είναι το ανώτατο ύψος στο οποίο μπόρεί να συναινέσει, υπό τις τρέχουσες περιστάσεις και αφετέρου επειδή η πλειονότητα των χωρών-μελών εμφανίζεται απρόθυμη να παραδώσει τα σημερινά κέρδη.

Τουτέστιν, αποτελεί χίμαιρα να πιστεύει κανείς πως το διεθνές καρτέλ είναι πρόθυμο να σώσει τις μεγάλες αγορές που κατατρύχουν οι υψηλές τιμές του πετρελαίου και συνακόλουθα της βενζίνης. Μάλλον το αντίθετο θα πρέπει να αναμένουμε, δηλαδή, απροθυμία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ορισμένοι αξιωματούχοι του OPEC+ έχουν υποστηρίξει ότι οι σημερινές υψηλότερες τιμές του πετρελαίου δεν απορρέουν λόγω των θεμελιωδών μεγεθών προσφοράς και ζήτησης, αλλά έχουν γεωπολιτική προέλευση. Πέραν δε όλων των άλλων , η ηγετική ομάδα του διεθνούς καρτέλ έχει ξεκαθαρίσει ότι ο OPEC+ θα συνεχίσει να βασίζεται στη συναίνεση της Ρωσίας για οποιαδήποτε απόφαση θα κληθεί να λάβει!